۲۵ فیلم ترسناک که براساس واقعیت ساخته شدند/ از روایت واقعی جن‌گیران مجوزدارِ واتیکان تا عروسک خبیث آنابل
۲۵ فیلم ترسناک که براساس واقعیت ساخته شدند/ از روایت واقعی جن‌گیران مجوزدارِ واتیکان تا عروسک خبیث آنابل

از «احضار» تا «پرندگان» آلفرد هیچکاک، تعداد بی‌شماری از فیلم‌های ترسناک داستان‌های واقعی دلخراش را زنده کرده‌اند.

به گزارش خزرفوری به گزارش خزرفوری به گزارش خزرفوری

خزرفوری به نقل از خبرگزاری فارس ـ گروه سینما: بسیاری از مخاطبان سینما علاقه‌ای به دیدن فیلم ترسناک ندارند، یعنی سعی می‌کنند از دیدن این نوع از فیلم‌ها دوری کنند، برخی دیگر اما در میانه‌های شب به دیدن فیلم‌های ترسناک می‌نشینند و با هر خشش ساده‌ای در اطراف، به خود می‌لرزند اما همچنان دست از دیدن بر نمی‌دارند. با اینکه ترس یکی از هیجانات و حس‌های انسانی است و قطعا هر آدمی با هر نوع از شخصیتی حس ترس را تجربه کرده است اما دیدن فیلم ترسناک، آدم‌های خاص خودش را می‌خواهد.

در این گزارش فارغ از کیفیت‌های زیباشناختی و سینمایی قرار است به معرفی آثار شناخته شده در این ژانر بپردازیم. اما قبل از هرچیزی پیشنهاد می‌کنم اگر از طیف آدم‌هایی هستید که علاقه‌ای به دیدن فیلم ترسناک ندارید از خواندن این گزارش صرف نظر کنید. 

*درباره ژانر فیلم ترسناک

فیلم ترسناک یکی از ژانرهای سینما است که در ابتدا خیلی تحت تأثیر فیلم‌های اکسپرسیونیسم(گرایشی در سینما که بسیار مبتنی بر بروز هیجانات بود) قرار داشت. در این ژانر از عناصر ترس، نفرت و وحشت استفاده شده‌ است. در این‌گونه فیلم‌ها از صحنه‌های خوفناک و فراطبیعی استفاده شده و معمولاً با ژانرهای فانتزی و علمی-تخیلی تداخل دارند.

این ژانر شباهت نزدیکی نیز با ژانر دلهره‌آور دارد. در فیلم ترسناک با استفاده از وحشت از ناشناخته‌ها و کابوس‌ها، ترس به بیننده القا می‌شود. استفاده از نورهای پر کنتراست، فضاهای مرموز و مه‌آلود، موسیقی دلهره‌آور و همچنین نورپردازی با مایه‌های تیره از ویژگی‌های دیگر این گونه‌ است.

اولین فیلم‌های این ژانر از سال ۱۸۹۰ تولید شدند. در اولین فیلم‌های ترسناک، معمولاً موجودی فراطبیعی و ناشناخته یا حیوانی خطرناک شخصیت منفی (شرور) داستان بود. شروع ساخت فیلم‌هایی که ترس مستقیم انسان از انسان را نشان می‌دهند، به دهه ۶۰ میلادی و فیلم روانی ساخته آلفرد هیچکاک، که از نظر خیلی‌ها بزرگترین کارگردان این سبک است، برمی‌گردد. بعدها، فیلم درخشش هم توسط استنلی کوبریک ساخته شد، که آن نیز از بزرگ‌ترین فیلم‌های ترسناک به حساب می‌آید. فیلم‌های ترسناک، زیرشاخه‌های گوناگونی دارند که فیلم اسلشر(سلاخی) و فیلم روان‌شناختی از محبوب‌ترین آن‌ها هستند. در فیلم‌های ترسناک روان‌شناختی (psychological horror film)، به ندرت از خشونت یا خون استفاده می‌شود؛،در فیلم‌های روانی و حلقه نیز از همین سبک استفاده شده‌ است. فیلم‌های اسلشر (Slasher Movie)، از خشونت بسیار زیاد و معمولاً از دست دادن اعضای بدن، تکه‌تکه شدن و… استفاده می‌کنند. از معروف‌ترین فیلم‌های ژانر اسلشر، می‌توان به بدبو، مقصد نهایی، هالووین، و سری فیلم‌های اره و پیچ اشتباه و تپه‌ها چشم دارند اشاره کرد.

