گیلان جزء استانهای صنعتی نیست که مدیریت مصرف به راحتی انجام شود
گیلان جزء استانهای صنعتی نیست که مدیریت مصرف به راحتی انجام شود

خزرفوری: مهدیزاده با اشاره به مشکلات ناشی از سرقت سیم‌های برق در استان خاطرنشان کرد: ۴۷ دستگاه ترانس و ۶۱ تُن سیم برق سال گذشته در استان گیلان سرقت شد که ارزش ریالی آن‌ها به بیش از ۲۰ میلیارد تومان می‌رسد و بسیاری از سارقان هم دستگیر شدند.

به گزارش خزرفوری

به گزارش خزرفوری به نقل از خزرآنلاین، محمد تقی مهدیزاده، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان در گفتگوی ویژه خبری با سیمای مرکز گیلان برنامه‌های این شرکت برای گذر از پیک بار ۱۴۰۱ را برشمرد.

مهدیزاده گفت: بر اساس تصمیمات متخذه شرکت توانیر و بر اساس استعلام سازمان هواشناسی گیلان جز مناطق گرمسیری چهار می‌باشد و الگوی مصرف ۴۰۰ کیلوواتساعت درماه‌های گرم سال برای استان در نظر گرفته شده و در ماه‌های غیرگرم این عدد برابر با ۲۰۰ کیلواتساعت در ماه است.

وی افزود: در استان گیلان۷۶ درصد مشترکان در تعرفه خانگی هستند و ۴ درصد مشترک صنعتی در گیلان داریم که ۱۷ درصد مصرف کل استان مربوط به این بخش می‌باشد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گیلان در مورد مدیریت مصرف گفت: استان گیلان جزء استانهای صنعتی نیست که مدیریت مصرف به راحتی انجام شود و از یک میلیون و ۵۵۰ هزار مشترک گیلان ۷۶ درصد مشترکین خانگی هستند که از این میزان در تابستان سال گذشته، ۲۵ درصد مشترکین پرمصرف خانگی درگیلان اصول مدیریت مصرف و صرفه جویی را رعایت نکردند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان افزود: از ۱۰۰۰ مگاوات مصرف مشترکین خانگی استان گیلان مقدار ۴۰۰ مگاوات را ۲۵ درصد از مشترکین پرمصرف استفاده می‌کنند.

مهدیزاده به ناترازی ۱۵ هزار مگاواتی میان تولید و مصرف برق در تابستان سال گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: اگرچه تراز منفی تولید و مصرف امسال با تلاش‌های صورت گرفته به ۱۰ هزار و ۵۰۰ مگاوات کاهش یافته است، اما همچنان تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

وی با اشاره به برنامه وزیر نیرو برای افزایش ۳۵ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق طی چهار سال، افزود: این برنامه شامل ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه‌های حرارتی، ۱۰ هزار مگاوات انرژی‌های تجدیدپذیر و ۱۰ هزار مگاوات نیز نیروگاه‌های حرارتی احداث‌شده توسط صنایع است که بر اساس آن طی چهار سال دولت مردمی ۳۵ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های برق کشور اضافه خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان ضمن تاکید بر اینکه تولید و اشتغال نیروی انسانی، یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را تشکیل می‌دهد، اظهار داشت: جهت تأمین برق پایدار، حرکت به سوی مدیریت بار شبکه اجتناب ناپذیر است و اجرای طرح رویت‌پذیری و کنترل‌پذیری از طریق توسعه لوازم اندازه گیری هوشمند یکی از مهم‌ترین ابزارها برای پیاده‌سازی طرح‌های مدیریت مصرف می‌باشد که از سالیان گذشته در دستور کار صنعت برق قرار گرفته و هم اکنون با سرعت بیشتری در استان گیلان درحال پیگیری است.

مهدیزاده در مورد هوشمندسازی و کنترل‌پذیری خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۶۰درصد مشترکین صنعتی رویت‌پذیر هستند و به ازای رعایت الگوی مصرف به صنایع پاداش تعلق خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان گفت: بخش عمده‌ای از برنامه‌های مدیریت مصرف مربوط به همکاری صنایع در هر استان می‌باشد و در گیلان نیز در ادوار گذشته تفاهم نامه‌هایی با صنایع و سایر مشترکین مصارف سنگین استان منعقد و مشوق‌هایی نیز در این زمینه تعیین شده است.

