حلاوت خرید عیدانه در سایه نظارت سختگیرانه
حلاوت خرید عیدانه در سایه نظارت سختگیرانه

زمزمه نظارت سختگیرانه بر بازار کالاهای اساسی از اوایل اسفندماه در گیلان شروع شد و تا امروز مسئولان با قول نظارتی بدون اغماض و عرضه به موقع کالا در بین مباشرین سراسر استان کوشیده اند خرید عید را به کام مردم گیلان شیرین کنند.

به گزارش خزرفوری به گزارش خزرفوری به گزارش خزرفوری به گزارش خزرفوری به گزارش خزرفوری به گزارش خزرفوری به گزارش خزرفوری

خزرفوری : خرید رخت و لباس نو، آجیل و میوه، مرغ، ماهی و گوشت، برنج، کیف و کفش و بسیاری موارد دیگر در روزهای پایانی سال در ایران و گیلان سنتی دیرینه است که در چند سال اخیر به دلیل تحریم ها و افزایش قیمت ارز، مشکلات معیشتی و نوسانات قیمتی، تهیه این اقلام برای مردم اندکی دشوار شده است. سودجویان بی توجه به تمامی مشکلات کلان اقتصاد کشور و اقتصاد خرد خانوارها کم نیستند که از شرایط موجود سوء استفاده کرده و با احتکار کالا قیمتها را به طور کاذب افزایش می دهند و یا کالاها را نرخ ها خودخواسته عرضه می کنند.

در این میان دولت با تشکیل ستاد تنظیم بازار و توسعه دامنه نظارتی خود بر قیمتها سعی دارد علاوه بر برقراری تعادل و توازن در بازار توجه ویژه ای به اقشار کم درآمد جامعه داشته باشد.

عرضه اقلامی مانند گوشت و مرغ، برنج و شکر و میوه جهت تنظیم بازار یکی از راهکارهای دولت برای ایجاد توازن در بازار است لذا با خرید کالا از تولید کننده اقلام مورد نیاز را با قیمتی متعادل در بازار عرضه می کند. به طور مثال دیماه امسال مسئولان جهاد کشاورزی استان اعلام کردند مشکلی در تامین و توزیع مرغ گرم و منجمد در گیلان وجود ندارد و مردم نگران تامین گوشت مورد نیاز خود در ایام تعطیلات نوروز نباشند.

بهمن ماه نیز اعلام شد: گوشت مرغ گرم به میزان مصرف روزانه به بازار وارد می‌شود ضمن اینکه ذخیره خوب و قابل اطمینانی از مرغ منجمد در استان وجود دارد. میزان ذخیره مرغ منجمد استان در آن زمان یک هزار و ۵۱۵ تن بود.

حلاوت خرید عیدانه در سایه نظارت سختگیرانه

در همان تاریخ سهمیه توزیع گوشت منجمد درگیلان اعم از گوساله و گوسفندی برای تنظیم بازار گوشت ۴۵۳ تن بود و اعلام شد: هیچ محدودیتی برای توزیع گوشت منجمد در این استان وجود ندارد.

نیمه دوم اسفندماه در این راستا ۲۷۴ تن گوشت منجمد در فروشگاه‌های زنجیره ای گیلان توزیع شد و مردم برای خرید گوشت مورد نیاز در رشت به فروشگاههای بزرگ و در شهرستانها به مباشرین تعیین شده مراجعه کردند.

گوشت های عرضه شده باکیفیت بود

مدیر یک هایپرمارکت در شهرستان رضوانشهر استقبال از گوشت های توزیع شده را بسیار بالا اعلام کرد و افزود: گوشت های عرضه شده با کیفیت بوده و قیمت مناسبی داشتند و مردم با رغبت بالایی برای خرید این گوشت ها مراجعه می کردند.

خوش نشین می گوید: خریداران این گوشت های منجمد پس از مصرف و اطلاع از کیفیت بالای آن مجدد درخواست توزیع این قلم کالا را می دهند.

سمیه زندی شهروند رشتی نیز با ابراز رضایت از کیفیت کالاهایی که به منظور تنظیم بازار در فروشگاههای بزرگ عرضه می شود، گفت: بسیاری از مردم توان خرید گوشت کیلویی ۲۴۰ هزار تومانی را ندارند و تزریق این اقلام به بازار کمک شایانی به افراد کم بضاعت و قشر آسیب پذیر جامعه است.

حلاوت خرید عیدانه در سایه نظارت سختگیرانه

علاوه بر گوشت و مرغ منجمد، تعاون روستایی گیلان ۲۰۰ تن میوه شامل؛ بیش از یکصد تن سیب قرمز از استان آذربایجان غربی و یکصد تن پرتقال از باغداران شرق گیلان خریداری‌ و در سردخانه های استان ذخیره‌سازی کرد تا در شب عید در نمایشگاه‌های عرضه مستقیم بهاره توزیع شود.

مسئولان قول دادند نرخ میوه‌های شب عید ۱۰ تا ۱۵ درصد زیر قیمت بازار عرضه شود.

استاندار گیلان و نماینده ولی فقیه استان هم در جلسات مختلف خواستار خرید مرکبات از باغداران شرق گیلان و توزیع میوه های با کیفیت در بازار شدند.

مسئولان همچنین به متخلفان(گرانفروشان و کم فروشان) هشدار دادند منتظر برخوردی قاطع و ضربتی باشند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان در گفت و گویی از برخورد قاطع و ضربتی با گرانفروشان و کم فروشان بازار عیدانه خبر داد و گفت: ظرفیت‌ها و امکانات برای کنترل و نظارت و اخلالگراین بازار بسیج می‌شوند.