در گزارش پیش رو اما می‌خواهیم نگاهی بیاندازیم بر ۲۵ عنوان فیلم ژانر وحشت که هر کدام در زمان خود با استقبال چشمگیر بیننده‌ها و سینماروها مواجه شدند اما تفاوت این فیلم‌ها در این است که این عناوین براساس واقعیت ساخته شده‌اند که همین، بر وحشت و تاثر دلهره‌افزایی فیلم خواهد افزود. 

از فیلم ترسناک «احضار» تا «پرندگان» آلفرد هیچکاک، تعداد بی‌شماری از فیلم‌های ترسناک داستان‌های واقعی دلخراش را زنده کرده‌اند.

در طول سال‌ها، تماشاگران از فیلم‌های ترسناک متنوع روی پرده هراسان شده‌اند، با این وجود می‌توان به این مخاطبان یادآوری کرد که این فقط یک فیلم است. 

خواه توسط یک قاتل چاقو به دست ترسانده شده باشید یا توسط یک روح شیطانی تسخیر شده، انواع جنایات و رویدادهای واقعی زندگی به عنوان الهام بخش فیلمسازان و فیلمنامه نویسانی بوده که داستان‌های ترسناک را روی پرده زنده کردند.

در ادامه نگاهی می‌اندازیم به ۲۵ فیلم ترسناک که بر اساس رویدادهای واقعی ساخته شده‌اند:

۱-«آتش در آسمان» (۱۹۹۳)

«آتش در آسمان»(Fire in the Sky) داستان تراویس والتون را بازگو می‌کند، مردی که ادعا می‌کند در ۵ نوامبر ۱۹۷۵  در حالی که با چند همکار به خانه در اسنوفلِیک، آریزونا می‌رفتند توسط بیگانگان ربوده شده است. والتون پنج روز قبل از بازگشت ناپدید شده بود. او تجربیات خود را در کتابی به نام «تجربه والتون»(The Walton Experience) منتشر کرد که بعداً پس از اکران فیلم دوباره منتشر شد و عنوان «آتش در آسمان» نام گرفت.

۲-«وحشت در آمیتیویل»(۱۹۷۹)

«وحشت در آمیتیویل»(The Amityville Horror) تجربیات واقعی خانواده لوتز در طول ۲۸ روزی که در خانه‌شان در محله آمیتیویل نیویورک، در خیابان اوشن ۱۱۲ گذراندند، را روایت می‌کند. سیزده ماه قبل از نقل مکان خانواده، رونالد دی فیو جونیور شش نفر از اعضای خانواده خود را در خانه به قتل رسانده بود. دانیل لوتز، بزرگ‌ترین بچه لوتز، برای اولین بار در مستند «وحشت در آمیتیویل»(My Amityville Horror) که در سال ۲۰۱۲ منتشر شد، درباره تجربیات خود برای عموم صحبت کرد.

۳- کابوس در الم‌استریت(۱۹۸۴)

فیلم اسلشر وس کرَوِن در سال ۱۹۸۴ درباره قاتلی است که طعمه‌هایش را در حالی که در خواب هستند تعقیب می‌کند. کرَوِن فقید در مصاحبه‌ای با وولچر برای سی‌امین سالگرد فیلم، گفت داستان فیلم از مقالات روزنامه لس‌آنجلس تایمز در مورد پناهجویان مرد جوان آسیای جنوب شرقی که در خواب مرده‌اند الهام گرفته شده است. طبق گزارش‌ها، بسیاری از مردان به دلیل کابوس‌هایی که می‌ترسیدند منجر به مرگ شود، از خواب امتناع می‌کردند، در مجموع ۲۶ مرد در سال ۱۹۸۱ در خواب جان خود را از دست دادند.

