طرح سوال از شهردار رشت توسط شورای شهر اعلام وصول شد+ جزییات
طرح سوال از شهردار رشت توسط شورای شهر اعلام وصول شد+ جزییات

خزرفوری:در جلسه علنی شورای شهر رشت که امروز (چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت) برگزار شد طرح سوال از سید امیرحسین علوی، شهردار رشت اعلام وصول شد.

به گزارش خزرفوری

به گزارش خزرفوری به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، در جلسه علنی شورای شهر رشت که امروز (چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت) برگزار شد طرح سوال از سید امیرحسین علوی، شهردار رشت اعلام وصول شد.

در این جلسه ده سوال توسط دو عضو از یازده عضو شورای شهر رشت مطرح شد که علوی موظف است طی مدت ۱۰ روز علاوه بر پاسخ کتبی با حضور در صحن شورا به این سوالات پاسخ دهد.

محمد حسین واثق کارگرنیا رئیس شورای اسلامی شهر رشت، در چهل و دومین جلسه علنی شورای شهر رشت ۱۰ بند طرح سوال از شهردار رشت به شرح زیر قرائت کرد.

۱- ضمن آگاهی و تاکید بر محدودیت قانونی خود از حیث مداخله مستقیم در عزل و نصب‌های شهرداری، صرفاً از حیث نظارت قانونی بر عملکرد مدیریت شهری و رعایت صرفه و صلاح بیت المال، علیرغم تذکرات متعدد به شهردار مبنی بر رعایت دستورالعمل‌ها و ضوابط موجود در انتصابات و توجه به تجربه، تخصص و تعهد و استفاده از پرسنل کارآزموده و مجرب شهرداری، چرا با انتصابات نامناسب و جابجایی‌های مکرر در فواصل زمانی کوتاه موجبات‌عدم آرامش و امنیت شغلی مدیران شهرداری و نارضایتی شهروندان و خسران شهرداری و زایل شدن بیت المال را فراهم آورده‌اند؟
آقای مهندس علوی از زمان تصدی مقام شهردار شت، سه مرحله نسبت به تغییر معاون خدمات شهری خود اقدام نموده‌اند. ابتدا آقای بابک رمضانی که از فروردین ۱۳۹۹ در پست معاونت خدمات شهری بودند، به محض ورود ایشان بعنوان شهردار، در آذر ۱۴۰۰ برکنار و آقای شیرزاد جایگزین شدند و پس از مدت کمتر از ۶ ماه در اردیبهشت ۱۴۰۱، آقای شیرزاد نیز کنار گذاشته شده و آقای بشر دانش جایگزین ایشان شدند.
علیرغم نگاه ویژه ریاست جمهوری و هیئت دولت و استاندار محترم گیلان به موضوع پسماند، ابر چالش شهر رشت، آقای سعید بشری که از مرداد ۱۳۹۹ در سمت مدیرعامل کود آلی منصوب شده بودند در تاریخ ۲۸/۱۲/۱۴۰۰ یعنی دقیقاً در آخرین روز کاری سال گذشته، صرفاً به جهت مباحث غیر اداری، از این پست برکنار و فرد دیگری با مدرک مهندسی مکانیک، بدون داشتن تخصص و تجربه کاری در این بخش جایگزین وی شدند.
در حالیکه سه جایگاه معاونت خدمات شهری و کود آلی و پسماند به دلیل ارتباط مستقیم با مبحث زباله سراوان و اعتراض اهالی این منطقه که یک چالش قدیمی و مستمر مجموعه مدیریت شهری رشت بوده، از اهمیت ویژه برخوردار می‌باشد و در انتخاب مدیران این مجموعه سه‌گانه باید دقت نظر بیشتری لحاظ گردد نه اینکه با جابجایی‌های مدیریتی ناگهانی و بدون برنامه ریزی به معضلات و حواشی این چالش همیشگی، دامن زد.
نمونه دیگر این جابجایی مدیریتی، انتصاب آقای مجبتی دانا بعنوان سرپرست منطقه ۵ شهرداری توسط ایشان در آذر ماه و صدور حکم مدیر منطقه‌ای وی در دی ماه همان سال و برکناری ایشان در فاصله زمانی کمتر از ۶ ماه در اردبیهشت سالجاری، علیرغم عملکرد مثبت ایشان و بدون دلیل منطقی و همچنین جابجایی خانم آمنه خدابخشی که در دوره ایشان به عنوان مدیر منابع انسانی شهرداری منصوب و در اردیبهشت سالجاری به فاصله زمانی ۴ ماه از این پست کنار گذاشته شدند. لذا این حجم از جابجایی وعدم ثبات مدیریتی در زمان تصدی ایشان در سمت شهرداری رشت حاکی از تصمیم گیری‌های شتابزده بوده و مشکلات شهرداری را، این بی‌ثباتی مدیریتی، مضاعف نموده است.

