توسعه روابط تجاری و ترانزیتی با ایران با بهره مندی از ظرفیت بنادر منطقه آزاد انزلی
توسعه روابط تجاری و ترانزیتی با ایران با بهره مندی از ظرفیت بنادر منطقه آزاد انزلی

سفیر جمهوری بلاروس در ایران به ظرفیت‌های صادرات و نیازهای وارداتی کشورش اشاره و ادامه داد: میوه و سبزیجات کالاهای مورد نیاز بلاروس است و می‌توانیم روغن، غلات و چوب و نهاده‌های دامی، چیپس، چوب خام و محصولات مرتبط را به ایران صادرکنیم.

به گزارش خزرفوری به گزارش خزرفوری به گزارش خزرفوری به گزارش خزرفوری

به گزارش خزرفوری : سفیر بلاروس و هیات همراه به ضمن بازدید از بندرکاسپین و پروژه اتصال ریل رشت -کاسپین و ظرفیت‌ها و زیر ساخت‌های لجستیکی منطقه ازاد انزلی در جلسه‌ای با حضور معاونین امور بندری وحوزه خزر، اقتصادی و سرمایه‌گذاری این سازمان، رئیس سازمان صمت استان گیلان، مدیر کل امور اقتصادی استانداری و نماینده وزارت امور خارجه در گیلان در نشست تخصصی در سالن جلسات منطقه ازاد انزلی حضور یافتند.

معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه ازاد انزلی با بیان اینکه منطقه آزاد انزلی منطقه معین ارتباط با کشورهای حوزه اوراسیا در بین مناطق آزاد کشور است اظهار کرد: منطقه آزاد انزلی به عنوان تنها منطقه ازاد شمال کشوربرای توسعه تجارت با روسیه و اوراسیا ایجاد شده و در چهار حوزه تجارت، صنعت، گردشگری و بندری فعالیت می‌کند.

امین افقی با اشاه به وجود دو بندرانزلی و کاسپین با ۲۱ پست اسکله در محدوده منطقه ازاد انزلی افزود: در سال‌های اخیر زیرساخت‌های عمرانی و لجستیکی بسیاری در بنادر منطقه ازاد انزلی ایجاد شده که می‌توان به احداث سیلو با ظرفیت ۲۵۰ هزار تن، وجود ۱۲۰ هزارمتر مربع انبار سرپوشیده و ساخت مخازن با ظرفیت ۸۵هزار تن نگهداری روغن فله مایع اشاره کرد.

دبیر میز تجارت با اوراسیای سازمان منطقه ازاد انزلی به انجام ۲ میلیارد دلار مبادلات تجاری از طریق گمرکات منطقه ازاد انزلی اشاره و تصریح کرد: براساس سیاست‌های جدید مناطق آزاد ایران که توسط مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق ازاد کشور ابلاغ شده، تشکیل مناطق آزاد مشترک با کشورهای حاشیه خزر و اوراسیا در دستور کار است و در همین راستا منطقه ازاد انزلی آمادگی خود رابرای انعقاد تفاهم نامه تشکیل مناطق ازاد مشترک با جمهوری بلاروس اعلام می‌دارد.

افقی با اشاره به آمادگی منطقه آزاد انزلی برای برپایی نمایشگاه مشترک توانمندی‌های ایران و بلاروس در مرکز همایش‌ها و نمایشگاهی در این منطقه خاطر نشان کرد: با توجه به حجم مبادلات تجاری انجام شده در بنادر محدوده منطقه ازاد انزلی، بنادر این منطقه می‌توانند محل مناسبی برای توسعه مبادلات تجاری و ترانزیتی دو کشور باشند.

جانشین کارگروه کریدورهای بین المللی منطقه آزاد انزلی به اتصال بندرکاسپین به راه آهن سراسری در آینده نزدیک اشاره و یادآورشد: توسعه لجستیک محور از مهمترین راهبردهای منطقه آزاد انزلی است و با توجه به اینکه اتصال بندر کاسپین به راه آهن نقش محوری منطقه آزاد انزلی در ترانزیت بین المللی را افزایش می‌دهد این منطقه آمادگی خود را برای تشکیل شرکت‌های مشترک لجستیکی اعلام می‌دارد.

