در وضعیت ابرتورم هستیم | کالاها یک روز هم که گران نشوند نایاب می شوند
در وضعیت ابرتورم هستیم | کالاها یک روز هم که گران نشوند نایاب می شوند

یوسفیان گفت: نان، پنیر، مرغ و تخم مرغ که جز اقلام غذایی اولیه هستند، الان قیمت آنها چقدر است؟ هر روز گران می شوند، یک روز هم که گران نشوند نایاب می شوند.

به گزارش خزرفوری

به نقل از نامه نیوز، تورم آنقدر با سرعت روند صعودی دارد که برخی کارشناسان از خطر وقوع ابرتورم سخن می گویند.

عزت الله یوسفیان ملا تحلیلگر مسائل اقتصادی و سیاسی درباره احتمال وقوع ابرتورم در خردادماه گفت: ظرف یک سال وقتی قیمت ارز یا قیمت کالا چندین برابر می شود، دیگر معنی و مفهوم ابرتورم چه معنی دیگری می تواند داشته باشد. آیا منظور آن است که مرغ کیلویی ۸۰ هزار تومان قرار است بشود ۸۰۰ هزار تومان؟ الان همین وضعیت را داریم که در مدت کوتاهی قیمت ها تصاعدی بالا رفت.

وی افزود: وضعیت کنونی اقتصاد کشور مساعد نیست، شاید آقایان فکر کنند قرار است اتفاقاتی بیفتد که اوضاع بدتر شود مثلا مذاکرات به جایی نرسد اما مقام معظم رهبری چندی پیش در دیدار با دیپلمات ها تأکید کردند «نباید دیپلماسی التماسی داشت»، از سخنان ایشان این طور بر می آید که ضمن حفظ مواضع محکم در جهت تحقق منافع ملی باید مذاکرات را پیش برد تا به نتایجی برسیم.

وی  تأکید کرد:  هم اکنون در مسیری هستیم که هر روز شرایط در حال بدتر شدن است. همین ۶ ماه اخیر، آیا کالایی داشتیم که قیمتش ثابت مانده باشد؟ وضعیت آمار و ارقام هم که مشخص است، بعضی دستگاه ها که اصلا آمار نمی دهند؛ اتفاقا این کار را راحت کرده است چون آمار ندادن بهتر از آن است که آماری بدهند که خلاف واقع شود و بحث در بیاید.

وی با اشاره به وضع اجاره مسکن و گرانی قیمت کالاهای اساسی افزود: در وضعیت ابرتورم هستیم چون قبلا می گفتند «این خانواده وضع معیشتی سختی دارد و شام و نهارشان نان و چای شیرین است»، متأسفانه امروز تهیه همین اقلام نیز مشکل شده است. هر چه دولت از رشد اقتصادی و بهتر شدن تولید ناخالص ملی گزارش دهد، مردم آن را باور نمی کنند چون سفره خود را می بینند.

یوسفیان گفت: نان، پنیر، مرغ و تخم مرغ که جز اقلام غذایی اولیه هستند، الان قیمت آنها چقدر است؟ هر روز گران می شوند، یک روز هم که گران نشوند نایاب می شوند. متأسفانه وقتی قیمت کالاهای ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ را با قیمت کالاهای ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ مقایسه کنیم میزان رشد قیمت ها باورکردنی نیست.