۱۰۰ بنای تاریخی در گیلان تبدیل به فرصت سرمایه گذاری شده است
۱۰۰ بنای تاریخی در گیلان تبدیل به فرصت سرمایه گذاری شده است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان اعلام کرد: یکصد بنای تاریخی استان تبدیل به فرصت سرمایهگذاری شده و کتاب اطلاعات جامع آن نیز تدوین شده است.

به گزارش خزرفوری

ولی جهانی روز شنبه در چهارمین روز پاسداشت هفته موزه و میراث فرهنگی در گفت و گویی افزود: گیلان سرزمین سرمایه گذاری در حوزه گردشگری است و میراث فرهنگی برای سرمایه گذاری در این خصوص ظرفیتی قابل اعتنا است.
وی اظهار کرد: چهارمین روز از هفته میراث فرهنگی با عنوان «ثبت آثار و مفاخر؛ عملکرد ملی راهبرد جهانی» نامگذاری شده و در این روز علاوه بر افتتاح بومگردی کلاچای، بهره برداری هتل سه ستاره رودسر، بازدید دانش آموزان از بافت ها و بناهای تاریخی و موزه‌ها برنامه‌ریزی شده است.
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با بیان اینکه این اقدام با هدف توجه دادن به نسل نو نسبت به موزه ها به عنوان نمادی از هویت ملی و همچنین اهمیت و حفاظت از میراث فرهنگی انجام می شود.
جهانی گفت: اقدامات یادشده یکی از ۲۰۰ برنامه ای است که بمناسبت هفته یاد شده در شهرستان های استان در نظر گرفته شده که در قالب جشنواره، نمایشگاه، معرفی مفاخر و مرمت ارائه می شود.
وی ادامه داد: اگر چه اعتبارات اندک است اما با همه این احوال ۵۲ بنای تاریخی در استان برای تغییر کاربری به موزه در نظر گرفته شده و برنامه ریزی‌ها در حال انجام است.
وی با بیان اینکه شبی باموزه‌ها برای معرفی مفاخر شهرستان های استان در این هفته برنامه‌ریزی شده است، اظهار کرد: همچنین بناست در شهرهایی از استان که فاقد موزه است بنایی در نظر گرفته شود و آثار کهن مربوط به آن شهرستان برای چند روز به نمایش گذاشته شود.
۵ هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی در گیلان شناسایی شده که یک هزار و ۲۳۵ اثر از گیلان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و ۲۳ موزه در استان فعال است که ۱۳ موزه تخصصی در ۲سال اخیر ایجاد شده است.