۲- درخصوص اجرای پروژه‌های اولویت دار شهرداری رشت با توجه به مکاتبه و پیش بینی در بخش تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ضوابط بودجه سال ۱۴۰۱ و تاکیدات مؤکد اعضای محترم شورا جهت اجرای برنامه‌های پیشنهادی و ابلاغ شده با لحاظ وضعیت جوی شهر رشت، که عملاً در نیمه دوم سال به دلیل بارش باران، کارهای عمرانی متوقف و نیمه تعطیل می‌گردد؛ شهردار محترم توضیح دهند چرا علیرغم گذشت بیش از نیمی از ۶ ماهه اول سال هنوز کارهای عملیاتی و اجرایی پروژه‌های اولویت دار از جمله رینگ ۹۰ متری شهر رشت، بازگشایی مسیرهای درون شهری از جمله سرگل به سعدی و احیاء رودخانه‌های زرجوب و گوهررود و تالاب عینک اقدام موثری صورت نگرفته است و پاسخ شهردار به تذکرات اعضای محترم طی بند آخر نامه شماره ش ر ۳۰۷۹۸-۱۴۰۱ مورخ ۲۸/۲/۱۴۰۱ صرفاً به تشکیل کمیته تخصصی و یا مذاکرات و مقدمات مربوط به تملک مسیر سرگل به سعدی اشاره شده که این نحوه نگارش نشان ازعدم اقدام عملی برای اجرای پروژه‌های مهم دارد.

۳- علیرغم تذکرات متعدد، وضعیت آسفالت خیابان‌ها به ویژه خیابان‌های فرعی بسیار نامناسب و مورد اعتراض شهروندان هست و بازسازی و لکه گیری آسفالت بدون بررسی و نیازسنجی دقیق صرفاً در چند خیابان اصلی و فرعی انجام گرفته و بقیه مسیرها به حال خود رها شده اند. جایی که نیاز به آسفالت نبوده روکش شده و در جایی که نیازمند روکش و بازسازی آسفالت بوده هیچ کاری صورت نگرفته است. دلیل‌عدم برنامه ریزی و کم توجهی شهردار به این امر که جزء وظایف ذاتی شهرداری است توضیح داده شود. ضمن اینکه درخصوص آسفالت ورودی شهر علیرغم تذکرات متعدد پیشین و پاسخ ایشان در طرح سوال قبلی مبنی بر عقد قرارداد با اداره راه و تمهید مقدمات، آقای علوی توضیح دهند چرا با گذشت بیش از سه ماه از وعده ایشان، هنوز کاری انجام نشده است؟

۴- بسیاری از مراکز خرید با مشکل کمبود پارکینگ مواجه هستند. چرا علیرغم تذکرات پیشین و تاکید اعضای شورا، شهرداری در تشکیل کمیته شناسایی مشاغل پرترافیک هیچ اقدام موثری بعمل نیاورده است؟

۵- زیباسازی محیطی از جمله المان‌های منصوبه در میادین و معابر شهر که معرف فرهنگ ماست، آذین‌بندی‌های مناسبتی، روشنایی معابر و خیابان‌های سطح شهر و حتی امور جزئی در حد رنگ‌آمیزی جداول، علیرغم تذکرات متعدد از سوی اعضاء محترم شورا مورد توجه واقع نشده است. همچنین اجرای مداوم پروژه‌های رفاهی، خدمات‌رسانی و عمرانی و اطلاع‌رسانی دقیق و رسیدگی به مطالبات شهروندان از مهمترین موضوعات و وظایف مدیریت شهری است که در شهرداری رشت مغفول مانده است.

