جزئیات پرداخت یارانه تیر ماه/ چرا گرانی کالاها از ۴ قلم‌ پیشی گرفت؟
جزئیات پرداخت یارانه تیر ماه/ چرا گرانی کالاها از ۴ قلم‌ پیشی گرفت؟

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان گلستان جزئیات پرداخت یارانه تیرماه دولت در طرح اصلاح نظام پرداخت یارانه ها را تشریح کرد.

به گزارش خزرفوری

خزرفوری به نقل از ایسنا نوشت : روح‌الله صلبی صبح امروز در گفتگو با خبرنگاران گلستان اظهار کرد: یارانه ها براساس دهک های درآمدی توزیع می شود و هر چقدر خانواده ای درآمد کمتری داشته باشد یارانه بیشتری می گیرد و در واقع تاثیر مثبتی بر سبد معیشت آنها دارد.

وی افزود: قبل از اصلاح نرخ جدید یارانه‌ها، خانوارهای تک نفره ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه و ۵۵ هزار تومان یارانه معیشتی دریافت می کردند که مجموع یارانه پرداختی در این خانوار به ۱۰۰ هزار و ۵۰۰ تومان می‌رسید اما پس از اصلاح نظام پرداخت یارانه ها این میزان تغییر کرد و دریافتی خانواده های تک نفره تا پنج نفره از ۴۰۰ هزار تومان تا دو میلیون تومان افزایش یافت.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان گلستان در پاسخ به گلایه برخی افراد مبنی بر اینکه چرا گرانی به بیشتر از چهار قلم کالای اساسی رسید، پاسخ داد: از ابتدای امر قرار نبود که همه افزایش قیمت ها از محل یارانه ها تامین شود و یارانه تنها مربوط به چهار قلم کالای اساسی است، در سال ۹۷ هم ۲۵ قلم کالا مشمول یارانه بود که این مهم در سال جاری و با اجرای طرح اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها به چهار قلم کالا کاهش یافت.

 صلبی با بیان اینکه بخش زیادی از افزایش قیمت کالاها مربوط به تورم سالانه است، بیان کرد: تورم حتی در فقدان یارانه‌ها هم اتفاق می‌افتد و علت آن ساختارهای موجود در کشور است، به طور قطع اصلاح این ساختار ها نیاز به زمان دارد و همراهی مردم و مسئولان را می‌طلبد و جراحی اقتصادی می‌تواند سرعت این اصلاحات را بهبود ببخشد.

وی به جزئیات پرداخت یارانه تیرماه اشاره کرد و گفت: مقرر شد تا زمان آزادسازی زیرساخت های توزیع کالابرگ، یارانه به صورت نقدی پرداخت شود لذا شیوه پرداخت یارانه در تیر ماه سال جاری نیز به صورت نقدی خواهد بود، تمام دغدغه دولت این است که به اقشار ضعیف و آسیب پذیر جامعه فشار وارد نشود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان گلستان با بیان اینکه اجرای طرح مردمی سازی یارانه ها از بروز فساد و رانت گسترده جلوگیری می کند، تاکید کرد: عدم تحقق سیاست‌ها و اهداف تخصیص ارز ترجیحی، روند افزایشی واردات، کاهش انگیزه برای تولید کالاهای اساسی و غیره از جمله علل اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها و جراحی اقتصادی دولت بوده است.

صلبی با اشاره به اینکه دولت با حذف ارز ترجیحی مبارزه با فساد و رانت خواری را در دستور کار خود قرار داده است، خاطرنشان کرد: با اجرای جراحی اقتصادی، دولت یارانه را به طور مستقیم بین مردم توزیع کرد در واقع با اجرای این طرح یارانه حذف نمی شود.

وی با اشاره به اینکه به دلیل سوء استفاده و رانت زیاد ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی یارانه به جای آنکه در ابتدای زنجیره تولید پرداخت شود در انتهای زنجیره تولید پرداخت شده و به دست مصرف کننده نهایی رسیده است، بیان کرد: با این روش یارانه به طور مستقیم بین دهک های کم درآمد جامعه پرداخت می شود و این مهم به معنای افزایش عدالت در توزیع است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان گلستان با بیان اینکه متصدی یارانه‌ها بیشتر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، تصریح کرد: ما در حوزه وزارت اقتصاد بیشتر در حوزه نان نظارت می کنیم.