۴-آنابل (۲۰۱۴)

عروسک نفرین شده آنابل اولین بار در The Conjuring» (۲۰۱۳)» معرفی شد و بعداً در یک سی دنباله سینمایی جداگانه با عنوان «آنابل»( Annabelle (2014)، Annabelle: Creation (2017) و Annabelle Comes Home (2019)) تولید شد. این کارکتر برگرفته از یک عروسک «راگیدی آن» است که به یک پرستار جوان هدیه داده شده است. اما پس از وقوع مجموعه‌ای از وقایع مرموز، از جمله یک تجربه آسیب‌زا با دوست پسر پرستار، او و دوستش از یک رسانه دعوت کردند تا برای بررسی و تهیه یک گزارش برای دیدن آنابل بیایند و با این توضیح که این عروسک با روح تسخیری یک کودک ۷ ساله متوفی به نام آنابل هیگینز زندگی می‌کند. این عروسک که گفته می‌شود توسط یک روح شیطانی نفرین شده، برای حملات خشونت‌آمیز و حداقل دو تجربه نزدیک به مرگ مقصر شناخته شد. عروسک راگیدی آن که گفته می‌شود تسخیر شده، در موزه مخفی متعلق به محققان ماوراء الطبیعه، اد و لورین وارن، با پیامی در زیر جعبه شیشه‌ای خود با این مضمون: «هشدار: محفظه باز نکنید» نگهداری می‌شود.

۵-وینچستر (۲۰۱۸)

هلن میرن در نقش وارث سارا وینچستر در فیلم هیجان‌انگیز ماوراءطبیعی به کارگردانی مایکل و پیتر اسپیریگ بازی می‌کند. فیلم ۲۰۱۸ وینچستر براساس داستان واقعی خانه اسرارآمیز وینچستر، نقطه عطفی تاریخی در سن هوزه، کالیفرنیا، و محل سکونت سارا وینچستر (فوت شده) است. این خانه به دلیل بازسازی‌ها و فعالیت‌های ماوراء الطبیعه‌ای که گفته می‌شود در آنجا انجام می‌شود، همچنان یک راز باقی مانده است. پس از مرگ دختر شیرخوار خانم وینچستر بر اثر بیماری دوران کودکی و شوهرش بر اثر سل، او به سن هوزه نقل مکان کرد، جایی که او بازسازی خانه مزرعه‌ای هشت اتاقه را آغاز کرد که تا زمان مرگ او در سال ۱۹۲۲ ادامه یافت. همانطور که در وب سایت خانه اسرار وینچستر توضیح داده شده، خانه دارای ۱۶۰ اتاق شامل ۴۰ اتاق خواب، ۴۰ راه پله، ۱۳ حمام، ۶ آشپزخانه، ۱۰۰۰۰ شیشه پنجره، ۲۰۰۰ در، ۵۲ نورگیر، ۴۷ شومینه، سه آسانسور، دو زیرزمین و فقط یک دوش است. تمام این مجموعه در دسترس بازدیدکنندگان قرار دارد.

۶-«از شرّ شیطان نجاتمان ده» (۲۰۱۴)

اریک بانا، پلیس نیویورک رالف سارچی را به تصویر می‌کشد که در حین کار بر روی جنایات در شهر با فعالیت‌های ماوراءالطبیعه مواجه شد. این دومین فیلم کارگردان اسکات دریکسون است که بر اساس اتفاقات واقعی ساخته شده است.

۷-«احضار»(۲۰۱۳)

پاتریک ویلسون و ورا فارمیگا نقش اد و لورین وارن را بازی می‌کنند، شیطان‌شناسانی که به دلیل تحقیق در مورد خانواده لوتز شناخته می‌شوند. فیلم سینمایی «احضار»(The Conjuring) از یک ماجرای واقعی بهره می‌برد که شامل یک عروسک وحشتناک است. ویلسون و فارمیگا به بازی در دنیای احضار ادامه دادند و در فیلم‌های دنباله «احضار۲»(۲۰۱۶) و «شیطان مرا وادار به انجام این کار کرد» The Conjuring 2 (2016) و The Conjuring: The Devil Made Me Do It (2021) بازی کردند.

۸-«تصرف» (۲۰۱۲)

«تصرف»(The Possession) از فهرست «ای بِی»(eBay) و از سری روایت‌های موجود در «دی باک»(dybbuk) بر اساس واقعیت انتخاب شد.این فیلم داستانی ترسناک دارد که توسط کوین مانیس، نوشته شده است. دیبوک یک روح بدخواه یهودی است که توانایی تسخیر زنده‌ها را دارد.