افقی با بیان اینکه منطقه ازاد انزلی از مهمترین تامین کنندگان کالاهای اساسی کشور است گفت: علاوه بر تامین بخش اعظم روغن خام مورد نیاز واحدهای تولیدی کشور از بنادر محدوده منطقه ازاد انزلی، این منطقه از مبادی اصلی واردات چوبهای روسی بوده و علاوه بر آن حدود یک میلیون تن کالاهای اساسی شامل غلات و نهاده‌های دامی نیز از کشورهای حوزه خزر وارد می‌شود. وی با ابراز خرسندی از عزم جدی هیات اقتصادی جمهوری بلاروس برای توسعه مبادلات تجاری با ایران از ورود کشتی‌های جدید ایرانی به خزربرای توسعه حمل و نقل دریایی و کاهش هزینه‌های حمل و نقل در چند ماه آتی خبرداد و افزود: با توجه به طرح‌های توسعه‌ای سازمان در بندر کاسپین این منطقه از ایجاد شرکت‌های حمل و نقل بین المللی مشترک در این منطقه و همچنین سرمایه کذاری تجار بلاروس در فرصت‌های سرمایه‌گذاری بندری و لجستیکی و اقتصادی این منطقه استقبال می‌کنیم.

فعالیت ۱۶۴ واحد تولیدی در منطقه ازاد انزلی /امکان ثبت شرکت برای اتباع خارجی در منطقه آزاد انزلی فراهم است

در ادامه این جلسه معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه ازاد انزلی اظهار کرد: باید مجموعه نیازمندی‌های جمهوری بلاروس اعلام شود تا همکاری‌های متقابل با تمرکز بیشتر و با اولویت آن نیازمندی‌ها باشد.

وحید طالب‌پور با بیان اینکه چوب، غلات و نهاده‌ها جمهوری بلاروس مهمترین کالای مورد نیاز کشور ماست افزود: در حال حاضر ۱۶۴ واحد تولیدی فعال در منطقه ازاد انزلی وجود دارد که علاوه بر فعالیت صنایع دانش بنیان و الکترونیک و همچنین صنایع فلزی و ارایشی و بهداشتی، منطقه ازاد انزلی به قطب تولید پوشاک در شمال کشور تبدیل شده است.

وی به احداث شهرک صنعتی شماره ۳ منطقه ازاد انزلی اشاره و تاکید کرد: بخشی ازعرصه‌های این شهرک به صنایع دانش بنیان وسرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی اختصاص داده می‌شود و آمادگی واگذاری این زمین‌ها برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های جمهوری بلاروس وجود دارد و از سفیر بلاروس نیز خواستار اقدام متقابل برای حضور سرمایه گذاران و تجار ایرانی در بلاروس هستیم.

مهندس طالب‌پور با بیان اینکه کلیه مجوزهای لازم برای ایجاد و فعالیت واحدهای تولیدی و اقتصادی از سوی سازمان‌منطقه ازادانزلی صادر می‌شود گفت: فرصت‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری در منطقه ازاد انزلی وجود دارد چرا که بر اساس قانون، فعالیت‌های تجاری در مناطق ازاد تا ۲۰ سال معاف از مالیات بوده و اتباع خارجی نیز می‌توانند با مجوز سرمایه‌گذاری از استفاده قوانین اشتغال به کار مصوب، در منطقه حضور داشته و امکان ثبت شرکت به هر مقدار سهم برای اتباع خارجی در منطقه آزاد انزلی فراهم است.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه ازاد انزلی ادامه داد: یکی دیگر از پیشنهادهای همکاری، ایجاد واحدهای تولیدی وپردازش کالا در این منطقه است تا کالاهای خارجی پس از ورود به منطقه آزاد انزلی بدون هیچ‌تغییری یا صادرات مجدد شده و یا پس ازپردازش در واحد تولیدی با گواهی منطقه ازاد دوباره صادر شود.