تیمور پورحیدری با تاکید بر لزوم ایجاد تعادل و نظارت گسترده و چندجانبه در بازار افزود: قاطعانه با هر نوع تخلف به ویژه گرانفروشی و کم فروشی در بازار عیدانه برخورد می‌کنیم.

ستاد تنظیم بازار علاوه بر توزیع کالاهای اساسی نظارت و پایش مستمر در بازار را نیز در دستور کار قرار داد و در این راستا افزون بر استفاده از بازرسان دستگاههای نظارتی بهره گیری از ظرفیت و توان بسیج اصناف و دهیاران در بازرسی‌های میدانی از بازار نیز در دستور کار قرار گرفت.

حلاوت خرید عیدانه در سایه نظارت سختگیرانه

استقرار ۷۰ تیم بازرسی در بازار گیلان

نظارت و پایش بازار گیلان در ایام پایانی سال توسط ۷۰ تیم نظارت و بازرسی انجام می شود که از این تعداد ۴۰ تیم در مرکز استان و ۳۰ تیم در سطح شهرستان‌های استان فعال شده اند.

طرح تشدید نظارتی نوروزی گیلان در روزهای آغازین پموفق به کشف ۳۶۱ حلقه لاستیک در رشت، هزار و ۹۵۰ حلقه لاستیک احتکار شده در لنگرود، کشف مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته از جمله کشف ۲۵۰ بطری نوشیدنی و هفت تن چای تاریخ مصرف گذشته و کشف مقادیر زیادی کالاهای آرایشی بهداشتی قاچاق شد.


طرح نظارتی فجر تا فطر

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان در گفت و گو با ایرنا به اجرای طرح نظارتی فجر تا فطر اشاره کرد و گفت: در روزهای پایانی سال و نوروز ۱۴۰۲ و تا پایان ماه مبارک رمضان طرح نظارتی ویژه نوروز و ماه مبارک رمضان در ۲ بخش کالا و خدمات اجرا می شود.

تیمور پورحیدری اضافه کرد: در بخش کالا نظارت بر اقلام اساسی و پرمصرف شامل؛ گوشت، مرغ و تخم مرغ، لبنیات، پنیر، پوشاک، کیف و کفش، میوه، آش و حلیم، شیرینی و آجیل، زولبیا و بامیه و بسیاری موارد دیگر انجام می شود.

وی تصریح کرد:عرضه کالاهای اساسی مانند مرغ منجمد با قیمت حدود ۴۵ هزار تومان، گوشت منجمد گوساله، گردن و سردست ۱۵۰ هزار تومان، راسته ۱۶۰ هزار تومان، قلوه گاه ۱۳۰ هزار تومان، شکر خانوار کیلویی ۲۱ هزار تومان و برنج هندی هرکیلو ۳۵ هزار تومان خواهد بود.

وی افزود: در بخش خدمات نیز مواردی نظیر نرخ حمل درون و برون شهری، هتل ها و مهمانپذیرها، رستورانهای بین راهی، نمایندگی های ایران خودرو و سایپا، خدمات خشکشویی و کارواش مورد رصد و پایش قرار می گیرد.

پورحیدری هدف از اجرای این طرح را نظارت بر عملکرد فروشگاههای بزرگ و زنجیره ای، نظارت بر انبارها و سردخانه ها، نظارت بر مراکز عمده نگهداری کالا، نظارت برشرکتهای پخش و زنجیره های تامین تا توزیع، بازرسی از بنگاههای اقتصادی در ۲ شیفت صبح و عصر با همکاری بازرسان بسیج، اتاق اصناف، جهاد کشاورزی و تعزیرات اعلام کرد.

وی تصریح کرد: سازمان حمل و نقل شهرداری رشت نیز بر افزایش کرایه حمل درون شهری، سازمان جهاد کشاورزی استان بر افزایش قیمت گوشت و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز بر افزایش قیمت حمل و نقل برون شهری مسافری نظارت می کنند.

حلاوت خرید عیدانه در سایه نظارت سختگیرانه

برگزاری نمایشگاه بهاره عرضه مستقیم کالا

علاوه بر نظارت های صورت گرفته از جمله راهکارها برای مدیریت بازار برپایی نمایشگاه های عرضه مستقیم کالاست که همزمان با رشت در ۱۶ شهرستان استان گیلان با هدف عرضه مستقیم کالا و کاستن حداقل ۱۰ تا ۱۵ درصد از قیمت ها به نسبت بازار با ۲۱۶ غرفه آغاز به کار کرد.

در این نمایشگاه که به مدت ۱۰ روز تا ۲۸ اسفند دایر است علاوه بر کالاهای اساسی، کیف و کفش، آجیل و خشکبار، لباس و سایر کالاهای مورد نیاز به مردم عرضه می‌شود.

نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا مکانی برای عرضه محصولات و تولیدات داخل کشور از گیلان و سایر استان‌های همجوار است و فرصت خوبی را در اختیار بازدید کنندگان قرار می دهد تا علاوه بر خرید مایحتاج خود با نرخ مصوب، چرخ‌های صنایع تولیدی را نیز به چرخش وادارند.

حضور گسترده و استقبال مردم از این نمایشگاه‌ها نشان می دهد مسئولان تا حدودی توانسته‌اند در کمک به اقشار آسیب پذیرموفق عمل کرده و در روزهای پایانی سال حلاوت خرید شب عید را بر مردم بچشانند و حلقه نظارت را بر گردن گرانفروشان و کم فروشان تنگ تر کنند.