اگر حباب سکه بترکد چه می‌شود؟ | وضعیت حباب قیمت انواع سکه در هفته اول دی ماه
اگر حباب سکه بترکد چه می‌شود؟ | وضعیت حباب قیمت انواع سکه در هفته اول دی ماه

شاید بازدهی ۱۶۱ درصدی سکه ربع بهار آزادی وسوسه‌انگیز به‌نظر برسد، اما سرمایه‌گذاران جدید نباید حباب پنج میلیون و ۳۴۷ هزار تومانی قیمت آن را دست‌کم بگیرند.

به گزارش خزرفوری به گزارش خزرفوری به گزارش خزرفوری به گزارش خزرفوری

خزرفوری  به نقل از فرارو، قیمت سکه ربع بهار آزادی در هفت روز منتهی به نهم دی‌ماه، ۹۵۰ هزار تومان دیگر افزایش پیدا کرد تا با رسیدن به قله ۱۰ میلیون و ۲۰ هزار تومان بازدهی یک‌ساله ۱۶۱ درصد را به ثبت برساند. سکه ربع بهار آزادی در طول این یک‌سال شش میلیون و ۱۸۸ هزار تومان گران شده و در یک‌ماه بیش از تورم یک‌ساله عمومی بازدهی داشته است. با این حال وقتی جدول‌ها را مرور می‌کنید و چشم‌هایتان برق می‌زند، باید بدانید اگر برخلاف اعداد و ارقام مثبت حاضر در جدول، روند بازار سکه معکوس شود، قیمت همین سکه ممکن است جلوی چشمان شما تا پنج میلیون و ۳۷۴ هزار تومان کاهش پیدا کند. به این عدد حباب قیمت سکه می‌گویند. دیگر سکه‌ها هم به فراخور وضعیت بازار، با حباب قیمت دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

آخرین وضعیت حباب سکه

قیمت سکه امامی در پایان هفته منتهی به نهم دی‌ماه روی ارتفاع ۲۲ میلیون و ۷۱۶ هزار تومان ایستاد. فعالان بازار حدود ۱۸.۵ درصد از این عدد را حباب سکه امامی می‌دانند؛ به‌این معنی که سکه تمام بهار آزادی طرح جدید یا همان سکه امامی چهار میلیون و ۱۹۹ هزار تومان بالاتر از ارزش واقعی خود فروخته می‌شود.

سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم، از این نظر وضع بهتری دارد. حجم حباب قیمت سکه امامی حدود ۱۰.۶ درصد است که دو میلیون و ۲۱۰ هزار تومان از قیمت ۲۰ میلیون و ۷۳۷ هزار تومانی سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم را تشکیل می‌دهد.

قیمت سکه نیم بهار آزادی هم در پایان هفته منتهی به نهم دی‌ماه، به ۱۳ میلیون و ۳۰ هزار تومان رسید. این سکه در حال حاضر حدود سه میلیون و ۷۵۲ هزار تومان بیش از ارزش ذاتی خود فروخته می‌شود. به‌عبارت حباب قیمت سکه نیم‌بهار آزادی تقریبا ۲۸.۸ درصد قیمت فعلی آن را تشکیل می‌دهد.

سکه ربع بهار آزادی بین قطعات مختلف سکه، بیشترین حجم حباب را دارد. قیمت سکه ربع در آخرین روز معاملاتی هفته قبل، به ۱۰ میلیون و ۲۰ هزار تومان رسید و خریداران اطلاع داشتند حداقل ۵۳ درصد از این رقم، حباب است. یعنی خیلی شیرین و در بهترین حالت ارزش ذاتی این سکه با توجه به قیمت طلا و قیمت دلار، پنج میلیون و ۳۷۴ هزار تومان پایین‌تر از اعداد اعلام شده فعلی است.

قیمت سکه گرمی تقریبا همین وضعیت را دارد؛ قیمت آن در حالی به چهار میلیون و ۶۱۰ هزار تومان رسیده که ارزش ذاتی آن تقریبا ۵۰ درصد، یعنی معادل دو میلیون و ۳۲۲ هزار تومان پایین‌تر است.