۹-«تشریفات مذهبی» (۲۰۱۱)

کالین اودوناگو در نقش مایکل کواک که تجربیاتش از پدر واقعی گری توماس الهام گرفته شده، بازی می‌کند، «یکی از ۱۴ جن‌گیر دارای گواهی واتیکان که در ایالات متحده کار می‌کند». توماس در حین تحصیل در رم، با مت باگلیوی روزنامه‌نگار ملاقات کرد که در مورد سفرش در کتاب «آیین: ساختن یک جن‌گیر مدرن» در مورد او و سفرش و تجربیاتش از جن‌گیران نوشته بود.

۱۰-«جن‌زدگی در کنتیکات»(۲۰۰۹)

در سال ۱۹۸۶، خانواده اسندِکر خانه‌ای را در کانکتیکات اجاره کردند که معلوم شد سابقاً یک سردخانه مردگان بوده است. اد و لورین وارن، شیطان شناسان معروف، اعلام کردند که خانه توسط شیاطین تسخیر شده است. تجربیات خانواده اسندکر الهام بخش اتفاقاتی است که برای خانواده کمپبل در این فیلم در کانکتیکات رخ می‌دهد.

۱۱-«گیر افتاده»(Stuck)(2007)

یک دستیار پرستار جوان به نام برندی (منا سوواری) پس از تصادف و زیر گرفتن یک نفر با ماشین که در آن قربانی به شیشه جلوی خودرو  می‌خورد و آنجا می‌ماند سعی می‌کند خود را از این شرایط خلاص کند. برندی، یک زن اهل تگزاس است که گریگوری گلن بیگز – مردی بی خانمان – را زیر گرفته و او تا زمان مرگ همان روی شیشه جلوی خودرویش می‌ماند. او برای اینکه می‌توانست او را از مرگ نجات دهد و نداد، مجرم شناخته شد و به ۵۰ سال زندان محکوم شد. این روایت به شکلی بسیار وحشتناک در قالب فیلم سینمایی به تصویر کشیده شده است.

۱۲-«شهر مرزی»(Borderland)(2007)

رایدر استرانگ و شان آستین در «شهر مرزی» بازی می‌کنند، فیلمی که به سه دوست می‌پردازد که برای جشن فارغ‌التحصیلی از دانشگاه به مکزیک می‌روند، اما به فرقه‌ای برخورد می‌کنند که آدم‌ها را برای یک نوع عبادت فرقه‌ای قربانی می‌کردند. این فیلم بر اساس زندگی آدولفو کنستانزو، یک قاتل سریالی متولد آمریکا و رهبر فرقه است که در بزرگسالی به مکزیکو سیتی نقل مکان کرد و در آنجا با دوستانی آشنا شد که پیروان آینده او شدند. روایت این داستان مخوف به صورت فیلم سینمایی «شهر مرزی» از ترسناک‌ترین آثار سینمایی این ژانر محسوب می‌شود.

۱۳-«دریاچه سیاه» (۲۰۰۷)

چیزی که به عنوان یک تعطیلات خانوادگی در جنگل‌های حرا شمال استرالیا آغاز می‌شود، با حمله تمساح و مبارزه برای زنده ماندن در «دریاچه سیاه» به یک کابوس وحشتناک ختم می‌شود. این فیلم بر اساس رویداد واقعی ساخته شده است. فیلم از حمله تمساح که در شمال استرالیا در سال ۲۰۰۳ اتفاق افتاد الهام گرفته شده و از تصاویری از تمساح های واقعی بهره گرفته شده است.

۱۴-جن‌گیری امیلی رز (۲۰۰۵)

داستان «امیلی رز»(Emily Rose) بر اساس داستان «آنلیس میچل»، زن جوان آلمانی است که مورد جن‌گیری قرار گرفت و بعداً به دلیل سوء تغذیه و کم آبی جان خود را ازدست داد. والدین او و کشیشان به دلیل آنچه که از سوی دادگاه سهل‌انگاری عنوان شد، پس از مرگ او به قتلش متهم شدند. این اولین فیلم جن‌گیری کارگردان اسکات دریکسون است که بر اساس رویدادهای واقعی ساخته شده است.

