میرزا کوچک متعلق به همه ایران و گیلان است
میرزا کوچک متعلق به همه ایران و گیلان است

استاندار گیلان گفت: در سال های گذشته مظلومیت میرزا داشت به فراموشی سپرده می شد و برخی از جریان های خاص این شخصیت را در اختیار گرفته بودند، اما میرزا متعلق به همه ایران و گیلان است و مولفه های مبارزاتی میرزا و شاخص های عملکردی او کاملا مشخص بوده است.

به گزارش خزرفوری به گزارش خزرفوری به گزارش خزرفوری

خزرفوری : اسدالله عباسی در کنگره بین المللی شهید میرزا کوچک جنگلی که در تالار مرکزی رشت برگزار شد، این روحانی مجاهد را پرچمدار نهضت اسلامی در ایران دانست و اظهار کرد: رهبر انقلاب با آن نگاه ظریف و هوشمندانه ای که به تاریخ دارند، چندین بار از میرزا یاد کردند و نهضتش را همچون مینیاتوری از جمهوری اسلامی در گیلان دانستند.

وی با بیان اینکه رهبر انقلاب در دیدار اخیر با بسیجیان نیز با گرامیداشت یاد و نام میرزا کوچک خان و رئیس علی دلواری و شیخ محمد خیابانی، این شهدای عظیم الشان را شهدایی دانستند که با فرهنگ بسیجی مبارزه را آغاز کردند، افزود: در سال های گذشته مظلومیت میرزا داشت به فراموشی سپرده می شد و برخی از جریان های خاص این شخصیت را در اختیار گرفته بودند، اما میرزا متعلق به همه ایران و گیلان است و مولفه های مبارزاتی میرزا و شاخص های عملکردی او کاملا مشخص بوده است.

استاندار گیلان مهمترین شاخصه میرزا را اسلام خواهی دانست و اضافه کرد: وقتی که میرزا کوچک به عنوان یک طلبه با شکست نهضت مشروطه مواجه شد، پرچم مبارزه را در گیلان برافراشت و زمانی که برخی تجزیه طلبی را مطرح می کردند، در حد توان خودش نهضتی آزادی بخش را آغاز کرد.

عباسی با بیان اینکه به گفته مورخان میرزا علیه تمام دشمنان ایران یکسان می جنگید، تصریح کرد: میرزا هم مسلمان بود و هم عدالتخواه و در کنار آزادی خواهی، تمامیت ارضی ایران را مد نظر داشت و هرگز با دشمن سازش نکرد لذا نسل های حال و آینده بایستی میرزا را بشناسند و از داستان مبارزات و خستگی ناپذیری ها و اعتقادات راستین و توکل به خدا و تاکید بر نماز اول وقت و… او الگو بگیرند.

وی عنوان کرد: امروز وظیفه همه محققین و اندیشمندان و پژوهشگران است که واقعیت های زندگی میرزا را رونمایی کنند و این کنگره فرصتی است که نشان دهیم همچون میرزا نباید در سختی ها و مرارت ها تسلیم دشمنان شویم.

استاندار گیلان با بیان اینکه میرزا همزمان با استبداد و استعمار مبارزه کرد و راهش را راه ائمه اطهار(ع) و امام حسین(ع) قرار داد، گفت: امام خمینی(ره) به دنبال نهضت جنگل در سال ۱۳۴۲ چنین حرکتی را آغاز کرد که ثمره آن را در انقلاب شکوهمند سال ۱۳۵۷ مشاهده کردیم.

وی آزادی خواهی و عدالت طلبی میرزا را الگوی تاریخی دانست و اضافه کرد: اگرچه در دوران رژیم پهلوی با دستکاری تاریخ خیلی به شخصیت میرزا توجه نشد، اما بعد از فرمایشات رهبری در دهه ۸۰ نیز شاهد کارهای ویژه ای درباره میرزا نبودیم؛ البته دولت سیزدهم تلاش خوبی را برای معرفی بیشتر میرزا کوچک نه فقط برای گیلان و ایران، بلکه برای دنیا آغاز کرده است.

انتهای پیام