مبلغ وام فرزندآوری افزایش یافت | دستورالعمل سامانه وام قرض الحسنه
مبلغ وام فرزندآوری افزایش یافت | دستورالعمل سامانه وام قرض الحسنه

بانک مرکزی در راستای قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور دستور العمل اجرایی تسهیلات قرض الحسنه فرزند را برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

به گزارش خزرفوری

 در بخشنامه ابلاغی این بانک برای فرزند اول مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال با دوره باز پرداخت سه سال، فرزند دوم مبلغ ۶۰۰ میلیون ریال با دوره باز پرداخت چهار سال ، فرزند سوم مبلغ ۹۰۰ میلیون ریال با دوره باز پرداخت پنج سال، فرزند چهارم مبلغ ۱۲۰۰ میلیون ریال با دوره باز پرداخت شش سال و فرزند پنجم به بعد مبلغ ۱۵۰۰ میلیون ریال با دوره باز پرداخت هفت سال تسهیلات تعیین شده است.

متن دستور العمل تسهیلات قرض الحسنه فرزند یازدهم اردیبهشت ماه سالجاری پیرو بخشنامه پنجم فروردین ماه سال ۱۴۰۲ به شرح زیر است:

دستور العمل سامانه تسهیلات قرض الحسنه فرزند

در راستای اجرای ماده (۱۰) “قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت” سامانه تسهیلات قرض الحسنه فرزند راه اندازی و همچنین حسب جزء (۲) بند (الف) تبصره (۱۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی از محل منابع پس انداز و جاری قرض الحسنه شبکه بانکی حسب دستور العمل ذیل اقدام می نمایند.

۱-تعاریف:

الف‏‏‏- بانک عامل: بانک یا موسسه اعتباری غیربانکی که توسط متقاضی برای دریافت تسهیلات در مرحله ثبت نام انتخاب می شود.

ب‏-متقاضی: پدر متولدین سال ۱۴۰۰ (۱۴۰۰/۰۱/۰۱) به بعد

ج- سامانه: سامانه تسهیلات قرض الحسنه فرزند

د- قانون:‌ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت

هـ-تسهیلات: تسهیلات قرض الحسنه فرزند

۲ ـ شرایط عمومی متقاضیان تسهیلات فرزند

۱-۲- دارا بودن تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران

۲-۲ پرداخت تسهیلات براساس قانون به پدر اطفالی که تاریخ تولد آنان از ۱۴۰۰/۰۱/۰۱به بعد و در داخل ایران متولد شده اند به شرح ذیل تعلق می گیرد.

در سال ۱۴۰۲ مبلغ تسهیلات به شرح زیر می باشد:

فرزند اول مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال با دوره باز پرداخت ۳ سال (۳۶ ماه)

فرزند دوم مبلغ ۶۰۰ میلیون ریال با دوره باز پرداخت ۴ سال (۴۸ ماه)

فرزند سوم مبلغ ۹۰۰ میلیون ریال با دوره باز پرداخت ۵ سال (۶۰ ماه)

فرزند چهارم مبلغ ۱۲۰۰ میلیون ریال با دوره باز پرداخت ۶ سال(۷۲ ماه)

فرزند پنجم به بعد مبلغ ۱۵۰۰ میلیون ریال با دوره باز پرداخت ۷ سال(۸۴ ماه)

تبصره: (سقف فردی تسهیلات متناسب با سقف فردی مندرج در لوایح بودجه سنواتی است.)

۲-۳- تسهیلات فرزند بدون الزام به سپرده گذاری و با شش ماه دوره تنفس برای شروع اقساط پرداخت می‌شود.

۲-۴- متقاضیان واجد شرایط برای متولدین مورخ ۱۴۰۰/۰۱/۰۱به بعد و حداکثر تا دو سال پس از تولد فرزند، می‌توانند نسبت به ثبت درخواست خود در سامانه مربوطه اقدام نمایند.

۲-۵- ارائه اصل شناسنامه فرزند و پدر وی در زمان مراجعه به بانک الزامی است.

۶-۲- به هر فرزند متولد شده تنها یکبار تسهیلات فرزند به پدر تعلق می گیرد.

۲-۷- در صورتیکه حین دوره بازپرداخت تسهیلات تولد فرزند، فرزند دیگری از متقاضی به دنیا آمد، پرداخت تسهیلات مذکور طبق ضوابط این دستورالعمل به کودک بعدی امکان پذیر است.

۲-۸- در مورد تولد فرزندان دو قلو و بیشتر به ازای هر فرزند، یک وام تعلق می گیرد.

