وزارت ورزش: خسارت قرارداد ویلموتس را نمی پردازیم/ جامعه را با حذف از فیفا تهدید می کنند
وزارت ورزش: خسارت قرارداد ویلموتس را نمی پردازیم/ جامعه را با حذف از فیفا تهدید می کنند

معاونت منابع مالی و توسعه پشتیبانی وزارت ورزش و جوانان آخرین اقدامات انجام شده در این حوزه را تشریح کرد.

به گزارش خزرفوری

ژاله فرامرزیان در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت در راستای تشریح اقدامات حوزه معاونت منابع مالی و توسعه پشتیبانی امروز (دوشنبه) در محل وزارت ورزش و جوانان برگزار شد، آخرین فعالیت های صورت گرفته در این راستا را تشریح کرد.

در این نشست ژاله فرامرزیان گفت: فدراسیونها نهادهای غیردولتی هستند و باید الزامات دولت را رعایت کنند و فراتر از آن خود مستقل هستند و باید پاسخگو باشند. اگر تخلفی صورت بگیرد باید فدراسیون در برابر قانون پاسخگو باشند.

وی افزود: فدراسیون فوتبال و سایر فدراسیونها متقاضی دریافت کمک هستند و ما هم به جهت سقفی که داریم پرداخت می کنیم، ممکن است فدراسیون کمک بخواهد اما موظف است منابع مالی خود را مدیریت کند. پرداخت رقم قرارداد ویلموتس برای وزارت ورزش امکانپذیر نیست.

فرامزیان خاطرنشان کرد: من به عنوان مقام مالی وزارت ورزش چیزی که مافوق من دستور می دهد انجام می دهم. ما سال گذشته بودجه کمی به فدراسبون فوتبال دادیم و این حوزه که حساسیت بیشتری دارد وقتی در خصوص تخلفات آنها نامه ای می زنیم و تذکر می دهیم نامه را به فیفا می فرستند و می گویند وزارت ورزش دخالت کرده است. ما در این موارد به دلیل منافع ملی و با دستور مقامات بالاتر اقدام می کنیم و وقتی با مسائلی مواجه می شویم در موقعیت متهم قرار می گیریم و این اتقاقات در ورزش و سایر رشته ها می افتد و ابزاری است که دوستان از آن استفاده می کنند تا جامعه را با حذف شدن از فدراسیون جهانی فوتبال تهدید کنند.

فرامرزیان در ادامه نشست خبری خود اظهار کرد: ما از کل قراردادهایی که براساس قوانین و مقررات باشد تبعیت می کنیم و اعلام کردیم وقتی فدراسیونی الزامات ما را رعایت نمی کند مجرم است. ما مسوول همه منابعی هستیم که توزیع می کنیم اما فدراسیونها می گویند چرا سهم آنها از منابع کم است، در حالی که آنها دارای مدیریت مستقلی هستند و آن تعامل هضم نشده به دلیل ساختار معیوبی است که وجود دارد.

معاونت منابع ملی و توسعه پشتیبانی وزارت ورزش خاطرنشان کرد: وزارت ورزش ۵ درصد از بودجه را به دستگاه های اجرایی برای پرداخت حقوق و مزایا پرداخت کرده است و دولت در چنین شرایطی تنها این میزان بودجه را برای پرداخت به فدراسیون برای چنین منظوری اختصاص داده است و ما اعتبار فعالیتی به فدراسیونها نمی دهیم.

او اضافه کرد: دولت به سازمان برنامه و مدیریت و برنامه ریزی قولهایی داده تا بودجه فعالیتی را تا یک ماه آینده اختصاص دهد تا براساس فرمت و تخصیصی که دریافت می کنیم به فدراسیونها پرداخت کنیم.

فرامرزیان درباره استخدام مدال آوران در ارگانهای دولتی خاطرنشان کرد: تعداد ورزشکاران متقاض ۱۷۷ نفر هستند که تقاضا دلرند مشمول قانون هستند و در حال انجام کار استخدامی ۱۰۱ نفر هستیم اما واقعیت امر این است که تا به امروز پاسخ مثبتی از وزارتخانه دریافت نکردیم حتی با وجود رایزنی با رییس و معاون اول وی درباره استخدام مدال آوران در ارگانهای دولتی متاسفانه دستگاه‌ها از استخدام سر باز می زنند زیرا از کار اداری آنها راضی نیستند. ما از وزارت آموزش و پرورش در خصوص استخدام مدال آوران انتظار داشتیم اما با یک مورد هم موافقت صورت نگرفته است. بیشتر ورزشکاران علاقمند به استخدام در ارگانها و شرکت هایی همچون وزارت نفت هستند زیرا ازحقوق و مزایای بیشتری برخوردارند، اما با وجود مکاتبات مکرر، وزرای مربوطه بازخورد مناسبی نداشتند.

