اعلام وصول طرح سوال از شهردار رشت برای سومین بار
اعلام وصول طرح سوال از شهردار رشت برای سومین بار

خزرفوری:در جلسه شورای اسلامی شهر رشت، طرح سوال از شهردار رشت با ۱۰ سوال توسط اعضای شورا اعلام وصول شد.

به گزارش خزرفوری

به گزارش خزرفوری به نقل از حکایت گیلان | در جلسه شورای اسلامی شهر رشت، طرح سوال از شهردار رشت با ۱۰ سوال توسط اعضای شورا اعلام وصول شد.

 اعلام وصول طرح سوال از شهردار رشت، فراموشی ظرفیت‌های تولید گل و گیاه در رشت، عدم استفاده مطلوب از برند شهر خلاق خوراک برای ایجاد تحول در صنعت گردشگری، اشتغال و اقتصاد شهر رشت از جمله موضوعات مطرح شده در جلسه شورای شهر بود که عصر دیروز چهارشنبه برگزار شد.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت در این جلسه با اشاره به روز جهانی اهدای خون و قدردانی از اهداکنندگان خون اظهار داشت: این اقدام خداپستدانه با توجه‌ به تاکیدات دین و یاری هم‌نوعان بسیار قابل توجه است و مریم شریف ایران‌ اسلامی نیز برای رضای خدا و کمک به هم نوعان به این امر مبادرت می‌کنند.

محمدحسین واثق کارگرنیا به روز ملی گل و‌ گیاه اشاره و بیان کرد: توجه به گل و‌ گیاه با حیات بشریت ارتباط دارد و در ایران نیز همچون دیگر کشورها، گل و گیاه کاربردهای فراوانی دارد و شهر رشت به واسطه نوع اقلیم و آب و هوا ظرفیت‌های خوبی برای تولید گل و گیاه دارد.

وی افزود: با وجود ظرفیت‌های تولید گل و گیاه در رشت اما متاسفانه این ظرفیت همچون دیگر ظرفیت‌ها به فراموشی سپرده شد و انتظار می‌رود شهرداری رشت نسبت به راه‌اندازی بازارچه تولید و عرضه گل و گیاه و کاشت این گیاهان در شهر با هدف زیباسازی و استفاده از ظرفیت‌های لازم اقدام مناسب کند.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت خاطرنشان کرد: سازمان سیما و منظر شهرداری اخیراً فعالیت‌هایی را در راستای مطالبات مذکور آغاز کرده است که جای‌ تشکر دارد اما با توجه به ظرفیت‌های رشت در حوزه گل و گیاه می‌توانیم بیشتر از این ظرفیت بهره‌مند شویم.

کارگرنیا با اشاره به برند شهر خلاق خوراک در رشت گفت: این برند می‌تواند صنعت گردشگری، اشتغال و اقتصاد شهر را متحول کند اما متاسفانه از این برند در رشت به خوبی استفاده نشد و با توسعه گردشگری و اشتغال همراه نبود و تنها با اقداماتی بیهوده هزینه‌های فراوانی به شهر متحمل شد.

وی با بیان اینکه برای بهره‌مندی از برند شهر خلاق خوراک نیازمند اقامتگاه‌های خوب، توسعه مراکز گردشگری و رستوران‌های مناسب هستیم اما همچنان شاهد برگزاری رویدادها و اجرای طرح‌های بیهوده‌ در این راستا هستیم گفت: در چند روز اخیر شاهد اجرای برخی برنامه‌ها هستیم که هیچ ارتباطی با شهر خلاق خوراک ندارد.

کارگرنیا عدم بهره‌مندی از نظرات کمیسیون‌های مرتبط و تخصصی شورا برای استفاده از ظرفیت شهر خلاق خوراک را یکی از مشکلات برشمرد و افزود: کمیسیون‌های تخصصی شورا می‌توانستند تذکرات و رهنمودهای لازم را در این حوزه ارائه دهند تا ضمن جلوگیری از هزینه‌های بیهوده، برنامه‌های غیر مرتبط اجرا نشود.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت خطاب به شهرداری رشت ابراز داشت: از شهرداری رشت انتظار داریم که از اجرای برنامه‌های بی‌مورد و غیرمرتبط با شهر خلاق خوراک که فقط با اِعمال هزینه‌های هنگفت از بیت‌المال همراه است خودداری کند.

