سهم گیلان از صادرات غیرنفتی ۸۰۰ میلیون دلار است
سهم گیلان از صادرات غیرنفتی ۸۰۰ میلیون دلار است

رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت گیلان، سهم استان از سبد صادرات غیرنفتی کشور را ۸۰۰ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: اگرچه سهم صادرات گیلان نسبت به کشور زیاد نیست اما با اجرای برنامه‌هایی نظیر تجهیز بنادر، رفع مشکلات لجستیکی، توسعه کنسرسیوم صادراتی تخصصی بدنبال افزایش این رقم به هزار میلیون دلار هستیم.

به گزارش خزرفوری به گزارش خزرفوری به گزارش خزرفوری به گزارش خزرفوری به گزارش خزرفوری

به گزارش خزرفوری و به نقل از ایرنا، تیمور پورحیدری شامگاه یکشنبه در یک مصاحبه تلویزیونی، میزان برداشت مواد معدنی در سال جاری را هشت میلیون (تن) عنوان کرد و اظهار داشت: این برداشت در کنار ۲ کارخانه سیمان، بخشی از نیاز ۲۰ میلیون تنی مصالح استان را تامین می کند.

پورحیدری تصریح کرد: با توجه به اقلیم و سرسبزی گیلان تعداد معادن دائمی دارای پروانه ۵۲ واحد است که امسال در راستای کمک به عمران و آبادنی استان تعداد ۱۰۵ فقره مجوز برداشت معدنی برای تامین مصالح پروژه های راه آهن و آزاد راه قزوین-رشت، بزرگراه آستارا-آستارا، جاده سنگر-سیاهکل، اقدام مسکن ملی صادر شده است.

وی عنوان کرد: باید در زمینه وضعیت منابع معدنی باید مطالعات دقیقی انجام بشود در این راستا سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی استان طی پژوهش های متعدد علمی به وجود معادن مس و طلا در غرب گیلان رسیده است.

وی معادن میکای شرق گیلان را نمونه ای از ظرفیتهای نهفته استان برشمرد و اضافه کرد: گیلان ۵۰ درصد نیاز مفتولهای مسی کشور را در شهرک صنعتی سفیدرود تامین می کند. در حوزه تولیدات دارویی نیز با وجود فعالیت پنج شرکت بزرگ داروسازی برند و صاحب نام بیش از ۱۷ درصد نیاز کشور در گیلان تامین و تولید می شود.

پورحیدری گفت: در صنعت سلولزی و تولید انواع اوراق فشرده چوبی هم امسال ۱۴۴ واحد صنعتی جدید پروانه بهره برداری دریافت کرده اند که با سرمایه گذاری بیش از سه هزار میلیارد تومان زمینه اشتغال بالغ بر پنج هزار ۴۳۹ نفر را به طور مستقیم فراهم شده و پیش بینی می‌شود این تعداد با اتمام طرحهای نیمه تمام صنعتی تا پایان سال به بیش از ۱۹۰ واحد صنعتی برسد.

پورحیدری در ادامه از افتتاح ۱۷ واحد صنعتی با هزار و ۳۷۰ میلیون تومان اعتبار در دهه فجر خبر داد و افزود: با افتتاح و بهره برداری از این طرح ها زمینه اشتغال ۳۴۰ نفر فراهم می شود.

به گفته وی، این طرح ها شامل تولید نئوپان خام، کفپوش و دیوارپوش تخته فیبر بالا یا متوسط لمینت، انواع پوشش و لباس بیمارستانی، اوراق فشرده چوبی با روکش ملامینه، انواع شوینده های بهداشتی، کیسه بدون بافت پلاستیکی یک لایه از پلی اتیلن، اسپری داشبورد و اسپری براق کننده لاستیک می‌شود.

