محل سکونت «عزیز غارنشین» ثبت ملی می‌شود
محل سکونت «عزیز غارنشین» ثبت ملی می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان از تهیه پرونده ثبت غار محل سکونت «عزیز غارنشین» در جنگل‌های منطقه آلیان فومن در فهرست آثار ملی خبر داد.

به گزارش خزرفوری

به گزارش خزرفوری : ولی جهانی در بازدید از محل سکونت «عزیز غارنشین» در جنگل‌های منطقه آلیان فومن گفت: پرونده ثبت این غار در فهرست آثار ملی تشکیل و این منطقه به عنوان یک جاذبه گردشگری در این شهرستان تبدیل می‌شود.

به گفته او، محدوده اطراف این غار، بکر و طبیعی و در فاصله حدود ۱۵۰۰ متری از روستا واقع شده است و بنا بر شواهد و مستندات می‌توان گفت که این غار از نوع طبیعی بوده که در طول زمان با توجه به زندگی فرد در این محل بخش‌هایی از آن به مرور زمان کنده و رسوبات موجود به بیرون از غار انتقال داده شده است.

در محدوده ۴۰ متری این غار چشمه‌ای طبیعی وجود دارد که عزیز غارنشین از آن برای تهیه آب مورد نیاز استفاده می‌کرد و با توجه به وجود میوه‌های جنگلی بخشی از غذای مورد نیازش از این محل تأمین می‌شد و همچنین بر اساس بازدید‌های میدانی در فاصله ۲۰۰۰ متری غار نیز رودخانه‌ای طبیعی وجود دارد که بنا بر نقل‌قول‌ها دارای ماهی‌های از نوع سردآبی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان گفت: از دلایل کوچ انفرادی عزیز به دل جنگل و زندگی در این غار ۸ مترمربعی روایت‌های مختلفی نقل‌قول می‌شود و پس از رد درخواست توسط عزیز غارنشین برای بازگشت به زندگی اجتماعی در سال‌های گذشته با همت خیران روستا کلبه‌ای چوبی و سنتی در کنار این غار ساخته شد تا در ایام سرد سال مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته آقای جهانی، در بازدید میدانی انجام شده از محل این غار مقرر شد تا معاونت میراث‌ فرهنگی گیلان اقدامات لازم برای تهیه مستندات لازم ثبت پرونده این غار در فهرست آثار ملی کشور را به انجام رساند.

با مذاکرات انجام شده با دهیاری روستا نیز مقرر شد تا تمامی اقلام مربوط به زندگی عزیز غارنشین به منظور راه‌اندازی موزه‌ای منطبق با شرایط منطقه جمع‌آوری و مستندسازی شود.

او می‌گوید: با توجه به ظرفیت گسترده ورود گردشگران به استان گیلان و همچنین وجود جاذبه‌های تاریخی معاصر و طبیعی در منطقه و جذابیت‌های سرگذشت «عزیز غارنشین» می‌توان با اولویت حفظ و نگهداری از غار و کلبه چوبی محل سکونتش اقدام به هدایت تور‌های گردشگری به منطقه کرد که این اقدام می‌تواند نتایج مثبتی را برای مردم محلی منطقه به همراه داشته باشد.

فردی که در بین مردم محلی منطقه با نام «عزیز غارنشین» شهرت داشت از ۶۰ سال قبل بنا به دلایل و روایت‌های مختلف اقدام به کوچ به جنگل و زندگی انفرادی در غار طبیعی واقع در محدوده جنگل‌های هیرکانی منطقه کرد و در تمام این دوران علی‌رغم تلاش‌های انجام شده حاضر به ترک محل زندگی خود نشد و در هفته گذشته و پس وخامت حال جسمانی، در سن ۸۱ سالگی وفات یافت.

  • منبع خبر : https://www.yjc.news/fa/news/8179525/-------