۲-۹- براساس تبصره ذیل بند (ت) تبصره (۴) ماده (۱) قانون، تسهیلات تولد فرزند به افرادی تعلق می‌گیرد که نرخ باروری شهرستان محل زادگاه پدر یا فرزند بالای ۵/۲ نباشد . (نرخ باروری شهرستان مربوطه در سامانه و حسب اعلام مرکز آمار قابل مشاهده است)

۲-۱۰- تسهیلات حسب مصوبات شورای پول و اعتبار با کارمزد حداکثر چهار درصد به صورت سالانه است.

تبصره۱: در صورت فوت پدر طفل اگر کودک تحت حضانت مادر باشد، تسهیلات به مادر کودک تعلق خواهد گرفت.

تبصره ۲: در صورت طلاق والدین، تسهیلات مذکور به فرد دارای حضانت فرزند (با ارئه حکم دادگاه) پرداخت خواهد شد.

۳–مدارک مورد نیاز در زمان ثبت نام و مراجعه به بانک عامل :

۳-۱- اصل شناسنامه پدر و فرزند

۳-۲- اصل کارت ملی پدر (یا نماینده قانونی و قضائی)

۳-۳-کد پستی ۱۰ رقمی و آدرس کامل محل سکونت

۳-۴-کد رهگیری ۱۰ رقمی دریافتی از سایت پس از مرحله ثبت نام

۳-۵-ارائه حکم دادگاه (در صورت لزوم و با توجه به تبصره ماده (۲))

۴-شرایط ضامنین

تسهیلات قرض‌الحسنه تولد فرزند پس از اعتبار سنجی متقاضیان تسهیلات مزبور و در صورت عدم تکافوی اعتبار آنها به منظور تامین رکن ضامن بانکها موظفند با توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه اول از طبقه اول آنها یا سایر دارایی های مالی وی یا تنها دریافت یک فقره سفته و یک نفر ضامن (با دوره تنفس شش ماهه) نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام نمایند.

۵ ـ نحوه ثبت نام و مراحل دریافت تسهیلات

۵-۱- کلیه متقاضیان وام فرزند که واجد شرایط فوق هستند، ابتدا باید از طریق سامانه تسهیلات قرض الحسنه فرزند به نشانی ve.cbi.ir ثبت نـام کرده و فرم مربوطه را تکمیل نمایند. در صورت موفقیت آمیز بودن مراحل ثبت نام، کد رهگیری ۱۰ رقمی که کاملاً محرمانه بوده و مربوط به متقاضی است به شماره تلفن همراه ثبت شده در فرم ثبت نام از طریق پیامک برای ایشان ارسال می شود.

۲-۵- متقاضیان موظف هستند جهت اطلاع از وضعیت ثبت نام خود و هـمچنین مشخصات شعبه تعیین شده از سوی بانک عامل و پیگیری روند دریافت تسهیلات مذکور، با کد ملی و کد رهگیری خود به قسمت “مشاهده وضعیت” در سامانه فرزند مراجعه نمایند.

۳-۵- در صورتیکه شعبه بانک عامل اعطای وام برای متقاضی تعیین شده باشد، موضوع از طریق پیامک به ایشان اعلام شده و متقاضی باید با در دست داشتن مدارک مورد نیاز، ظرف حداکثر ۱۲ روزکاری، به شعبه مربوطه مراجعه کرده و نسبت به تشکیل پرونده اقدام نمایند. بدیـهی است در صورت عدم مراجعه متقاضیان در زمـان تعیین شده، ثبت نـام آنها کان لم یکن تلقی و از سامانه حذف شده و می باید مجدداً ثبت نام نمایند.

۴-۵- پس از تعیین شعبه ازسوی بانک و مراجعه متقاضی به شعبه تعیین شده، پذیرش متقاضی از سوی بانک انجام می شود. متقاضیان ۶۰ روزکاری مهلت دارند تا نسبت به تکمیل مدارک و ارائه ضمانت مورد پذیرش بانک اقدام نمایند. در صورت گذشت زمان مذکور و عدم تکمیل مدارک از سوی متقاضیان، متقاضی از سامانه حذف شده و می باید در مهلت مقرر شده در قانون نسبت به ثبت نام مجدد در سامانه اقدام نمایند.

۵-۵- متقاضیان می توانند تا قبل از تعیین شعبه نسبت به ویرایش اطلاعات خود در سامانه از طریق گزینه “ویرایش ثبت نام قبلی” اقدام نمایند.

۵-۶- متقاضیان تا قبل از تعیین شعبه می توانند نسبت به تغییر بانک عامل اقدام نمایند. بدین صورت که با استفاده از گزینه “حذف ثبت نام” ثبت نام قبلی خود را حذف نمود و با استفاده از گزینه “ثبت نام جدید” و تکمیل مراحل ثبت نام اقدام به تغییر و انتخاب بانک دیگری نمایند.

۷-۵-رعایت سایر شرایط، ضوابط و مقررات بانکی در اعطای تسهیلات قرض الحسنه فرزند برای این تسهیلات ضروری است.