پرورش ۱۶ میلیون قطعه جوجه در گیلان/ برنامه افزایش تولید سبزی و صیفی برای حاشیه خزر
پرورش ۱۶ میلیون قطعه جوجه در گیلان/ برنامه افزایش تولید سبزی و صیفی برای حاشیه خزر

رئیس جهاد کشاورزی گیلان، از افزایش دو میلیون قطعه جوجه ریزی نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: خرداد امسال ۹.۵ میلیون قطعه جوجه ریزی در واحدهای تولیدی استان اتفاق افتاده و هم اکنون ۱۶ میلیون قطعه جوجه در حال پرورش هستند.

به گزارش خزرفوری

به گزارش خزرفوری : صالح محمدی، کشاورزی را یکی از بخش های مهم اقتصادی در کشور دانست که رابطه مستقیم با امنیت غذایی دارد و اظهار کرد: گیلان به دلیل داشتن آب و هوای معتدل و پاک و برخورداری از خاک حاصلخیز و درجه یک یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی کشور است.

وی با بیان اینکه بیش از ۸۵ درصد عرصه های گیلان در حوزه کشاورزی مدیریت می شود، افزود: سهم کشاورزی در اقتصاد استان ۵۰ درصد و در اشتغال استان ۳۰ درصد است که اهمیت کشاورزی در اقتصاد را نشان می دهد.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان در گفت وگوی ویژه خبری باران، با اشاره به رتبه های اول تا پنجم گیلان در بخش های مختلف تولید محصولات کشاورزی، تصریح کرد: دولت سیزدهم توجه ویژه ای به کشاورزی دارد و لذا در جریان سفر رئیس جمهور به گیلان شاهد تخصیص اعتبارات مناسب بودیم.

محمدی، برنج را زراعت غالب در استان گیلان دانست که تبدیل به برند شده و اضافه کرد: ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری داریم که امسال تاکنون کلیه عرصه ها زیر کشت رفته است؛ البته به دلیل کاهش بارش ها در زمستان گذشته ذخیره سد به کمترین میزان در چند دهه اخیر رسیده، اما با تشکیل قرارگاه تامین آب در استانداری از ظرفیت همه دستگاه های اجرایی استفاده کردیم و علیرغم کمبود آب، تاکنون مدیریت خوبی صورت گرفته و مشکل خاصی نداریم.

وی از تخصیص اعتبار ۱۶۰۰ میلیارد تومانی بخش کشاورزی در سفر رئیس جمهور به گیلان خبر داد و خاطرنشان کرد: این سفر ۱۸ مصوبه به همراه داشت که عمدتا در حوزه آب و خاک بود لذا ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری و تعمیق و لایروبی آب بندان ها و لاینینگ انهار جهت جلوگیری از اتلاف آب و انتقال آب کم فشار و راه اندازی سامانه های نوین آبیاری اختصاص یافت. در بخش های منابع طبیعی و شیلات و شرکت شهرک های کشاورزی و باغبانی نیز توسعه باغات در اراضی شیبدار و حفظ نباتات و قرنطینه های نباتی با هدف پدافند زیستی و جلوگیری از ورود آفات و بیماری ها در دستور کار است.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان، با اشاره به تخصیص اعتبار ۵۷ میلیارد تومانی مصوبات سفر، اضافه کرد: برای افزایش تولید محصولات کشاورزی افزایش سطح زیر کشت و افزایش در واحد سطح اهمیت دارد و لذا در گیلان با مساحت کم و قابلیت زیاد مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه زراعت برخی از محصولات همچون زیتون و بادام زمینی فقط  در برخی از مناطق استان امکان پذیر است، عنوان کرد: رودبار برند زیتون کشور و آستانه اشرفیه برند بادام زمینی کشور است و لذا باید برای افزایش تولید بیشتر روی اصلاح رقم کار کنیم تا در جایگاه های بین المللی نیز جایگاه ایران را در تولید محصولات کشاورزی بالاببریم.