۶- موضوع رفع نواقص و اجرای کامل و ساماندهی پل‌های عابر پیاده برابر قراردادهای منعقده با شرکت‌های طرف قرارداد، به کرات مورد تذکر واقع شده است. علیرغم پاسخ شهرداری در طرح سوال قبلی، مبنی بر انجام اقدامات حقوقی در جهت اصلاح پلهای موجود به گونه‌ای که قابلیت بهره برداری و استفاده عموم را داشته باشد و رفع خطر از آن‌ها و همچنین نصب و راه اندازی پل‌های جدید برابر قراردادهای منعقده، صرفا چند مورد از موارد عنوان شده در جوابیه بصورت مقطعی انجام و اصل موضوع همچنان مغفول مانده و معضل نارضایتی شهروندان و هدر رفت بیت المال همچنان باقی است و تاکنون گزارشی از کارهای انجام شده به این شورا ارائه نگردیده است؟

۷- باعنایت به تذکرات متعدد مبنی بر پرداخت عادلانه و قانونی کلیه حقوق و مزایای پرسنل شهرداری اعم از رسمی، قراردادی و شرکتی، درخصوص افزایش دستمزد سالجاری مشمولین قانون کار شهرداری رشت، علیرغم اعمال افزایش ۵۷٪ در حکم حقوقی آنان، تغییر محسوس و قابل توجهی در دریافتی‌های آن‌ها صورت نگرفته است؛ که این امر موجبات نارضایتی و دلسردی این بخش از نیروها را در پی داشته و می‌تواند به کاهش انگیزه و کارایی که تاثیر مستقیم در نحوه خدمات‌رسانی به شهروندان دارد منجر شود. لذا لازم است شهردار محترم در این رابطه توضیح دهند.

۸- درخصوص قرارداد ممیزی با شرکت فن آوا، علیرغم تذکرات متعدد و باعنایت به اینکه جزء موارد طرح سوال قبلی به شماره ۳۰۲۱/۱۴۰۰/ش – ۲۱/۱۱/۱۴۰۰ نیز بوده و جنابعالی در پاسخ خود اعلام نمودید مراقبت لازم و اصولی و پیگیری با اهتمام معمول خواهد شد؛ متاسفانه حسب مکاتبه شماره ش ر-۲۶۸۵۴ – ۲۴/۲/۱۴۰۱ شهرداری، قرارداد مزبور بدون اجرای موضوع آن، خاتمه یافت و نتیجه‌ای جز فرصت سوزی برای شهر و شهروندان نداشت و هزینه‌عدم انجام ممیزی املاک به شهرداری تحمیل گردید. لذا لازم است در این خصوص توضیح داده شود.

۹- درخصوص قرارداد جمع آوری و خرید پسماند خشک از مبداء، باتوجه به‌عدم انجام تعهدات قراردادی شرکت فن آوا و تذکر قبلی مبنی بر پیگیری در راستای تحقق مفاد قرارداد، چرا تاکنون گزارشی دراین رابطه واصل نگشته است؟

۱۰- علیرغم مکاتبات و پیگیری‌های مستمر درخصوص احداث سرویس بهداشتی عمومی در محدوده پیاده راه فرهنگی شهر و با توجه به تصویب لایحه ارسالی از سوی شهرداری و ابلاغ مصوبه اجرای سرویس بهداشتی و درنظر گرفتن ضرورت و فوریت امر از لحاظ ارائه حداقل خدمات عمومی به شهروندان، تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.