پشت پرده های تئاتر و هنرنمایشی گیلان
پشت پرده های تئاتر و هنرنمایشی گیلان

گیلان به لحاظ هنر نمایشی تئاتر و سینما ، جایگاه مطلوبی دارد اما همچنان گیشه های این هنر برای سرپا ماندن ، چشم انتطار دست یاری هنردوستان و مسئولان جامعه هنری است.

به گزارش خزرفوری به گزارش خزرفوری به گزارش خزرفوری به گزارش خزرفوری

خزرفوری به نقل از صداوسیما نوشت : به گواه تاریخ ، گیلان ؛ در طول تاریخ ۱۲۰ ساله تئاتر، همواره جایگاه والایی داشته و این مقام به پاس موقعیت فرهنگی تاریخی و تمدنی این سرزمین است
با شنیدن خبر آغاز به کار دوباره سینما سپیدرود رشت سراغ سوژه صنعت سینما و هنر نمایشی و تئاتر در گیلان رفتم.

مشکل اساسی اهالی تئاتر نبود یک مرکز تخصصی
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به اینکه نبود مرکز تخصصی و مستقل برای اجرای نمایش یکی از مشکلات بزرگی بود که اهالی تئاتر از آن رنج می‌بردند گفت: مجموعه سردارجنگل رشت پس از ۱۷ سال تعطیلی بازگشایی و به تئاتر شهر تبدیل شد.
رضا ثقتی با ابراز امیدواری از این فرصتی که برای اهالی هنر تئاتر ایجاد شده افزود: این مجموعه شامل یک سالن ۲۱۰ نفره و یک نگارخانه و کلاس‌های متعدد برای کارگاه‌های آموزشی بخش‌های مختلف نمایش و همچنین اتاق‌هایی برای استقرار انجمن نمایش، انجمن منتقدان و مرکز نمایش‌های آئینی است.
وی ثبت جشنواره تئاترخیابانی سردارجنگل در تقویم جشنواره‌های گیلان پس از برگزاری اجرای موفق نخستین دوره اش را نیز یک پله صعود برای هنرمندان تئاتر گیلان دانست و گفت: در دوران پساکرونا هنوز مخاطبان تئاتر با این هنر اصیل آشتی نکرده اند که امیدواریم با سرگیری فعالیت‌های هنری شاهد حضور پرشور تماشاگران و حمایت شان در زمینه هنری باشیم چرا که جشنواره‌های تئاتر رونق خوبی به این هنر نمایشی در استان داده است.

گزارش مکتوب : پشت پرده های تئاتر و هنرنمایشی گیلان
۲ برابر شدن تعداد سینما‌های گیلان
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به اینکه نوسازی و تجهیز سینما‌ها مستمر پیگیری می‌شود می‌گوید: گیلان ۶ سینمای فعال دارد که از این تعداد، ۳ سینما دولتی و ۳ سینما هم خصوصی هستند.
رضا ثقتی به اضافه شدن ۶ سینمای دیگر به شمار سینما‌های گیلان اشاره کرد و افزود: ۳ سینما در مجموعه یک مرکز تجاری – تفریحی در جاده رشت به خمام به بهره برداری می‌رسد و ۲ سینما در منطقه آزاد انزلی و یک سینما هم توسط بخش خصوصی در تالش به بهره برداری خواهد رسید.

گزارش مکتوب : پشت پرده های تئاتر و هنرنمایشی گیلان
نوسازی سینما‌ها در گیلان در اولویت
وی با اشاره به اینکه موضوع نوسازی و تجهیز سینما‌ها هم از مواردی ا ست که پیگیری می‌کنیم گفت: سال گذشته بیش از ۴ و نیم میلیارد تومان برای تجهیز و نوآوری سینما‌ها، در قالب کمک بلاعوض اعطا شد که سینما طلوع فومن و سینما آستارا از این کمک‌ها استفاده کردند و سینمای ماسال هم برای بهره مندی از آن معرفی شده است.