عضو دیگر شورای اسلامی شهر رشت نیز در این جلسه اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که مردم با آن درگیر هستند مشکلات اقتصادی است که بخشی از آن به مسائل فرهنگی برمی‌گردد در این راستا گروهی سودجو نیز با روی آوردن به احتکار و بستن انبارهای خود باعث فشار بیشتر به مردم می‌شوند که جای تاسف دارد.

مسعود عباس‌نژاد با اشاره به برخی مشکلات شهر رشت گفت: مساجد شهر در بسیاری از ساعات بسته است که نباید این گونه باشد از طرفی نمازخانه‌های شهر هم از لحاظ بهداشتی وضعیت خوبی ندارند و این وضعیت زیبنده یک شهر توریستی نیست و مسافر مجبور است در پیاده‌راه نماز بخواند انتظار داریم متولیان فرهنگی در این حوزه ورود کنند.

رییس کمیسیون بودجه شورای شهر رشت نیز در این جلسه با اشاره به قرارگیری رشت روی گسل زلزله و وضعیت نزدیک به قرمز در این حوزه اظهار داشت: اگر اتفاقی بیفتد ما متروپل‌های زیادی در این شهر خواهیم داشت چراکه بیش از ۸ هزار واحد مسکونی به‌صورت ساخت و ساز غیرمجاز در رشت انجام شده است.

سیدشمس شفیعی گفت: شهرداری در برخی حوزه‌ها می‌تواند برابر ضوابط بودجه و قوانین با اداراتی همچون آموزش و‌ پرورش تعامل داشته باشد با توجه به اینکه آموزش و پرورش سالن‌هایی دارد که شهرداری می‌تواند از ظرفیت این سالن‌ها استفاده کند یا برخی مساجد حیاط‌های بزرگی دارند که‌ قابلیت تبدیل به مکان فرهنگی مناسب دارند.

وی اجرای همزمان ۱۰ پروژه در شهر رشت را غلط دانست و گفت: اجرای چندین پروژه به‌صورت همزمان از جمله پروژه رینگ ۹۰ متری و بازگشایی چندین مسیر کار علمی است در حالی‌که بودجه تصویب شده تنها برای یک یا دو پروژه است بنابراین می‌بایست بعد از تکمیل پروژه به سراغ پروژه‌های دیگر رفت.

رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر رشت نیز در این جلسه با اشاره به مشکلات کمیسیون ماده ۵ اظهار داشت: بارها درخواست کردیم مشکلات این کمیسیون حل شود تا مشکل مردم و شهر حل شود اما متاسفانه در این حوزه هم کوتاهی می‌شود.

مهدی نوری هریس خاطرنشان کرد: در ابتدای سال هستیم اما وقتی یک کار کوچک از برخی مسئولان می‌خواهیم و با آنان صحبت می‌کنیم تا آن مشکل را برطرف کنند می‌گویند بودجه نداریم در حالی‌که در پایان سال نیستیم که حرف از نداشتن بودجه می‌زنند.

وی با بیان اینکه ” آمده‌ایم تا درد و مشکلات مردم را حل کنیم و باید در این مسیر گام برداریم” تصریح کرد: حجم زیادی از بافت حاشیه شهر نسق است؛ کمک کنید تا پروانه‌دار شوند و محلات حاشیه شهر آباد شود و یک به یک مشکلات آن‌ها حل شود البته همه مسئولان باید کمک کنند.

 در پایان این جلسه طرح “سوال از شهردار” اعلام وصول شد بنابراین شهردار رشت موظف است با ارائه مستندات لازم در صحن شورا حضور یابد و به سوالات اعضای شورای اسلامی شهر رشت درباره موضوعات مختلف شهر پاسخ دهد.

گلایه از انتصابات شهرداری و برخی نارضایتی‌های شهروندان از خدمات‌رسانی مدیریت شهری، عدم اقدام مناسب در جهت پروژه‌های اولویت‌دار شهر، وضعیت آسفالت خیابان‌ها، پسماند، مشکلات کمبود پارکینگ، زیباسازی معابر و روشنایی معابر از جمله مسائل اشاره شده در طرح سوال از شهردار رشت است.