تالاب انزلی در حال مرگ نیست | فاضلاب خانگی بزرگترین چالش تالاب انزلی
تالاب انزلی در حال مرگ نیست | فاضلاب خانگی بزرگترین چالش تالاب انزلی

خزرفوری:مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان اظهار کرد: امروز ۴۷ سال از ثبت تالاب انزلی در کنوانسیون بین المللی رامسر می‌گذرد و با همه ارزشمندی تالاب ورود فاضلاب‌های خانگی بزرگترین چالش تالاب انزلی است.

به گزارش خزرفوری

به گزارش خزرفوری به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، طی نشستی تخصصی با عنوان «تالاب بین المللی‌انزلی چالش‌ها و راهکارها»، که با حضور متخصصان و پژوهشگران و اصحاب رسانه برگزار شد، مسائل پیرامونی یکی از مهم‌ترین زیست‌بوم‌های حیاتی کشور مورد واکاوی قرار گرفت.

تالاب انزلی در حال مرگ نیست

دکتر مجید مخدوم، استاد برجسته محیط زیست و علم ارزیابی ایران و عضو شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور در نشست امروز ادعای مرگ تالاب انزلی را غیر علمی توصیف کرد و گفت: تالاب انزلی در حال مرگ نیست و احیا آن نیازمند برنامه‌ریزی صحیح است. تالاب انزلی زیست بوم نیست؛ اکوسیستم است و هر اکوسیستم دارای نظامی پویا و خود جبران می‌باشد.

وی با بیان اینکه بوم سازگان، بوم نظام و بوم سامانه معادل اکوسیستم است، اظهار داشت: تالاب انزلی اکوسیستم خود جبران است و متاسفانه مساحتش به دلیل بهره کشی بیشتر از ۱۰ هزار هکتار نیست. تالاب انزلی بیش از آنکه مورد بهره‌وری و بهره برداری قرار گیرد مورد بهره‌کشی قرار گرفت؛ لذا مساحتتش از ۱۹ هزار هکتار رفته رفته کم شد.

این استاد برجسته محیط زیست کشور گفت: درد ما این است که برای بهره کشی شجاعیم و همدیگر را کنار می‌زنیم ولی برای بهره وری نه.

دکتر مخدوم با بیان اینکه شاه بیت تلاش‌ها و پژوهش‌های من این است که نخست باید با نقشه‌سازی توان تالاب و ظرفیت برد تالاب مشخص شود افزود: اگر برنامه احیا داریم اول باید توان احیا را روی نقشه در بیاوریم آسان نیست اما شدنی است. راهکارها باید روی نقشه مشخص شود؛ تالاب انزلی در حال مرگ نیست در این زمینه باید دوباره تجدید نظر شود. برنامه احیا تالاب انزلی در چهار بخش تعیین راهکار، تعیین سازمان تشکیلاتی، تعیین بودجه در دو بخش سرمایه‌ای و جاری و در آخر زمانبندی انجام شدنی است و اگر این کار را کردیم می‌توانیم امیدوار باشیم که تالاب را احیا می‌کنیم.

تالاب انزلی دکانی برای سودجویی نیست

دکتر جمشید منصوری، اکولوژیست و پرنده‌شناس برجسته کشور نیز در این نشست با بیان اینکه درگیری‌های بسیاری برای احیا تالاب انزلی متحمل شدیم، گفت: تالاب انزلی یک اکوسیستم پیچیده است و بهره وری پایدار یعنی از سود حاصل از داشته‌هایش استفاده کنیم اما متاسفانه خیلی چیزها را در تالاب از دست داده‌ایم.

منصوری ادامه داد: ماهی سفید نه تنها از تالاب انزلی که از دریای خزر رخت بر بسته است؛ تالاب انزلی نیاز به دلسوزی دارد و نباید دکانی برای سودجویی باشد.

این کارشناس و پژوهشگر با بیان اینکه متاسفانه خیلی از تالاب‌های کشور خشک شدند، گفت: برای نجات تالاب انزلی اول باید آن را حفظ کرد؛ هنوز نمی‌دانیم محدوده تالاب کجاست؟ حفاظت از تالاب را باید برای مردم و مسئولان اولویت دار کنیم و در حفظش باید از مردم مدد جست.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از سرمایه عظیم تالاب از دست رفته گفت: تالاب قبل از هر کاری باید حفظ شود زیرا خیلی متخلف در پیرامون تالاب داریم. متاسفانه طی این سال‌ها بودجه زیادی برای تالاب صرف شد و احیا تالاب بدون اینکه کاری انجام شود به دکانی برای سودجویی تبدیل شده است.

منصوری اظهار داشت: بسیاری از مساحت تالاب‌انزلی توسط سودجویان تصاحب شده لذا برای احیا، اول حفاظت بعد بررسی و مشخص نمودن توان تالاب است زیرا باید محدوده تالاب مشخص باشد.

فاضلاب خانگی بزرگترین چالش تالاب انزلی

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان نیز در این نشست بیان کرد: امروز ۴۷ سال از ثبت تالاب انزلی در کنوانسیون بین المللی رامسر می‌گذرد و با همه ارزشمندی تالاب ورود فاضلاب‌های خانگی بزرگترین چالش تالاب انزلی است.

رضا زمانی بیان کرد: زرجوب و گوهر رود دو رودخانه رشت بار اصلی فاضلاب خانگی را وارد تالاب انزلی می‌کنند.

وی گونه‌های مهاجم را یکی دیگر از چالش‌ها عنوان کرد و گفت: متاسفانه هفت هزار هکتار از استان گیلان درگیر گونه مهاجم سنبل آبی است که ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار آن در تالاب انزلی قرار دارد و متاسفانه نفس تالاب را به شماره انداخته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به برنامه ۷ساله احیای تالاب انزلی از سال ۹۹ گفت: مدیریت آبخیز، مدیریت رسوب و فاضلاب در این برنامه دیده شده و زیر کمیته‌هایی تشکیل شده و امیدواریم در سالیان باقیمانده از این برنامه، روندی ایجاد شود که احیای تالاب انزلی سرعت گیرد.

تالاب انزلی یکی از باارزش‌ترین اکوسیستم‌های حاضر و یکی از تالاب‌های عضو کنوانسیون بین المللی رامسر است که زیستگاه پرندگان و آبزیان ارزشمند استخوانی است و همچنین این تالاب از نظر اقتصادی، اجتماعی و گردشگری برای گیلان و کشور بسیار ارزشمند است.

در پایان این همایش تخصصی نیز مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اهدای لوح تقدیر و کتاب جاذبه‌های طبیعی گیلان از بیش از ۴۵ سال زحمات این استادان در اعتلا و انتشار علم محیط زیست و صیانت از حرمت زمین و طبیعت قدردانی کرد.