محمدی یکی از ضعف های کشاورزی در گیلان را خام فروشی محصولات دانست و گفت: با تاکید وزیر جهاد کشاورزی مشوق های سرمایه گذاری در نظر گرفتیم و تاکنون ۳۱۰ طرح به بانک ها در حوزه صنایع تبدیلی معرفی شده است.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به انتقال ستاد تنظیم بازار محصولات کشاورزی از وزارت صمت به وزارت جهاد کشاورزی، عنوان کرد: در این راستا از پاییز سال گذشته قرارگاه امنیت غذایی استان را با حضور دستگاه های اجرایی و نظارتی تشکیل دادیم و هم اکنون کمیته اقدام مشترک نیز فعال شده تا بازار را رصد کنیم.

وی با بیان اینکه نوروز ۱۴۰۱ حدود هفت میلیون نفر به جمعیت گیلان افزوده شد اما هیچگونه کمبودی نداشتیم، تاکید کرد: قرارگاه امنیت غذایی استان تدارک کالاهای اساسی همچون برنج و روغن و گوشت را تا سه ماه بعد دیده و لذا در جریان مردمی سازی یارانه ها نیز آرامش بر بازار حاکم است.

محمدی فضای اقتصادی را تابع عرضه و تقاضا دانست و بیان کرد: برای حمایت از تولیدکنندگان در جریان مردمی سازی یارانه ها سرمایه در گردش با سودهای ۱۰، ۱۲ و ۱۵ درصد برای دام و طیور در نظر گرفتیم تا آرامش بازار حفظ شود. تاکنون ۸۸ میلیارد تومان تسهیلات پرداختی داشتیم که بخش عمده آن در حوزه طیور و مابقی در حوزه دام و آبزی پروری بوده است.

وی از افزایش دو میلیون قطعه جوجه ریزی نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: اگر امروز جوجه ریزی نداشته باشیم بازار در ۴۵ روز آینده به مرغ نیاز پیدا می کند و لذا خرداد امسال ۹.۵ میلیون قطعه جوجه ریزی در واحدهای تولیدی استان اتفاق افتاده و هم اکنون ۱۶ میلیون قطعه جوجه در حال پرورش هستند.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه در سال «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین»، از ظرفیت های علمی دانشگاه های استان و مراکز تحقیقاتی و شرکت های دانش بنیان و واحدهای پژوهشی و هسته های فناور استان استفاده می کنیم، متذکر شد: امروزه با کمبود عرصه های کشاورزی و کاهش منابع آبی و تغییرات اقلیمی مواجه هستیم و راهی جز علمی شدن نداریم و غفلت در این حوزه به امنیت غذایی ما آسیب می زند.

وی با اشاره به برنامه ریزی کشاورزی دانشی در حوزه های سبزی، صیفی و علوفه، خاطرنشان کرد: اراضی شالیزاری استان هفت ماه از سال بدون استفاه بوده و می تواند برای توسعه کشت سبزی و صیفی و علوفه با رویکرد تامین بازار تهران مورد استفاده قرار گیرد لذا اگر کشاورزان این فرهنگ را پیدا کنند درآمد خوبی کسب می کنند و باقی مانده سبزی و صیفی مناسب برای علوفه است.

محمدی، کشورهای یخ زده حاشیه دریای خزر را بازار خوبی برای محصولات کشاورزی گیلان از جمله سبزی و صیفی دانست و اضافه کرد: آب و هوای و خاک مرغوب گیلان تولیدات کشاورزی را با کیفیت می کند.

وی با بیان اینکه گیلان ۵۳۰۰ زنبورستان با ۳۷۰ هزار کلونی زنبور عسل دارد، اظهار کرد: سالانه ۵۶۰۰ تن عسل در گیلان تولید می شود که استان پنجم در تولید و استان دوم در کیفیت هستیم.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان از ابلاغ زنجیره ارزش محصولات کشاورزی و شناسنامه دار شدن زنبورداران خبر داد و بیان کرد: دو مرحله برداشت عسل در گیلان داریم و باغات ما نیازمند زنبورستان ها هستند. در این راستا تسهیلات ۱۰ درصدی برای زنبورداران بالای ۱۰۰ کلونی و پایین ۱۰۰ کلونی در نظر گرفتیم تا برندسازی لازم صورت بگیرد.