جزئیات انفجار بیروت/ پایتخت لبنان شبیه‌ترین شهر به هیروشیما و ناکازاکی
جزئیات انفجار بیروت/ پایتخت لبنان شبیه‌ترین شهر به هیروشیما و ناکازاکی

انفجار بیروت بیش از ۱۰۰ کشته و ۴ هزار زخمی بر جای گذاشت. نیمی از پایتخت لبنان تخریب شده است و جستجو برای پیدا کردن مفقودان این حادثه همچنان ادامه دارد. در شرایطی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا انفجار بیروت را ناشی از یک حمله می‌خواند، رژیم صهیونیستی هرگونه دخالت در این اتفاق را نفی می‌کند. هنوز علت دقیق این انفجار اعلام نشده است.

به گزارش خزرفوری

به گزارش خزرفوری، عصر روز گذشته، انفجار شدیدی در بندر بیروت به وقوع پیوست. تصاویر و فیلم‌های منتشر شده از این حادثه از وقوع یک انفجار بسیار مهیب و گسترده و تخریب این شهر حکایت دارد؛ موج ناشی از این انفجار باعث ایجاد خسارت‌های گسترده به ساختمان‌ها و مناطق اطراف محل انفجار شده است. رسانه‌های لبنان در ابتدا اعلام کردند که انفجار در انبار‌های مواد منفجره حاوی نیترات به وقوع پیوسته، گزارش‌های دیگر اعلام کردند که این انفجار در یک پایانه نفتی و یا شیمیایی صورت گرفته است. یک مقام امنیتی لبنان نیز اعلام کرد که به دلیل وجود مواد شدیدا قابل اشتعال که سال‌ها در آن محل نگهداری می‌شدند، این انفجار صورت گرفته است. همچنان سناریو‌های متعددی درباره علت دقیق وقوع این حادثه وجود دارد و تحقیقات در این باره در جریان است.

جزئیات حادثه انفجار بیروت

روز سه شنبه، چهارم آگوست (چهاردهم مرداد ماه)، یک روز عادی برای مردم بیروت، پایتخت لبنان نبود. پایتخت نشینان در لبنان این روز را هیچ گاه فراموش نخواهند کرد. یک انفجار شدید بندر بیروت را به لرزه درآورد، انفجاری که صدای آن در بیروت و اطراف آن نیز شنیده شد، اتفاقی شبیه به زلزله که در قبرس نیز احساس شده است. توپی از آتش و دود سفید آسمان بیروت را فراگرفت که منجر به بحران و نابودی بزرگی در این شهر شد. در خیابان‌های پایتخت لبنان و اطراف آن می‌توان شاهد خودرو‌های سوخته و نابود شده و زخمی‌هایی که خون سراسر بدن آن‌ها را فرا گرفته و همچنین شیشه‌های خورد شده پنجره‌های ساختمان‌ها بود. عملیات نجات افراد از زیرآوار و در اطراف محل انفجار در تمام طول شب گذشته همچنان ادامه داشت.

بیروت پس از این حادثه شبیه به یک شهر زلزله زده شده است تا جایی که استاندارد بیروت این حادثه را به انفجار بمب‌های شیمیایی در هیروشیما و ناکازاکی تشبیه کرد. حسان دیاب، نخست وزیر لبنان درباره علت این حادثه می‌گوید که ۲ هزار و ۷۵۰ تن ماده نیترات آلومینیوم در یکی از انبار‌های بندر بیروت وجود داشته است که منجر به وقوع این انفجار شده است. این شدیدترین انفجار در بیروت در چند سال اخیر است و در حالی به وقوع پیوست که این شهر از بحران اقتصادی و ویروس کرونا به شدت رنج می‌برد. هم اکنون به مدت ۲ هفته حالت فوق العاده در بیروت اعلام شده است.

حادثه دیدگان این انفجار برای درمان به خارج از بیروت منتقل شدند چرا که ظرفیت بیمارستان‌های این شهر کاملا تکمیل شده بودند.

استاندارد لبنان، این انفجار و وضعیت بیروت پس از آن را شبیه‌ترین حالت به انفجار‌های بمباران اتمی هیروشیما و ناگازاکی خواند. این دو انفجار به ترتیب دو عملیات اتمی بودند که در زمان جنگ جهانی دوم به دستور رئیس جمهور وقت آمریکا علیه ژاپن صورت گرفت. در این دو عملیات، دو بمب اتمی به فاصله ۳ روز روی شهر‌های هیروشیما و ناگازاکی انداخته شد که باعث ویرانی و کشتار گسترده شهروندان این دو کشور شد. حدود ۲۲۰ هزار نفر در اثر این دو انفجار جان خود را از دست دادند.

