“ایدز” از این راه‌ها در کمین شماست
“ایدز” از این راه‌ها در کمین شماست

یک متخصص بیماری‌های عفونی به تشریح راه‌های انتقال ایدز پرداخت.

به گزارش خزرفوری به گزارش خزرفوری به گزارش خزرفوری

خزرفوری به نقل از ایسنا : دکتر بهزاد مهدویان در آستانه روز جهانی ایدز در گفت‌وگویی، با بیان اینکه در حال حاضر شایع‌ترین راه انتقال HIV در جهان تماس جنسی است، افزود: منظور از تماس جنسی در انتقال HIV، تماس جنسی محافظت نشده است، چرا که استفاده از “کاندوم” می‌تواند ۹۰ تا ۹۵ درصد از انتقال ویروس این بیماری پیشگیری کند.

مهدویان خاطرنشان کرد: در انتقال جنسی این بیماری هم عمدتا ویروس بیماری از مرد به زن منتقل می‌شود و احتمال انتقال از مرد به زن دو تا ۱۷ برابر بیشتر از انتقال زن به مرد است.

مهدویان با بیان اینکه در ایران هم انتقال جنسی به یکی از راه‌های شایع این بیماری تبدیل شده، گفت: در سال‌های گذشته عمده موارد از طریق اعتیاد تزریقی و استفاده از سرنگ مشترک بود، اما امروزه انتقال جنسی به یکی از راه‌های شایع انتقال این بیماری تبدیل شده است.

وی به دیگر راه‌های انتقال HIV اشاره کرد و افزود: راه دیگر انتقال بیماری ایدز همانطور که اشاره شد اعتیاد تزریقی و استفاده از سرنگ مشترک است و این راه انتقال بسته به تعداد دفعات تزریق و طول مدت اعتیاد دارد.

مهدویان گفت: در هر بار تزریق با استفاده از سرسوزن مشترک شش دهم تا هفت دهم امکان ابتلا به HIV وجود دارد.

این متخصص بیماری‌های عفونی راه دیگر انتقال بیماری ایدز را انتقال مادر به جنین عنوان کرد و افزود: مادر باردار در صورت آلوده بودن در هر زمان از دوره بارداری و حین زایمان و حتی در دوره شیردهی تا ۳۰ درصد می‌تواند این بیماری را به جنین و یا نوزاد خود منتقل کند. البته بیشترین زمان خطر برای انتقال بیماری از مادر به جنین در دو ماه آخر بارداری و حین زایمان است.

وی افزود: اصابت سرسوزن به دست هم راه دیگر انتقال بیماری ایدز است که عمدتا در پرسنل درمانی و بهداشتی، پزشکان، پرستاران و دندانپزشکان دیده می‌شود که این افراد به دلیل اصابت سرسوزن آلوده به دستشان به این بیماری مبتلا می‌شوند. 

وی خاطرنشان کرد: امکان انتقال ویروس HIV از طریق بزاق، ادرار، مدفوع و عرق فرد مبتلا وجود ندارد و این ویروس عمدتا در خون و ترشحات دستگاه تناسلی است و از طریق راه‌های عنوان شده منتقل می‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی در ادامه با اشاره به وجود درمان‌های بسیار مطلوب برای مبتلایان HIV گفت: این درمان‌ها هرچند قطعی نیست، اما تا حد زیادی توانسته از انتقال این بیماری پیشگیری کند.

وی افزود: با مصرف داروهای موجود، بار ویروس در بدن بیماران کم شده و احتمال انتقال ویروس از آنها کاهش می‌یابد، بنابراین در حال حاضر به راحتی می‌توان با یک فرد مبتلا به HIV زندگی کرد.

انتهای پیام