تکثیر مصنوعی گونه در معرض انقراض سَس ماهی بزرگ‌سر دریای خزر آغاز شد
تکثیر مصنوعی گونه در معرض انقراض سَس ماهی بزرگ‌سر دریای خزر آغاز شد

تکثیر مصنوعی گونه اقتصادی و ارزشمند سَس ماهی بزرگ‌سر دریای خزر با نام محلی زردپر با هدف دستیابی به بیوتکنیک تکثیر آن برای نخستین بار در کشور در مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان استخوانی شهید انصاری رشت آغاز شد.

به گزارش خزرفوری

به نقل از ایرنا سرپرست مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان استخوانی شهید انصاری رشت در این رابطه روز دوشنبه در گفت و گویی اختصاصی گفت: اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ تکثیر سس ماهی بزرگ سر دریای خزر که در معرض خطر انقراض است در قالب پروژه های دانشجویی انجام شد اما این پروژه دستاوردی در قالب بیوتکنیک نداشت.

دانیال گروهی افزود : به همین منظور شیلات گیلان به دستور مدیرکل شیلات استان و تاکید مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان ایران در مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان استخوانی شهید انصاری رشت این پروژه مهم را آغاز و اجرایی کرد.

وی با تاکید بر ارزش اقتصادی زیاد این ماهی گفت: برای افزایش ضریب موفقیت و شانس دسترسی به بیوتکنیک تکثیر این ماهی کارگروهی از اساتید گروه شیلات و زیست دریا دانشگاه گیلان، اساتید دانشکده آموزش و تحقیقات کشاورزی و همکاران شیلاتی در پژوهشکده آبزی‌پروری آبهای داخلی کشور تشکیل شد که باتوجه به شرایط زیست محیطی و در خطر انقراض قرار گرفتن این گونه و نیز بایولوژی بسیارپیچیده و مبهم این ماهی تکثیر آن را در سالهای آینده طی فرآیند یک تا سه ساله تا دستیابی به بیوتکنیک مورد نظر ادامه دهند.

وی با بیان اینکه امسال ۱۰ مولد ماهی زردپر از شرکت تعاونی پره صیادی کشاورز و پیمانکاران رودخانه سفیدرود به این مرکز منتقل شد، افزود: مشارکت مردمی و پیمانکاران نقش بسزایی در فرهنگ سازی بازسازی ژنتیکی ذخایر دارد از این‌رو از جامعه بهره بردار می خواهیم این همکاری را در سالهای آینده نیز ادامه دهند و مولدین صید شده را به مرکز ارسال کنند تا به اهداف سازمانی و تعهداتی که برای این منظور تعیین شده دست یابیم.

سرپرست مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان استخوانی شهید انصاری رشت اظهار کرد: سس ماهی بزرگ سر دریای خزر (زردپر) یکی از ماهیان درخطر انقراض و نادر این دریا است که به جهت مقاومت به شرایط این گونه ماهی، بازسازی ذخایر آن در دستور کار قرار گرفت تا جمعیت در خطر انقراض آن را از طریق بازسازی و تکثیر مصنوعی افزایش دهیم.

وی اضافه کرد: این پتانسیل در ماهی زردپر وجود دارد که بتواند به عنوان یک گونه پرورشی در صنعت آبزی پروری مورد استفاده قرار گیرد. پراکنش (از شمال شرق تا شمال غرب کشور) این ماهی بیانگر سازگاری و مقاومت آن در این حوزه است و به لحاظ اقتصادی دارای ارزش و بازار پسندی است.

به گفته وی، دریاچه مخزنی پشت سد منجیل یکی از مکان‌های زیستگاهی این ماهی است اما از بجنورد و خراسان شمالی تا پشت سد ارس فراوانی و پراکنش آن وجود دارد و این نشان از سازگاری این ماهی در زیستگاه‌های مختلف دارد.

گروهی افزود: از دهه ۷۰ و یا پیش از آن هزاران عدد از این ماهی به رودخانه سفید رود مهاجرت می کردند و صید می‌شدند اما متاسفانه درحال حاضر این ماهی به صورت انگشت شمار مهاجرت می‌کند به شکلی که صیادان ما در سفید رود که بحث تهیه مولدین ماهی سفید را انجام می دهند سال گذشته تنها ۱۰ عدد مولد را صید کردند.

سرپرست مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان استخوانی شهید انصاری رشت تصریح کرد: این زنگ خطری است برای انقراض این گونه ارزشمند و اقتصادی در منابع آبی استان گیلان که یکی از زیستگاه‌های این گونه ارزشمند می باشد.

وی اظهار کرد: تقاضای مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان استخوانی از سایر دست اندرکاران تولید و تکثیر و بازسازی این است چنانچه دستاورد، نتیجه و یا بیوتکنیک عملکرد و شیوه نامه ای در خصوص گونه ارزشمند سس ماهی بزرگ سر دریای خزر یا همان «لوسیو باربوس کاپیتو» دارند به تیم ما اضافه شده و به ما کمک کنند.

گروهی افزود : امتیازات معنوی این کار به نام این افراد ثبت خواهد شد. هدف اصلی ما این است که به هر شکل ممکن به تفکرات سیاست های کلان شیلات ایران دست یابیم و تکثیر این گونه ارزشمند را به صورت مصنوعی انجام داده و از خطر انقراض آن را خارج کنیم.