انفجار بیروت در آستانه صدور حکم دادگاه رفیق حریری

نکته قابل توجه درباره انفجار مهیب بیروت این است که این حادثه در آستانه صدور حکم دادگاه رفیق حریری، نخست وزیر فقید این کشور به وقوع پیوسته است. قرار است روز جمعه، یعنی ۳ روز دیگر، دادگاه مورد حمایت سازمان ملل حکم خود را درباره محاکمه ۴ نفر از کسانی که در حادثه انفجار سال ۲۰۰۵ میلادی دست داشتند را صادر کند. در اثر این انفجار رفیق حریری، نخست وزیر وقت لبنان به همراه ۲۱ نفر دیگر کشته شد. چهار متهم این پرونده از اعضای حزب الله لبنان هستند. رفیق حریری در اثر انفجار یک بمب بزرگ در یک خودرو در حدود دو کیلومتری بندر بیروت ترور شد. 

واکنش ایران به حادثه انفجار‌ بیروت

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران در پیامی به همتای لبنانی خود به حادثه انفجار بیروت واکنش نشان داد. روحانی با ابراز تاثر از حادثه انفجار مهیب در بندر شهر بیروت و جان باختن و مجروح شدن جمعی از شهروندان آن کشور، تاکید کرد که تهران در راستای اقدامات انسان‌دوستانه، آماده ارسال کمک‌های پزشکی و دارویی و مداوای مجروحان و سایر مساعدت‌های درمانی لازم است و امیدوار است هر چه سریع‌تر ابعاد این حادثه مشخص و آرامش به این شهر بازگردد.

رییس مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف از انفجار بیروت، گفت که ایران مثل همیشه، آماده هر گونه همکاری و کمک انسان‌دوستانه است. محمدباقر قالیباف در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «حادثۀ فاجعه بار و بسیار تلخ انفجار در بیروت را به مردم قهرمان لبنان، دولت و پارلمان این کشور، مجاهدان حزب الله و برادرم سید حسن نصرالله تسلیت می‌گویم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز در پیامی جان باختن و مجروح شدن تعدادی ازمردم در جریان این حادثه را به دولت و ملت لبنان تسلیت گفت. علی شمخانی در پیامی توییتری، نوشت: “حادثه انفجار در بیروت و جان باختن و مجروح شدن تعدادی از مردم عزیز لبنان را از صمیم قلب به ریس جمهور، دولت و ملت لبنان تسلیت می‌گویم.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در پیامی ضمن ابراز همدردی با همتای لبنانی‌اش، برای هرگونه کمک و امدادرسانی به آسیب دیدگان انفجار بیروت اعلام آمادگی کرد.

دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین‌الملل نیز با ابراز تاسف از انفجار بیروت، گفت: آماده هرگونه مساعدت هستیم. حسین امیرعبداللهیان در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «‏حادثه انفجار روز جاری در بندر بیروت موجب تاثر شدید شد. صمیمانه‌ترین مراتب همدردی و تسلیت خود را به همه برادران و خواهران لبنانی عزیز اعلام می‌دارم. برای بازماندگان این حادثه صبر و برای مجروحان شفای عاجل مسئلت دارم. آماده هرگونه مساعدت هستیم.»

وزیر امورخارجه کشورمان نیز با انتشار توییتی به انفجار مهیب عصر روز سه‌شنبه در لبنان واکنش نشان داد. وی در صفحه توییتر خود در این ارتباط نوشت: «فکر و دعای ما با ملت بزرگ و مقاوم لبنان است. مثل همیشه، ایران کاملاً آماده ارائه کمک به هر طریق لازم است. قوی بمان لبنان!»

سخنگوی وزارت امور خارجه، انفجار شدید عصر امروز در بیروت و کشته و زخمی شدن صد‌ها تن در این حادثه دلخراش را تاسف آور و نگران کننده دانست و اظهار کرد: با اندوه بسیار این حادثه و اخبار آن را دنبال می‌کنیم. سیدعباس موسوی ضمن اعلام همدردی و تسلیت ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران با ملت و دولت لبنان، بر آمادگی کشورمان برای کمک به برادران و خواهران لبنانی تاکید کرد.

