فینال مسابقات کشتی گیله مردی
فینال مسابقات کشتی گیله مردی

فینال مسابقات کشتی گیله مردی با حضور استاندار گیلان در رشت برگزار شد.

به گزارش خزرفوری

به گزارش خزرفوری و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان : مسابقات کشتی گیله مردی قهرمانی گیلان و مازندران با حضور اسدالله عباسی، استاندار گیلان و جمعی از علاقمندان به این رشته ورزشی محلی در احمدگوراب رشت برگزار شد.

نماینده عالی دولت در گیلان پس از مشاهده دور پایانی مسابقات و به واسطه حضور پرشمار تماشاگران این رشته محبوب بومی و محلی، به مدیر کل ورزش و جوانان استان دستور داد تا مقدمات ساخت سالن اختصاصی کشتی گیله مردی در زمین ورزشگاه سردار جنگل را فراهم نماید.

کشتی گیله مردی یکی از سرگرمی‌های مردم گیلان و بخشی از مازندران است که به گفته کارشناسان میراث فرهنگی قدمت آن به هزار سال باز می‌گردد و برخی‌ها آن را شیوه‌ای از نبرد دیلمیان اقوام کهن گیلان زمین می‌دانند.

شیوه‌ای از کشتی که در آن کشتی‌گیر، پا در خاک، در آغاز رو به قبله نیایش انجام می‌دهد و سپس با چرخشی به سمت شرق و خراسان، دست بر سینه می‌گذارد و از امام هشتم امام رضا علیه السلام برای کُشتی گرفتن کسب اجازه می‌کند.

آنطور که قدیمی‌ها و کارشناسان فرهنگ گیلان می‌گویند، در گذشته با صدای ساز و نقاره مردم هر منطقه را برای برگزاری مراسم کشتی گیله مردی خبر می‌کردند و جمعیت بسیاری هم، دور میدان کشتی جمع می‌شدند.

برای احیای این ورزش بومی و آیینی تلاش می‌شود تا مسابقات این رشته محبوب به بهترین شکل ممکن برگزار شود.

این کشتی درگذشته پای ثابت بسیاری از عروسی ها، جشن‌های خرمن، شیلان کشی‌ها، اعیاد مذهبی و پذیرایی از پادشاهان و امیران بوده، اما به طور معمول زمان برگزاری کشتی گیله مردی در فصل تابستان و یا پایان کار کشاورزی است.

در کشتی گیله مردی هیچ رده بندی، وزن و محدودیت زمانی برای نبرد‌ها وجود ندارد، ولی کشتی گیران می‌توانند اگر نبرد طولانی شد از داور درخواست توقف و استراحت کنند و مبارزان در این کشتی برای پیروزی باید با استفاده از دست، حریف را مجبور به لمس زمین کنند و مشت و پا و لگد زدن ممنوع است.

این رشته ورزشی دی ماه سال ۱۳۹۰ به شماره ۴۱۴ در فهرست آثار معنوی ایران به ثبت رسید.

  • منبع خبر : https://www.yjc.news/fa/news/8178741/----