مهدیزاده با اشاره به اینکه برنامه‌های کاهش مصرف مشترکان برای کاهش پیک ۱۴۰۱ عمدتا تشویق محور هستند ادامه داد: در حوزه کشاورزی نیز اگر در زمان اوج مصرف (۱۲ الی ۱۷.۵ ساعت همکاری داشته باشند، می‌‍ توانند در باقی ساعات روز برق را رایگان دریافت کنند.

مدیرعامل توزیع برق گیلان با اشاره به تعیین میزان مصرف ادارات گفت: براساس توافق، ادارات موظف شدند در ساعات اداری نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش مصرف داشته باشند ودر ساعات غیر اداری نیز باید ۶۰درصد کاهش مصرف اعمال شود.

مهدیزاده افزود: برای تحقق این مهم ۱۰۰اکیپ در استان گیلان برای پایش ادارات و دستگاههای اجرایی را کنترل و نظارت می‌کنند.

وی گفت: پیک سایی و مدیریت مصرف برق نتایج مثبت محیط زیستی، صیانت از سرمایه ملی و امنیت خاطر اجتماعی مردم شریف را به همراه خواهد داشت

مدیرعامل توزیع برق گیلان فرهنگ مدیریت مصرف و صرفه جویی را ضروری خواند و گفت: در مباحث مدیریت مصرف و صرفه جویی هدف وارد کردن لطمه به آسایش نیست، بلکه تلاش می‌کنیم که آسایش و آرامش را با پایداری شبکه تداوم دهیم.

مهدیزاده گفت: دمای آسایش ۲۵ درجه است و قرار دادن درجه کولرهای گازی روی این درجه تاثیر بسیار چشمگیری در کاهش مصرف و همچنین کاهش بهای برق مصرفی دارد، همچنین ساعات اوج مصرف در روز از ساعت ۱۲ الی ۱۷ و در شب از ساعت ۲۰ الی ۲۴ می‌باشد که مشترکین محترم لطفا از استفاده همزمان چند وسیله برقی در این بازه‌های زمانی خودداری کنند.

وی در مورد تشویق‌های ۵ برابری گفت: بر اساس مصوبه دولت برای مصارف مشترکین خانگی در تابستان سال ۱۴۰۱ از ۱۵خرداد تا ۱۵ شهریور تشویق‌های ۵ برابری محاسبه می‌شود یعنی اگر مشترکی مصرف کمتری نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته باشد از نرخ تشویقی ۵ برابری برخوردار خواهد شد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان افزود: این پاداش به این صورت است که به ازای هر یک کیلوواتساعت کاهش مصرف نسبت به سال گذشته ۵۰۰ تومان پاداش تعلق می‌گیرد.

مهدیزاده با اشاره به مشکلات ناشی از سرقت سیم‌های برق در استان خاطرنشان کرد: ۴۷ دستگاه ترانس و ۶۱ تُن سیم برق سال گذشته در استان گیلان سرقت شد که ارزش ریالی آن‌ها به بیش از ۲۰ میلیارد تومان می‌رسد و بسیاری از سارقان هم دستگیر شدند.

وی تاکید کرد: بازسازی و نوسازی شبکه‌های توزیع برق گیلان با کابل خودنگهدار یکی از راه‌های اساسی برای جلوگیری از سرقت شبکه‌های برق است و در تلاش هستیم با تامین اعتبار بتوانیم روند احداث کابل خودنگهدار را سرعت ببخشیم و گفتنی است از ابتدای سال تا کنون بیش از ۲۰۰ کیلومتر کابل خودنگهدار در استان به بهره برداری رسیده است.

مدیرعامل توزیع گیلان گفت: در راستای جلوگیری از سرقت جلسات متعددی با نهادهای انتظامی و همچنین فرمانداری و دهیاری‌های استان برای جلب همکاری به منظور برخورد با سرقت‌ها انجام شده است.

مهدیزاده در خصوص برق‌های غیر مجاز ابراز داشت: یکی از چالش‌های صنعت برق مسئله برقهای غیر مجاز می‌باشد و خود به دو دسته تقسیم می‌شود دسته اول منازلی هستند که در حریم شبکه‌های برق قرار دارند و برطبق قانون نمی‌توان برای آن‌ها انشعاب برق احداث کرد. در این حالت با استفاده از کابلهای خودنگهدار از این نوع سرقت انرژی جلوگیری بعمل می‌آید و در نوع دوم نیز افرادیکه ساختمان آن‌ها مجوز ساخت ندارد و از برق غیر مجاز استفاده می‌کنند که از طریق مراحل قانونی و حقوقی با اینگونه افراد برخورد می‌شود.