آغاز صید کیلکاماهیان گیلان از امروز/ رشد ۸ درصدی صید در سال گذشته
آغاز صید کیلکاماهیان گیلان از امروز/ رشد ۸ درصدی صید در سال گذشته

سرپرست شیلات گیلان، از آغاز صید کیلکاماهیان خزر از امروز خبر داد و گفت: استان گیلان دارای ۳۰ فروند شناور صیادی کیلکاگیر با حدود ۲۴۰ نفر صیاد می باشد.

به گزارش خزرفوری

خزرفوری به نقل از ایسنا : حمیدرضا تقی نصیری در گفت وگویی، از آغاز صید کیلکا خبر داد و اظهار کرد: صید کیلکا در گیلان بعد از حدود سه ماه تعطیلی از امروز آغاز می‌شود.

وی افزود: همه ساله صیادان گیلانی به دلیل حفاظت از ماهیان مولد در فصل تخم ریزی سه ماه فروردین، اردیبهشت و خرداد صید کیلکاماهیان را تعطیل می‌کنند.

سرپرست شیلات گیلان با بیان اینکه در صورت مساعد بودن شرایط جوی پیش بینی می شود صید کیلکا تا پایان سال به بیش از ۶۰۰۰ تن برسد، تصریح کرد: آنچوی، چشم درشت و معمولی سه گونه ماهی کیلکای دریای خزر است.

تقی نصیری، بیشترین میزان صید ماهی کیلکا را در فصول گرم سال دانست و عنوان کرد: استان گیلان دارای ۳۰ فروند شناور صیادی کیلکاگیر با حدود ۲۴۰ نفر صیاد می باشد.

وی با بیان اینکه کیلکاماهیان با استفاده از تورهای قیفی شکل مجهز به نور صید می شوند، گفت: سال گذشته صید کیلکاماهیان از ۲۰ خرداد آغاز شد و صیادان کیلکاگیر موفق شدند تا پایان اسفند ۶۰۰۷ تن کیلکا صید کنند که نسبت به مدت مشابه سال قبل تر هشت درصد افزایش داشته است.

سرپرست شیلات گیلان ارزش فروش ناخالص کیلکاماهیان صید شده را ۳۶۴ میلیارد ریال دانست و خاطرنشان کرد: از این مقدار صید ۵۸۱۲ تن به مصرف پودری و ۱۹۵ تن به مصرف انسانی رسیده است.

وی کاهش شناورهای صید کیلکا را مهمترین راهکار شیلات در چند سال گذشته برای جلوگیری از کاهش ذخایر این گونه ماهیان دریای خزر دانست.