گزارش مکتوب : پشت پرده های تئاتر و هنرنمایشی گیلان
رونق فیلمسازی در گیلان
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با ابراز امیدواری نسبت به رونق صنعت سینما در گیلان افزود: در آینده‌ای نزدیک، شاهد برگزاری جشنواره‌های بین المللی در گیلان خواهیم بود که البته پیشنهاد آن را با نام «جشنواره دریای دوستی یا کاسپین» به میزبانی گیلان به سازمان سینمایی ارائه کرده ایم و پیگیر دریافت مجوز آن هستیم.
رضا ثقتی می‌گوید: در تدارکِ برگزاری جشنواره ملی فیلم‌های کوتاه هستیم و این جشنواره با همکاری و مشارکت شهرداری رشت و با حضور هنرمندانی از سراسر کشور برگزار خواهد شد.

گزارش مکتوب : پشت پرده های تئاتر و هنرنمایشی گیلان
جایگاه تئاتر در گیلان
رییس انجمن هنر‌های نمایشی هم با بیان اینکه گیلان، هنرمندان و مترجمان طراز اولی دارد گفت: این امر، سبب شده تا تئاتر گیلان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شود.
محمد علی صادق حسنی با ابراز تاسف به دلیل ضعف مدیریتی در فضای فرهنگی وهنری شهرستان‌ها افزود: تئاتر در شهرستان‌ها وضعیت مناسبی ندارد و به جز رشت، لاهیجان و انزلی و تا حدودی در صومعه سرا و فومن، دیگر شهرستان‌ها به دلایل متعدد هنوز نتوانسته اند، جایگاه خوبی داشته باشد.
گیلان سکان دار تئاتر کشور
وی می‌گوید: گیلان اولین استانی بود که پرده تئاتر را کنار زد و آستارا هم نخستین شهری بود که به دلیل رفت و آمد تجار و بازرگان، ورود گرو‌های نمایشی، هنر نمایشی را آغاز کرد.
رییس انجمن هنر‌های نمایشی افزود: تئاتر گیلان با پیشینه ۱۲۰ سال، جوانان تحصیل کرده و کاربلدی را تربیت کرده که به قول قدیمی‌ها خاک صحنه می‌خورند و جان به تن تئاتر استان می‌دهند.
محمد علی صادق حسنی گفت: تئاتر گیلان به لحاظ کمی، وضعیت مناسبی دارد و عاشقان این هنر، پای کار هستند و اجرا‌های زیادی در استان به روی صحنه می‌برند، اما از نظر کیفی به دلیل نبود سرمایه گذاری لازم و نداشتن حمایت‌های مالی دچار افت اساسی است و هنرمندان به همین خاطر نمی‌توانند اجرای فاخری داشته باشند.
نجات تئاتر با نگاه ویژه / سختی امرار معاش هنرمندان گیلانی
وی با اشاره به اینکه هنرمندان همواره در طول تاریخ تئاتر از محروم‌ترین و مظلوم‌ترین افرادی هستند که با عشق کار می‌کنند گفت: بسیاری از هنرمندان هنوز شغل و کار تعریف شده‌ای ندارند و به سختی امرار معاش می‌کنند و این بزرگترین مشکلات هنرمندان گیلانی است.
رییس انجمن هنر‌های نمایشی خاطرنشان کرد: گیلان مشکل سالن نمایش ندارد و در حال حاضر اکثر شهرستان‌ها دارای مجتمع فرهنگی و هنری است و ازسالن‌های تئاتر خوبی بهره می‌برد.

گزارش مکتوب : پشت پرده های تئاتر و هنرنمایشی گیلان
سخن پایانی
با توجه به شنیده‌ها و گواه تاریخ، گیلان ید طولایی در هنر‌های نمایشی دارد و از آنجا که فرزند هنر زنده کند نام پدر، برای اینکه نام و آوازه‌ی گیلان همیشه سرسبز، زنده باشد، خوب است با ایجاد فضا‌های مناسب و ترغیب و تشویق و صد البته حمایت مالی هنرمندان در امرار معاش شان، دامان گیلان را به هنر سبز کنیم.

*نویسنده : نجمه محمدی

گزارش مکتوب : پشت پرده های تئاتر و هنرنمایشی گیلان