۱۵-«آب‌های آزاد»(۲۰۰۳)

یک زن و شوهر که در حال غواضی  بودند، پس از رفتن گروه غواصی در آب‌های آزاد اقیانوس، رها می‌شوند. این داستان واقعی تام و ایلین لونرگان است. خانواده لونرگان در ۲۵ ژانویه ۱۹۹۸ گردشگرانی بودند که از دیواره مرجانی بزرگ استرالیا دیدن می‌کردند. کارشناسان تردید دارند که خانواده لونرگان سرنوشتی مشابه شخصیت‌های فیلم داشته باشند، اما این زوج هرگز پیدا نشدند.

۱۶-«هیولا» (۲۰۰۳)

شارلیز ترون ۱۷ جایزه از جمله اسکار را برای ایفای نقش آیلین وورنوس بدکاره که تبدیل به قاتل سریالی شده بود، دریافت کرد. وورنوس به دلیل شش فقره قتل درجه یک – هرچند قربانی هفتم هم وجود داشت – محکوم شد و در سال ۲۰۰۲ در فلوریدا اعدام شد. داستان او در قالب فیلم وحشتناک «هیولا» براساس واقعیت ساخته شده است.

۱۷-«دامر» (۲۰۰۲)

جرمی رنر نقش قاتل سریالی و متجاوز معروف «جفری دامر» را در فیلم زندگی‌نامه سال ۲۰۰۲ بازی می‌کند. اگرچه جنایات به تصویر کشیده شده وقایع واقعی هستند، اما نام قربانیان تغییر کرده است. داستان «دامر» همچنین در فیلم «دوست من دامر» در سال ۲۰۱۷ به تصویر کشیده شد و راس لینچ در نقش این قاتل زنجیره‌ای مخوف بازی کرد. ایوان پیترز همچنین در سریال «دامر ـ هیولا» برای نتفلیکس نقش دامر را ایفا کرد. این فیلم داستان جفری دامر قاتل زنجیره‌ای بسیار خطرناک و نحوه به دام انداختن افراد و کشتن و سلاخی و فریز کردن آن‌ها در یخچال خانه را به تصویر می‌کشد.

۱۸-«چیزهای دیده و شنیده شده» (۲۰۲۱)

در سریال «چیزهای دیده و شنیده شده» آماندا سیفرید نقش اصلی را ایفا می‌کند. یک زوج از منهتن به دهکده‌ای تاریخی نقل مکان می‌کنند و در آنجا متوجه می‌شوند که ازدواجشان دارای رازهای شومی است که مربوط به تاریخ خانه جدیدشان است. این فیلم بر اساس رمان سال ۲۰۱۶ «همه چیز به ظهور نمی‌رسد» نوشته الیزابت بروندج ساخته شده است. رمان و فیلم بر اساس تجربیات ادعایی ماوراء‌طبیعی در خانه‌ای که براندیج و شوهرش اجاره کرده بودند، ساخته شده است.

۱۹-پرندگان (۱۹۶۳)

داستان «پرندگان» اثر دافنه دو موریه الهام‌بخش فیلم «پرندگان» آلفرد هیچکاک در سال ۱۹۶۳، بر اساس روایتی واقعی ساخته شده است. داستان فیلم درباره یک شهر ساحلی کالیفرنیا است که توسط دسته‌ای از پرندگان مورد حمله قرار می‌گیرد و تمام ساکنین را به وحشت می‌اندازد. این حجم از پرنده‌ها به دلیل نامعلومی به خانه‌های مردم هجوم آوردند. در سال ۲۰۱۱، گزارش شد که محققان جلبک‌های سم‌ساز را در پرندگان پیدا کردند که باعث فراموشی، بی‌حسی و تشنج آن‌ها شده بود.

