برداشت برگ سبز چای از باغات گیلان و مازندران ۱۰ درصد افزایش یافت
برداشت برگ سبز چای از باغات گیلان و مازندران ۱۰ درصد افزایش یافت

رئیس سازمان چای کشور از افزایش ۱۰ درصدی برداشت برگ سبز چای در چین اول از باغات دو استان گیلان و مازندران خبر داد.

به گزارش خزرفوری

حبیب جهانساز روز دوشنبه در گفت و گویی اظهار کرد: از ابتدای فصل چین نخست برگ سبز چای تا سی‌ام اردیبهشت ماه امسال ۵۲ هزار و ۱۵۶ تن برگ سبز چای از باغات چای این ۲ استان برداشت شد که از این میزان ۴۶ هزار و ۵۰۰ تن برگ سبز چای درجه یک و پنج هزار و ۶۵۶ تن درجه ۲ است.

وی با اشاره به خرید تضمینی برگ سبز چای از چایکاران استان های گیلان و مازندران اضافه کرد: چایکاران همزمان با برداشت برای فروش برگ سبز چای نیز اقدام می کنند از این رو بر اساس آمارها تا ۳۰ اردیبهشت ماه بیش از ۵۲ هزار تن برگ سبز چای از چایکاران خریداری شده‌است.

رئیس سازمان چای کشور ارزش ریالی چای خریداری شده را در این مدت نزدیک به ۷۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و ادامه داد: تاکنون حدود ۲۵ درصد از این مبلغ به چایکاران پرداخت شد و بقیه را نیز به مرور دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه ۱۶۸ کارخانه طرف قرارداد خرید برگ سبز چای هستند، اضافه کرد: با خرید برگ سبز چای از چایکاران گیلان و مازندران تاکنون ۱۱ هزار و ۷۳۵ تن چای خشک تولید شده است.

رئیس سازمان چای کشور اظهار کرد: برداشت اول برگ سبز چای تقریبا روزهای پایانی را طی می‌کند و با توجه به شرایط و وضعیت آب و هوایی احتمالا از اواخر خردادماه چین دوم برگ چای از باغات گیلان و مازندران آغاز خواهد شد.

وی با تاکید بر ضرورت توجه چایکاران به برداشت کیفی برگ سبز چای خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط اقلیمی مساعد، حجم برگ سبز بالا بوده ضمن اینکه چین دوم خوبی برای استان های گیلان و مازندران پیش‌بینی می‌شود.

جهانساز، پرداخت تسهیلات به زراعی باغات چای در سال جاری را همانند سال گذشته جزو برنامه‌ها عنوان کرد و افزود: اکنون موقع پرداخت این تسهیلات نیست با پایان برداشت برگ سبز چای در پایان چین سوم دستور پرداخت انجام می‌شود.

رئیس سازمان چای کشور خاطر نشان کرد: سال گذشته ۶۳ میلیارد تومان تسهیلات برای بهسازی کارخانجات، به‌زراعی باغات و توسعه مکانیزاسیون پرداخت شده‌است.

تعاون روستایی گیلان نیز حدود ۶۹۰ تن برگ سبز چای از چایکاران استان توسط ۲ کارخانه چایسازی در اختیار شبکه تعاونی‌های روستایی و کشاورزی استان خریداری کرده‌است.

چای در فهرست محصولات مناسب کشت استان گیلان قرار گرفته و حمایت می‌شود.