موج واکنش‌ها و همدرد‌های بین المللی با بیروت

در پی این حادثه موجی از واکنش‌ها و همدرد‌های بین المللی نیز روانه لبنان شد. بسیاری از کشور‌ها از جمله فرانسه و قطر اقدام به ارسال کمک‌های پزشکی به این شهر کردند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به این انفجار گفت: با تعدادی از ژنرال‌ها صحبت کردم و آن‌ها به من گفتند که انفجار بیروت اینگونه به نظر می‌رسد که ناشی از یک بمب بوده و این انفجار همچون یک حمله به نظر می‌رسد. ترامپ تاکید کرد که انفجار لبنان همچون یک «حمله هولناک» است.

رئیس جمهور سوریه نیز پیام تسلیتی را برای همتای لبنانی خود در پی انفجار بندر بیروت فرستاد. صفحه ریاست جمهوری سوریه در فیسبوک در بیانیه‌ای اعلام کرد که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در این پیام تصریح کرده است: به دلیل این رخداد شدید که در بندر بیروت رخ داد و تعداد بسیاری کشته و زخمی برجای گذاشت، بسیار متاثر شدیم.

سعد حریری، نخست وزیر سابق لبنان در واکنش به انفجار بیروت گفت، طوفانی که به بیروت ضربه زد، خون در دل‌ها انداخته است. از همگان خواسته می‌شود که به بیروت یاری رسانده و با مردمانش همبستگی کنند. وی ادامه داد: میزان خسارت‌ها بیشتر از آن است که قابل توصیف باشد، خسارت بزرگ‌تر، کشته و زخمی شدن ده‌ها تن است. از خداوند می‌خواهیم که پایتخت ما و مردم ما را از هر شر و بدی محفوظ بدارد.

در همین حال، مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بر آمادگی کشورش برای ارائه “هرگونه کمک ممکن” به لبنان در پی این انفجار تاکید کرد. وی گفت: ما به تمامی افراد آسیب دیده خالصانه تسلیت می‌گوییم.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه نیز گفت که کشورش در کنار لبنان ایستاده است و آماده کمک به این کشور در پی وقوع انفجار در بیروت است.

در همین راستا، بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس از آمادگی کشورش برای کمک به لبنان خبر داد. جانسون در توئیتی نوشت: تصاویر، ویدئو‌ها از بیروت بُهت ایجاد می‌کرد و تمام اندیشه و دعای من با کسانی است که در این حادثه هولناک آسیب دیده‌اند.

در همین حال، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در تماس تلفنی با میشل عون، همتای لبنانی خود، کشته شدن شماری از شهروندان لبنانی در پی انفجار بندر بیروت را تسلیت گفت و برای مجروحان نیز آرزوی شفای عاجل کرد. اردوغان تصریح کرد که ترکیه آماده ارائه کمک به لبنان در زمینه‌های مختلف و در رأس آن امور بهداشتی است.

همزمان، عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر در واکنش به انفجار بیروت، به برادران در دولت و ملت لبنان تسلیت گفت و و از خداوند متعال برای مجروحان شفای عاجل و برای خانواده‌های قربانیان صبر مسألت کرد.

در همین حال، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بر آمادگی و همبستگی فلسطین با رهبری و ملت لبنان در پی این انفجار تاکید کرد. وی از جانب خود و به نمایندگی از ملت فلسطین بر آمادگی جهت ارائه هرگونه کمک مطلوبی به برادران لبنانی تاکید کرد.

از سوی دیگر، تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر تماس تلفنی را با رئیس جمهور لبنان برقرار کرد و دستور فرستادن بیمارستان‌های صحرایی را به بیروت داد. ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن نیز اعلام کرد که با شربل وهبه، همتای لبنانی خود تماس گرفته و تسلیت امان به دلیل این انفجار فاجعه بار را انتقال داده است.

رئیس جمهور تونس نیز به همتای لبنانی خود پیام تسلیت و همبستگی با لبنان را در پی این انفجار فرستاد. مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق نیز با ابراز همدردی با مردم لبنان در پی وقوع انفجار مهیب در بیروت، آمادگی بغداد را برای کمک به لبنان ابراز کرد.