۲۰-«جیغ» (۱۹۹۶)

فیلم اصلی اسلشر(سلاخی) در سال ۱۹۹۶ که به یک سری فیلم دنباله‌دار منتهی شد، الهام‌گرفته از مثله‌سازی‌های گینزویل، فلوریدا بود که در آن چندین جوان در فلوریدا به قتل رسیدند. پس از اینکه کوین ویلیامسون، فیلمنامه نویس، برنامه ویژه تلویزیونی درباره قتل‌های گینزویل را تماشا کرد، داستان الهام بخش فیلمنامه او برای «جیغ شد. فیلمی که به یکی از وحشتناک‌ترین آثار سینمایی تاریخ تبدیل شد.

۲۱-«ارواح خبیثه»(۱۹۸۲)

فیلم کلاسیک سال ۱۹۸۲ که توسط استیون اسپیلبرگ نوشته شده است، داستان خانواده‌ای را روایت می‌کند که خانه‌شان روی یک گورستان ساخته شده بود و روح‌های خشن آن گرفتار شده بودند. پیش فرض داستان براساس خانواده هرمان بود که ادعا می‌کردند خانه آنها در لانگ آیلند، نیویورک، به دلیل اشیایی که به طور مرموزی در اطراف خانه در حال پرواز بودند، توسط یک روح خبیث تسخیر شده است. این خانواده که در نهایت نقل مکان کردند، معتقدند که این رویدادها به دلیل قرار گرفتن خانه در نزدیکی محل دفن بومیان آمریکا بوده است.

۲۲-«اَرّه»(کشتار با اره برقی تگزاس) (۱۹۷۴)

فیلم ۱۹۷۴ با محوریت قاتل با اره برقی، الهام گرفته از زندگی و جنایات قاتل «اد جین»، که با نام‌های «قصاب پلینفیلد» نیز شناخته می‌شود، در دهه ۱۹۵۰ است. جین اجساد را از قبرستان بیرون آورد و از استخوان و پوست آنها یادگاری درست کرد. جین همچنین سابقه پوشیدن لباس‌های زنانه را داشت، همانطور که در فیلم اصلی انجام می‌دهد.

۲۳-«غریبه‌ها» (۲۰۰۸)

فیلم سال ۲۰۰۸ برایان برتینو با بازی اسکات اسپیدمن و لیو تایلر یک حمله وحشتناک به خانه را روایت می‌کند. این داستان از جنایات خشونت‌آمیز واقعی الهام گرفته شده است، از جمله قتل‌های مرتکب شده توسط خانواده منسون و قتل‌های «کدی کابن» در سال ۱۹۸۱، که در آن چهار نفر توسط سه مهاجم نقابدار در یک شهر تفریحی کالیفرنیا کشته شدند.

۲۴-زودیاک (۲۰۰۷)

فیلم مهیج سال ۲۰۰۷ با بازی جیک جیلنهال بر اساس قاتلی به نام زودیاک ساخته شد که در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۷۰ در پشت قتل‌های وحشیانه در سانفرانسیسکو بود. قاتل همچنین پلیس را با به اشتراک گذاشتن پازل‌ها و پیام‌های رمزگذاری شده از طریق مطبوعات مورد تمسخر قرار می‌داد. فیلم دیوید فینچر با محوریت رابرت گریسمیت، کاریکاتوریست سیاسی (با بازی جیلنهال) است که دهه‌ها صرف کشف هویت قاتل کرده است. با این حال، پرونده زودیاک کیلر حل نشده باقی ماند.

۲۵-«جن‌گیر» (۱۹۷۳)

جن‌گیر سال‌ها پس از اولین نمایشش در سال ۱۹۷۴ به ترساندن مخاطبان ادامه می‌دهد، اما الهام‌بخشی فیلم به همان اندازه دلخراش است. فرضیه فیلم براساس پرونده پسر ۱۴ ساله معروف به رولند دو است. در سال ۱۹۹۴، گزارش شد که رولند توسط یک چیز شوم تسخیر شده و یک جن‌گیری توسط کشیش‌ها بر روی او انجام شد. طبق گزارش‌ها، جن‌گیری باید متوقف می‌شد زیرا دو تکه فنر تشک را به سمت کشیش پرتاب کرد. چند روز بعد خراش‌های قرمز رنگ روی رولند دو ظاهر می‌شود و علامت‌هایی با املای «LOUIS» نمایان شد. شرایط پیرامون این پسر تسخیر شده همچنان یک راز است.

پایان پیام/