انتقاد کوچکی نژاد از دولت بابت واردات بی‌رویه برنج‌ | با این اقدام کشاورزان شمال ‌‌نابود می‌شو‌ند
انتقاد کوچکی نژاد از دولت بابت واردات بی‌رویه برنج‌ | با این اقدام کشاورزان شمال ‌‌نابود می‌شو‌ند

خزرفوری:عضو مجمع نمایندگان گیلان‌ با بیان اینکه اقدام وزارت جهادکشاورزی برای واردات بی‌رویه برنج به قیمت نابودی کشاورزان تمام می‌شود گفت: مجلس از بعد نظارتی جلوی این اقدامات را می‌گیرد.

به گزارش خزرفوری

به گزارش خزرفوری به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، جبار کوچکی‌نژاد، در تذکر به وزیر جهاد کشاورزی پیرو واردات بی‌رویه برنج اظهار داشت: وزیر جهاد کشاورزی این روزها اعلام می‌کند که واردات برنج به اندازه کافی در حال انجام بوده و برنج‌های بسیار مرغوب خارجی به قیمت کمتر از ۶۰ هزار تومان وارد می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: در ابتدا لازم به ذکر است که این اظهارات وزیر جهاد کشاورزی خلاف قانون است زیرا طبق قانون ممنوعیت واردات برنج، چهارماه از ابتدا تا پایان فصل برداشت، جهاد کشاورزی حق واردات و توزیع برنج را در کشور ندارد تا تولید داخل با بحران مواجه نشود.

عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس با بیان اینکه وزیر کشاورزی با این اقدام خود کشاورزان شمال کشور را نابود می‌کند گفت: قیمت کود، سم و ادوات کشاورزی چندین برابر افزایش داشته و حقوق یک کارگر اکنون حدود ۶۰۰ هزار تومان برای کشاورز تمام می‌شود در حالی که قیمت برنج به ۱۰۰ هزار تومان رسیده است.

نماینده مردم رشت و خمام در مجلس عنوان کرد: وزیر جهاد کشاورزی با آزاد کردن واردات برنج سعی در حمایت از مصرف‌کننده دارد اما این اقدام او به قیمت نابود کردن برنج‌کاران شمال کشور تمام می‌شود که این با سیاست‌های کلی نظام و رهنمون‌های مقام معظم رهبری که به تولید تأکید دارند، تطابق ندارد.

وی گفت: حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن برنج سالانه در کشور مصرف می‌شود که از این مقدار ۲ میلیون تن در استان‌های شمالی تولید می‌شود علاوه بر آن به جز استان‌های شمالی چند استان دیگر نیز به کشت برنج مشغول هستند و از این رو واردات این حجم از برنج به کشور سنخیتی با میزان کمبود آن در کشور ندارد.

کوچکی‌نژاد افزود: چنانچه وزیر جهاد کشاورزی نگران حقوق مصرف‌کنندگان است، مجلس در قانون، راهکار حمایت از مصرف‌کننده را مشخص کرده است و طبق قانون باید با استفاده از کارت الکترونیکی کالای اساسی مورد نیاز مردم را به قیمت شهریور سال ۱۴۰۰ توزیع کنند.

عضو مجمع نمایندگان گیلان با بیان اینکه جهاد کشاورزی می‌تواند از طریق این ظرفیت قانونی و با پرداخت یارانه نگرانی مصرف‌کننده از قیمت برنج را مرتفع کند گفت: اقدام آقای ساداتی‌نژاد برای واردات برنج در فصل برداشت کار خطرناکی است که قطعاً مجلس به آن ورود پیدا کرده و از این اقدام وزیر جلوگیری می‌کند.

وی اذعان داشت: سیاست‌های نادرست وزیر جهاد کشاورزی موجب شد تا امروز بسیاری از مرغداران مرغداری‌های خود را تعطیل کرده و جوجه‌ریزی نکردند؛ این سبب نابودی تولیدکننده شده و از طرفی ظرف دو ماه دیگر مصرف‌کننده نیز باید مرغ را با قیمت هر کیلو ۸۰ هزار تومان تهیه کند.

نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در جنوب کشور در این فصل به دلیل گرمای هوا جوجه‌ریزی عملاً تعطیل است و در استان گیلان روزانه ۶۰۰ تن مرغ تولید می‌شود تصریح کرد: در این شرایط اگر جوجه‌ریزی شمال هم تعطیل شود تأمین مرغ نیز با بحران مواجه خواهد شد.

کوچکی‌نژاد با بیان اینکه در این حالت باید از دلارهای کشور برای واردات مرغ استفاده شود در حالی که دلار هم به اندازه کافی در کشور موجود نیست گفت: این سیاست‌های نادرست، نابودکننده کشاورزی است و چنانچه وزیر جهاد کشاورزی از آن عقب‌نشینی نکند مجلس از ابزار نظارتی خود جلوی وزیر را می‌گیرد.

عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه مجلس هم طرفدار تولیدکننده و هم طرفدار مصرف‌کننده اما به شیوه درست است خاطرنشان کرد: وزیر جهاد کشاورزی می‌تواند با توزیع کارت الکترونیکی و یارانه دادن از مصرف‌کننده و به‌ویژه دهک‌های نیازمند جامعه حمایت کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی درباره اقدام مجلس برای نظارت بر عملکرد غیرتخصصی بسیاری از وزرای کابینه دولت اظهار داشت: پیرو استعفای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مجلس انتظار دارد دولت خود اصلاحات بعدی را در کابینه انجام دهد.

نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت نیز اکنون متوجه شده که بسیاری از وزرا کارایی لازم را ندارند لذا قطعاً چنانچه دولت در اصلاح کابینه تعلل کند، مجلس به این مسئله ورود کرده و کابینه دولت را به نفع مردم به کابینه‌ای قدرتمند و یک‌دست اصلاح می‌کند.