فرامرزیان درباره پرداخت پاداش به مدال آوران و قهرمانان نیز گفت: برای بازیهای آسیایی جاکارتا مبلغی که در نظر گرفته بودیم ۸۲ میلیارد تومان بود که عدد سنگینی بود و سعی کردیم در پایان سال ۹۷ پاداش ها را پرداخت کنیم که در آن سال رویدادهای دیگری هم برگزار شد و عموم ورزشکاران کسانی بودند که در جاکارتا مدال کسب کرده بودند اما حجم منابع برای پرداختی ها ممکن نبود و در نظر داشتیم تا در ابتدای ۹۸ از آنها تجلیل کنیم اما به دلیل کرونا لغو شد و به خاطر محدودیت منابع سعی کردیم در این شرایط به عنوان کمک به ورزشکاران در قالب آیین نامه جدید مبلغی را پرداخت کنیم که البته تا پایان سال پاداش مدال آوران پرداخت خواهد شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ورزش و جوانان گفت: بودجه را براساس سکه دریافت نمی‌کنیم که با افزایش قیمتش، رقم را بالا ببریم. ما نمی‌توانیم از منابع مربوط به فعالیت‌های ورزشی کم کنیم و به عنوان پاداش بپردازیم.

وی یک بار دیگر درباره قرارداد ویلموتس گفت: علی‌نژاد در این باره صحبت‌های لازم را کرده است. آنچه مربوط به حوزه ما می‌شود، این است که اقدامات ما باید منطبق با قوانین باشد. من به عنوان یک مقام مسئول می‌گویم که قرارداد ویلموتس را ندیده‌ام. وزارت اقتصاد ما را ملزم کرد که کلیه قراردادها باید در سامانه ثبت شود و این جزو الزامات دولت است. در قانون آمده که کسی که این کار را نکند، مقصر و مجرم است. واقعیت این است که فدراسیون‌ها مستقل هستند و خودشان برنامه ریزی می‌کنند. ما به آنها کمک می‌کنیم، اما برنامه ریزی با خود فدراسیون‌هاست. دوستان اشتباهی که می‌کنند، فکر می‌کنند که دولت باید همه منابع را بدهد و آنها مدیریت کنند. فدراسیون فوتبال مسئول آن چیزی است که انجام داده است. اگر تخلفی صورت بگیرد، باید این رقم جبران شود و خسارت را بپردازند. تاکنون فدراسیون فوتبال درخواست کمک از وزارت ورزش پیرامون پرونده ویلموتس نداشته است. اصلا پرداخت این رقم توسط وزارت ورزش ممکن نیست.

فرامرزیان درباره ثبت‌نام غلامرضا جعفری در انتخابات فدراسیون روستایی و عشایری گفت: جعفری بالای ۳۰ سال خدمت کرده و ما او را بازنشسته کردیم. در این میان نفر اول هر دستگاه می‌تواند بازگشت به کار بدهد. قانون می‌گوید اگر کسی تقاضای استفاده از مرخصی استحقاقی را داشته باشد، باید به او داده شود چون او در مرخصی بود، نمی‌توانست در پست خود بماند. او در مرخصی است و هر زمان که از مرخصی برگردد، بازنشسته می‌شود. درباره افتخاری اسکی هم او امسال موعد بازنشستگی‌اش است. سنوات بازنشستگی او نیز در حال انجام است. به هر حال نماینده ما اعلام می‌کند که دوره بازنشستگی چه تاریخی است و در نهایت در این باره تصمیم گیری می‌شود.

معاون وزیر ورزش درباره گلایه فدراسیون ها از فشار شرکت توسعه برای گرفتن اجاره، یادآور شد: شرکت توسعه ۸۶۵ کارمند دارد، حقوق و مزایا باید از محل درآمد به دست آید. محل هایی هم هست که به مزایده گذاشته می شوند. فدراسیون ها هم متقاضی هستند اما شرکت توسعه با ملاحظاتی آن را به فدراسیون واگذار می کند. شرکت توسعه ملزم است که منافع شرکت را تامین کند اما فدراسیون ها از پرداخت پول آب و برق استنکاف می کنند. فدراسیون ها احساس می کنند وزارت باید منابع آنها را بدهد و شرکت توسعه هم مکان بدهد.