وی وضعیت کنونی صنایع، معادن و اصناف گیلان را در ادامه با پیش از انقلاب مقایسه کرد و افزود: در بخش صنعت تعداد واحدهای صنعتی گیلان قبل انقلاب ۶۳ واحد بود که ۶ هزار نفر در آن اشتغال داشتند پس از انقلاب این رقم به هزار و ۸۵۰ واحد با اشتغالزایی ۷۲ هزار نفر رسید. در بخش معدن نیز تعداد معادن استان از پنج معدن به ۱۱۲ معدن افزایش یافت و میزان اشتغال نیز از ۱۲۰ نفر به هزار و ۵۰۰ نفر رسید. در حوزه اصناف نیز این رقم در گیلان از ۱۰ هزار واحد با اشتغال ۲۵ هزار نفر به ۱۳۸ هزار واحد صنفی و اشتغالزایی ۳۴۵ هزار نفر افزایش یافته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان در ادامه با اشاره به پیگیری مصوبات سفر رئیس جمهور در بخش صنعت گیلان گفت: بیش از ۵۴ واحد صنعتی در دولت سیزدهم راه‌اندازی و احیای مجدد شده‌اند، همچنین دربخش معدن نیز ۷۱ مورد محدوده غیرفعال معدنی برای واگذاری از طریق مزایده به سرمایه گذاران دارای اهلیت در حال احیاست.

به گفته وی، ۳۱ واحد صنعتی نیز با هدف افزایش ظرفیت واحدهای نیمه فعال از طریق عارضه یابی و ارتقاء توانمندیها شناسایی شده اند که یکی از مصوبات سفر رییس جمهور به گیلان موظف کردن بانک‌ها به فعال نگهداشتن صنایع و کارخانجات دراختیار و تحت تملک تا زمان واگذاری بود که در این رابطه ۶ واحد شناسایی و نسبت به حفظ و پایداری فعالیت آنها اقدام شد، این مصوبه درحال حاضر ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی در مورد مصوبه ای مبنی بر احداث سه پست فشار قوی ۶۳.۲۰ کیلوولت برای شرکت شهرکهای صنعتی صومعه سرا، کشلی تالش و سفیدرود رشت، گفت: این مصوبه با هدف تأمین ۱۴۰ مگاوات برق به صورت مشارکت در تامین منابع ۵۰ درصد وزارت نیرو، ۵۰ درصد شرکت شهرک‌های صنعتی استان و اجرای خطوط انتقال (مربوط به سالهای ۱۴۰۰ و۱۴۰۱ ) دردست انجام است و اکنون ۴۰ درصد پیشرفت دارد.

وی گفت: احداث پست شهرک صنعتی صومعه سرا نیز با عقد قرارداد ۲۱۰ میلیارد ریالی با شرکت برق منطقه ای درحال اجراست، برای پست برق تالش هم پیشنهاد نصب یک سلول برای افزایش ظرفیت پست فعلی در شهرک داده شده و برای احداث پست در شهرک صنعتی سفیدرود رشت، شرکت مذکور آماده واگذاری زمین و مشارکت در احداث پست به میزان قدر السهم‌ با احتساب مبلغ مربوط به تخصیص زمین می‌باشد.

پورحیدری اظهار کرد: برای ایجاد زیرساخت‌های شهرک ناحیه صنعتی یعقوبیه هم ۵۰ درصد کار با ایجاد زیر ساخت‌های اولیه (آب، برق) انجام و برای گازرسانی (باتوجه به مسیر خط انتقال) لازم است ابتدا اراضی از اهالی خریداری شود.

این‌مسئول تصریح کرد: برای راه‌اندازی و رونق‌بخشی واحدهای صنعتی امیرمنصور، آریا شرکت سابینه خزر، ایران پوپلین، شرکت باتیس خودرو، ریسندگی و بافندگی فومنات، گروه صنعتی پوشش، ریسندگی خاور و احیاگستر نیز کارگروهی با محوریت معاونت حقوقی ریاست جمهوری، استاندار گیلان، مدیران عامل بانک‌های ذیربط و نماینده دستگاه قضایی تشکیل و مقرر شد ظرف مدت ۲ ماه از تاریخ ابلاغ، راهکارهای مناسب برای برون رفت از مشکلات اتخاذ شود، مصوبات مربوط به این شرکت‌ها اکنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

استان گیلان ۳۳ شهرک و ناحیه صنعتی، ۲ منطقه ویژه اقتصادی مصوب (آستارا و لاهیجان)، یک منطقه آزاد تجاری و صنعتی انزلی، هزار و ۸۵۰ واحد صنعتی، ۱۱۲ معدن و ۱۳۸ هزار واحد صنفی دارد و بالغ بر ۸۵ هزار نفر در بخش صنعت و بیش از هزار و ۷۰۰ نفر به صورت مستقیم در حوزه معدن به فعالیت مشغول هستند.