وضعیت حباب قیمت انواع سکه

نوع سکهقیمت در پایان هفتهمقدار حباب سکهحجم حباب سکه
سکه امامی۲۲ میلیون و ۷۱۶ هزارچهار میلیون و ۱۹۹ هزار۱۸.۴۸ درصد
سکه تمام بهار قدیم۲۰ میلیون و ۷۳۷ هزاردو میلیون و ۲۱۰ هزار۱۰.۶۶ درصد
سکه نیم بهار آزادی۱۳ میلیون و ۳۰ هزارسه میلیون و ۷۵۲ هزار۲۸.۸ درصد
سکه ربع بهار آزادی۱۰ میلیون و ۲۰ هزارپنج میلیون و ۳۴۷ هزار۵۳.۶ درصد
سکه گرمیچهار میلیون و ۶۱۰ هزاردو میلیون و ۳۲۲ هزار۵۰.۳ درصد

مقایسه بازدهی خرید سکه طلا

قیمت سکه امامی در پایان هفته منتهی به نهم دی‌ماه ۱۴۰۱، به ۲۲ میلیون و ۷۱۶ هزار تومان رسید. این عدد در مقایسه با یک‌سال پیش، تقریبا ۹ میلیون و ۵۳۴ هزار تومان افزایش پیدا کرده است. پنج میلیون و ۲۶۶ هزار تومان از این افزایش به همین یک‌ماه اخیر تعلق دارد. در عرض یک‌هفته گذشته هم قیمت سکه امامی سه‌میلیون و ۶۹۸ هزار تومان رشد داشته تا بازدهی سکه امامی در یک‌هفته به حدود ۱۹ درصد برسد. خرید سکه در بازه یک‌ماهه ۳۰ درصد و در بازه یک‌ساله، ۷۲ درصد سود داشته است.

قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در هفته گذشته، دو میلیون و ۱۵۳ هزار تومان افزایش پیدا کرد و به ۲۰ میلیون و ۷۳۷ هزار تومان رسید. قیمت سکه در یک‌ماه و یک‌سال اخیر، به ترتیب چهار میلیون و ۲۴۹ هزار تومان و هفت میلیون و ۸۹۴ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

قیمت سکه نیم‌بهار آزادی و سکه ربع بهار آزادی این اواخر، رفتاری مشابه داشته‌اند؛ هر دو در یک هفته ۹۵۰ هزار تومان و در عرض یک‌ماه، سه‌میلیون و ۶۲۰ هزار تومان رشد کرده است. اما بازدهی یک‌ساله سکه نیم بهار آزادی به ۸۹ درصد و بازدهی یک‌ساله سکه ربع بهار آزادی، در پایان هفته منتهی به نهم دی‌ماه، معادل ۱۶۱ درصد برآورد می‌شود.

سکه گرمی در بازه یک‌ساله، رتبه دوم را مال خود می‌کند. اگر یک‌سال پیش برای خرید سکه گرمی اقدام کرده بودید، الان با رشد دو میلیون و ۲۹۷ هزار تومانی و بازدهی ۹۹ درصدی روبرو بودید. بازدهی سکه گرمی در یک‌ماه اخیر به ۳۱ درصد می‌رسد که از رشد یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی حکایت دارد. قیمت سکه گرمی در هفت روز گذشته با رشد ۲۵۰ هزار تومانی، حدود شش درصد افزایش پیدا کرده است.

مقایسه بازدهی قیمت انواع سکه

نوع سکههفت روزیک ماهیک سال
سکه امامی۱۹.۴ درصد۳۰.۱۷ درصد۷۲.۳ درصد
سکه تمام بهار قدیم۱۱.۵ درصد۲۵.۷ درصد۶۱.۴ درصد
سکه نیم بهار آزادی۷.۸ درصد۳۸.۴ درصد۸۹.۱ درصد
سکه ربع بهار آزادی۱۰.۴ درصد۵۶.۵ درصد۱۶۱ درصد
سکه گرمی۵.۷ درصد۳۱.۳ درصد۹۹.۳ درصد