برداشت برنج در رشت رو به اتمام است
برداشت برنج در رشت رو به اتمام است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت گفت: برداشت برنج در شالیزارهای بزرگترین شهرستان برنج خیز کشور رو به اتمام است و تا کنون در ۹۳ درصد از مزارع برنج برداشت انجام شده است.

به گزارش خزرفوری

به گزارش خزرفوری و به نقل از ایسنا: مسعود اسدی پرور در گفت و گویی با بیان اینکه شهرستان رشت بزرگترین شهرستان برنج خیز کشور است و تاکنون برداشت برنج در ۹۳ درصد از شالیزارهای این شهرستان برداشت شده است، اظهار کرد: فقط در هفت درصد از شالیزارهای رشت برنچ هنوز برداشت نشده است.

وی افزود: خوشبختانه به دلیل گرمای مناسب و کود مصرف به مقدار نیاز امسال بیش از سال گذشته در شهرستان رشت شلتوک برداشت شده است.

اسدی پرور ادامه داد: پیش بینی می شود امسال ۲۶۵ هزار تن شلتوک تولید شود و از این میزان شلتوک ۱۴۵ هزار تن برنج سفید استحصال شود که خوشبختانه از نظر کیفی نیز وضعیت بسیار مطلوبی دارند و شاهد کاهش ضایعات و نیم دانه شدن برنج سفید به دلیل مقاومت بیشتری که دانه های برنج با مصرف کود پتاس دارند را شاهد هستیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت با بیان اینکه یکی از اولویت های مهم این اداره افزایش تولید برنج و درآمد برنج کاران است، خاطر نشان کرد: برنامه داشتیم امسال در ۱۵ هزار هکتار از شالیزارهای شهرستان رشت راتون پرورش یابد اما از آنجاییکه که باران نبارید تا کنون این میزان از مزارع برنج شهرستان به پرورش راتون اختصاص نیافته است.

وی افزود: امید داریم با پیش بینی هواشناسی و بارانی که در راه است در بخشی از شالیزارهایی که دیرتر برنج کشت کردند بتوانند از فرصت بارش باران برای پرورش راتون در شالیزارهایشان بهره ببرند.

اسدی پرور با بیان اینکه علاوه بر پرورش راتون می توان در شالیزارها پس از برداشت برنج کشت دیگر محصولات کشاورزی صورت گیرد، تصریح کرد: به دلیل کمبود علوفه در کشور به برنجکاران شهرستان رشت توصیه کرده ایم در صورت امکان در مزارع انواع علوفه نظیر شبدر و ترتیکاله بکارند تا کمبود علوفه برای دامها تا حدودی جبران شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت گفت: شهرستان رشت یکی از شهرستان های قطب گیلان در پرورش دام سنگین است و در حال حاضر ۶۷ هزار راس دام در شهرستان رشت وجود دارد که تامین علوفه این دامها با کشت علوفه بیش از گذشته امکانپذیر می شود.