مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان اعلام کرد:   میانگین بارش ۷۱ میلی متری باران در ۴۸ ساعت گذشته در گیلان
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان اعلام کرد:   میانگین بارش ۷۱ میلی متری باران در ۴۸ ساعت گذشته در گیلان

رییس هیات مدیره و مدیرعامل آب منطقه ای گیلان گفت : در ۴۸ ساعت گذشته در گیلان به طور میانگین ۷۱ میلی متر باران باریده است .

به گزارش خزرفوری

     به گزارش روابط عمومی آب منطقه ای گیلان ؛  مهندس وحید خرّمی رییس هیات مدیره و مدیرعامل آب منطقه ای گیلان با اعلام این خبر گفت : با توجه به اعلام هشدار سطح قرمز از سوی اداره کل هواشناسی استان، در جلسه ی مدیریت بحران با محوریت سیلاب که در روز یکشنبه ۱۲ مرداد ماه سال جاری در شرکت آب منطقه ای گیلان با حضور اعضای کمیته بحران ( آب منطقه ای، راهداری، هواشناسی ، آبخیزداری، مخابرات و.. ) برگزار گردید که پس از استماع گزارش از سوی اداره کل هواشناسی استان برای روز های دوشنبه و سه شنبه هفته جاری مقدمات اولیه مقابله با سیلاب به عمل آمده و ضمن هماهنگی با پیمانکاران مستقر در پروژه ها و خروج ماشین آلات از بستر رودخانه ها و انسداد مسیر ورودی انهار به جهت جلوگیری از خسارات اطلاع رسانی لازم صورت گرفت.

وی در ادامه گفت : طی بارش های به وقوع پیوسته در روز سه شنبه در منطقه غرب و فومنات در رودخانه های خاله سرا ۵۷ و ماسوله رودخان و… ، دبی رودخانه افزایش چشمگیری نداشته و ورودی سردهنه های آبگیر مزارع کشاورزی مسدود و از بروز خسارت به اراضی شالیکاری جلوگیری بعمل آمد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای افزود : عمده بارش ها با شدت بالا و در مدت زمان کم در منطقه شرق گیلان به مرکزیت محدوده رودسر و املش اتفاق افتاد که با توجه به اقدامات انجام شده از قبیل تحکیم پایاب پل ها، لایروبی رودخانه ها، خشکه چینی و … تاسیسات اصلی نظیر پل ها آسیب خاصی ندیده و صرفاً در مدت زمان محدود پل های مواصلاتی موقت موسوم به آبنما مسدود گردید که طی ساعات عصر روز سه شنبه بازگشایی گردید.

رییس هیات مدیره آب منطقه ای گیلان همچنین اظهار داشت : با بالا آمدن سطح آب انهار، بخش عمده ای از اراضی شالیکاری منطقه دچار آبگرفتگی و خسارت شدند که برآورد میزان خسارات از سوی سازمان جهاد کشاورزی در دست بررسی می باشد.

وی ادامه داد : تمرکز اصلی بارش های محدوده املش در حوضه آبریز رودخانه کیارود بوده که به همراه چندین شاخه مسیل، انهار و زهکش های جمع کننده اصلی آب های سطحی تجمیع و به رودخانه شلمانرود منتهی میگردد که با توجه به اجرای عملیات لایروبی رودخانه شلمانرود از محل اعتبارات سیلاب طی سال جاری و افزایش آبگذاری رودخانه مذکور، مجموع دبی انهار و زهکش و آبهای سطحی منتهی به این رودخانه با کمترین خسارت به سمت پایاب و دریا هدایت گردید.

مهندس خرّمی اضافه نمود : از صبح روز دوشنبه سیزدهم مرداد ماه ، طی ۴۸ ساعت در گیلان بیشترین بارش مربوط به مناطق شرق و غرب استان  و در سایر مناطق با شدت کمتری بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان اظهار داشت : بیشترین بارش ثبت شده در مدت یاد شده مرتبط با ایستگاههای هواشناسی این شرکت  در ایستگاه کلچال املش با ۲۶۷ میلی متر که ۲۱ درصد متوسط بارش بلند مدت را شامل می شود .

این گزارش حاکی است درحال حاضر در کل  استان با قطع بارش یا کاهش میزان آن مواجه هستیم .