طالب‌پور با ارائه پیشنهاد تاسیس شعبه‌ای از بانک‌های بلاروس در منطقه ازاد انزلی اضافه کرد: با توجه به فراهم‌سازی شرایط ایجاد بورس بین الملل از سوی منطقه ازاد انزلی، فعالان اقتصادی جمهوری بلاروس نیز می‌توانند در بورس بین الملل سهام‌دار باشند.

سرمایه‌گذاری متقابل یکی از راه‌های مهم همکاری‌های متقابل دو کشور است/ نیازمند انعقاد تفاهم نامه همکاری متقابل هستیم

سفیر بلاروس در ایران نیز در این جلسه با بیان اینکه موضوعات اقتصادی و تجاری اولویت همکاری متقابل جمهوری بلاروس با جمهوری اسلامی ایران است اظهار کرد: در جمهوری بلاروس ۶ منطقه آزاد تجاری تاسیس شده و در بازدیدی که از این منطقه داشتیم ظرفیت خیلی خوبی برای همکاری متقابل مناطق ازاد بلاروس و منطقه آزاد انزلی وجود دارد.

دمیتری کالتسوف با اشاره به ضرورت انعقاد تفاهم نامه همکاری‌های تجاری و اقتصادی مشترک بین دو کشور افزود: سرمایه‌گذاری متقابل یکی از راه‌های مهم همکاری‌های متقابل دو کشور است و علاقه مندیم که سرمایه گذاران ایرانی نیز در مناطق آزاد ما سرمایه‌گذاری کنند.

وی با استقبال از پیشنهاد معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی در خصوص برپایی نمایشگاه مشترک توانمندیهای ایران و بلاروس در این منطقه ادامه داد: از شرکت‌های ایرانی نیز برای حضور در نمایشگاه‌های بلاروس دعوت می‌می کنیم.

دمیتری کالتسوف با اشاره به اینکه در خصوص برطرف شدن نیازهای دو کشور ظرفیت همکاری بسیاری وجود دارد تاکید کرد: برای تحقق این اهداف، کمیسیون اقتصادی مشترک تاسیس شده و باید شرایط همکاری‌های متقابل در زمینه‌های پتروشیمی، لجستیکی وحمل و نقل فراهم شود.

سفیر جمهوری بلاروس در ایران به ظرفیت‌های صادرات و نیازهای وارداتی کشورش اشاره و ادامه داد: میوه و سبزیجات کالاهای مورد نیاز بلاروس است و می‌توانیم روغن، غلات و چوب و نهاده‌های دامی، چیپس، چوب خام و محصولات مرتبط را به ایران صادرکنیم.

وی با اشاره به لزوم بررسی شرایط تاسیس شعبه‌ای از بانک‌های بلاروس در منطقه آزاد انزلی خاطر نشان کرد: برای تاسیس شرکت مشترک حمل و نقل و لجستیک سفارت بلاروس در ایران در راستای استفاده از زنجیره‌های حمل و نقل ایران برای ترانزیت کالا به شرق آسیا از سوی سفارت بلاروس در ایران در دست بررسی است و علاقه مندی زیادی از سوی بلاروس در این زمینه وجود دارد.

در ادامه این جلسه تیمور پورحیدری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان نیز با اشاره به مصمم بودن تجار بلاروس برای توسعه مبادلات تجاری با ایران به دلیل وجود زیرساختهای لازم در گیلان گفت: علاوه بر اینکه در حوزه ساخت ماشین الات خط تولید مواد غذایی گیلان با ۱۴۰ کشور دنیا مبادله و صادرات دارد این استان یکی از قطب‌های کشور در حوزه سلولزی است و آمادگی لازم برای ایجاد واحدهای تولیدی سلولوزی وجود دارد.