دعوت استاندار گیلان از سرمایه گذاران تاتارستان برای ورود به بخش‌های تولیدی
دعوت استاندار گیلان از سرمایه گذاران تاتارستان برای ورود به بخش‌های تولیدی

استاندار گیلان از گسترش سطح مناسبات تجاری و اقتصادی استان با جمهوری تاتارستان خبر داد و برای اجرای پروژه‌های مشترک شیلاتی توسط مراکز تحقیقاتی ۲ طرف، از شرکت‌های تاتارستانی برای سرمایه‌گذاری در عرصه‌های تولیدی گیلان دعوت کرد.

به گزارش خزرفوری

به گزارش خزرفوری به نقل از روابط عمومی استانداری گیلان؛ اسدالله عباسی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با رستم مینیخانوف رئیس‌ جمهوری تاتارستان روسیه از طریق ارتباط تصویری، سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را متوازن، پویا و هوشمند دانست و اظهار کرد: دولت سیزدهم این پیام که سیاست خارجی ما مبنای متوازنی دارد را به تمام جهان ارسال می‌کند. 

وی با اشاره به تمایل ایران اسلامی برای گسترش همکاری و تعاملات با جهان از جمله کشورهای همسایه ، خاطرنشان کرد: ضمن پاسداشت هویت دینی و ملی خود و پایبندی به اصول سه گانه و راهبردهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، علاقمند به گسترش همکاری با جمهوری تاتارستان در بخش‌های تجاری، اقتصادی، کشاورزی و دیگر حوزه‌ها هستیم. 

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه گیلان علاوه بر داشتن ظرفیت های فراوان برای تقویت همکاری های فی مابین، دروازه ورود به ایران در راستای تامین منافع دوجانبه است، تصریح کرد: گیلان از طریق دریای خزر و رود ولگا با جمهوری تاتارستان راه آبی دارد. 

عباسی جمهوری مسلمان‌نشین تاتارستان را یکی از مهمترین مناطق روسیه خواند و گفت: موضوعات زیادی وجود دارد که ما می‌توانیم بر اساس آن مناسبات اقتصادی و تجاری دو منطقه را آغاز کنیم. 

وی به تفاهم نامه توسعه همکاری‌های اقتصادی فی‌مابین دو اتاق بازرگانی گیلان و جمهوری تاتارستان در آبان ماه ۱۳۹۹ اشاره کرد و گفت: باید از ظرفیت های موجود در مسیر اعتلای حوزه‌های اقتصادی و تجاری دو کشور بهره مند شد. 

استاندار گیلان به توسعه روابط فرهنگی و گردشگری بین گیلان و جمهوری تاتارستان نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به وجود مراکز تحقیقات شیلاتی در استان گیلان، می توان پروژه‌های مشترک شیلاتی در خصوص تکثیر و پرورش انواع ماهیان به ویژه تاس ماهیان توسط مراکز تحقیقاتی دو استان اجرا کرد. 

عباسی با اشاره به ظرفیت منطقه آزاد تجاری – صنعتی انزلی بعنوان تنها منطقه آزاد حاشیه دریای خزر ، خاطرنشان کرد: با استفاده از شبکه حمل و نقل دریایی می‌توان تجارت بین دو منطقه را افزایش داد و از مزیت‌های این بخش استفاده کرد. 

وی همچنین از شرکت‌های تاتارستانی برای انجام فعالیت سرمایه‌گذاری، تولیدی و تجاری در گیلان دعوت کرد. 

استاندار گیلان با تأکید بر لزوم همکاری های مشترک اتاق‌های بازرگانی گیلان و جمهوری تاتارستان ، یادآور شد: لازم است رؤسای دو اتاق بازرگانی در اولین فرصت با هم ملاقات داشته و نقشه راه مناسبات تجاری بین دو منطقه را تدوین کنند.

نماینده عالی دولت در گیلان تصریح کرد: اجلاس شورای بین‌المللی همکاری‌های تجاری اتاق های بازرگانی و صنعت کشورهای منطقه دریای خزر ( ICBC ) هرساله به تناوب در یکی از شهرهای ایران یا روسیه برگزار می شود که در این خصوص اتاق بازرگانی گیلان از اعضای فعال این شوراست و نقش مؤثری در سازماندهی برگزاری اجلاس‌های آن را دارد. 

وی پیشنهاد برگزاری اجلاس بعدی شورای بین‌المللی همکاری‌های تجاری اتاق های بازرگانی طی سال آینده در شهر قازان جمهوری تاتارستان را ارائه کرد.

وی با بیان اینکه گیلان تاکنون چندین بار نمایشگاه توانمندی های اقتصادی و صنعتی جمهوری اسلامی ایران را در استان‌های مختلف روسیه برپا نموده ، اضافه کرد: استانداری گیلان آمادگی دارد با همکاری بخش خصوصی، نمایشگاه ایران اسلامی را در قازان برگزار کند. 

استاندار، آمادگی‌ گیلان به طرف روسی برای برپایی نمایشگاه توانمندی های تجاری و صنعتی آن کشور در شهر رشت و یا منطقه آزاد انزلی و نیز صادرات محصولات کشاورزی و مصالح ساختمانی به تاتارستان و واردات گوشت حلال گاو و گوسفند و غلات از آن کشور را اعلام کرد. 

عباسی گفت: با توجه به حاصلخیز بودن اراضی کشاورزی جمهوری تاتارستان، پیشنهاد می شود امکان کشت و تولید محصولات کشاورزی گیلان و کشت گلخانه‌ای محصولات فراسرزمینی از سوی شرکت‌های گیلانی در آن جمهوری مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد. 

وی از آمادگی استانداری گیلان برای اعزام هیأتی بلندپایه از مدیران ارشد تجاری و اقتصادی استان برای آشنایی با توانمندی های جمهوری تاتارستان و آغاز مذاکره با همتایان روسی خبر داد و از مسئولان، فعالان اقتصادی و علاقمندان به سرمایه گذاری در گیلان دعوت کرد تا به این استان سفر کنند. 

رئیس جمهوری تاتارستان با اشاره به وجود روابط تجاری گسترده و همکاری‌های اقتصادی مؤثر با ایران، گفت: لازم است رویکردهای جدیدی برای توسعه روابط پیدا کنیم. 

وی از سفر هیأتی تجاری از جمهوری تاتارستان به گیلان طی روزهای آتی خبر داد و گفت: هدف از این سفر توسعه روابط و نیز یافتن نقاط اشتراک میان دو طرف است. 

رئیس جمهوری تاتارستان با بیان اینکه گیلان از نظر موقعیت ژئوپلیتیکی جایگاه خوبی دارد به ظرفیت های تجاری از جمله بندر و منطقه آزاد انزلی آن اشاره و خاطرنشان کرد: تکمیل کریدور ریلی شمال-جنوب در آینده نزدیک می تواند توسعه تجارت دو کشور را افزایش دهد. 

وی به ظرفیت نفتی و کشاورزی بسیار خوب جمهوری تاتارستان اشاره و تصریح کرد: در حوزه علمی و فرهنگی نیز آماده توسعه روابط دو کشور هستیم. 

مینیخانوف، فعال بودن میز دبیرخانه اتحادیه اوراسیا در گیلان و بهره مندی از ظرفیت تجاری منطقه آزاد انزلی را عنصری مهم در مسیر توسعه روابط تجاری و اقتصادی خواند و گفت: تلاش می کنیم تا این ظرفیت را مورد استفاده موثر قرار دهیم.