چالش‌های زنان شاغل برای تحکیم خانواده
چالش‌های زنان شاغل برای تحکیم خانواده

خزرفوری:متاسفانه در ادارات و کارخانه‌ها شاهد هستیم که زنان باید برای حضور در محل کار خود فرزندان را به افراد غیر و یا مهدهای کودک با فاصله‌های زیاد از محل کار خود بسپارند که هم از لحاظ عاطفی و هم مالی هزینه زیادی را متحمل خواهند شد.

به گزارش خزرفوری

به گزارش خزرفوری با وقوع انقلاب صنعتی شاهد حضور زنان در عرصه‌های مختلف بودیم و این مقدمه شد تا زنان به تدریج در پی برابری حقوق خود با مردان باشند.

نقش موثر و مثبت زنان در جامعه در عرصه‌های مختلف جامعه غیر قابل انکار است اما آن‌ها باید هم در برآورده کردن انتظارات و توقعات شغلی و هم در برآورده‌کردن انتظارات خانوادگی موفق عمل کنند. در حقیقت تعدد وظایف، تنها مساله زنان امروز نیست بلکه از دید زنان شاغل، پدیده‌ی خاص عصر حاضر، تنوع و تعارض این وظایف است که مشکلاتی را به بار آورده است.

یکی از مشکلات زنان شاغل مسئله بارداری و فرزندآوری است. آنچه امروز جامعه ایرانی را تهدید می‌کند رهش لاکپشتی جمعیت است که این مسئله در استان گیلان بسیار پررنگ و به مرز هشدار رسیده است به گونه‌ای که سرپرست معاونت علوم. پزشکی استان گیلان عنوان کرده است که در صورت تداوم روال کنونی باروری و جمعیت، در ۳۰ سال آینده گیلان خالی از نسل جوان خواهد شد و این موضوع از لحاظ امنیتی و هویتی هم بسیار خطرناک است و در صورت سالمند شدن جمعیت کشور و استان، علاوه بر به خطر افتادن هویت و امنیت، تولید و توسعه کشور و استان هم دچار چالش‌های جدی می‌شود و هزینه‌های بسیاری بر جامعه و خانواده‌ها تحمیل خواهد شد تحقق جوانی جمعیت از وظایف همه دستگاه‌ها است و دانشگاه علوم پزشکی با جدیت این مهم را دنبال می‌کند.

اما این امر چگونه می‌تواند تحقق پیدا کند؟! یکی از مهمترین دلنگرانی‌های مادران شاغل در فرزند آوری، نگهداری فرزند پس از به دنیا آمدن است. اینکه ۹ ماه مرخصی به مادران داده شده است کار پسندیده‌ای است اما آیا فرزندان بعد از شش ماه نیاز به یاری مادر ندارند؟

از طرفی دستگاه‌ها و ادارات نمی‌توانند نیروی کار خود را بیش از این از کار منع کنند و قطعا سبب ضربه خوردن جامعه شغلی در کشور خواهد شد.

آنچه امروز نیاز و خواسته مادران شاغل برای فرزندانی آوری است حمایت‌های بیشتر دولت برای نگهداری فرزندان است.

متاسفانه در ادارات و کارخانه‌ها شاهد هستیم که زنان باید برای حضور در محل کار خود فرزندان را به افراد غیر و یا مهدهای کودک با فاصله‌های زیاد از محل کار خود بسپارند که هم از لحاظ عاطفی و هم مالی هزینه زیادی را متحمل خواهند شد.

در حالی که دولت می‌تواند با همکاری بهزیستی، مهدهای کودکی را در ادارات و سازمان‌ها و کارخانه‌ها راه اندازی کند تا مادران با خیالی راحت از اینکه فرزندشان در محل کار خود نگهداری می‌شوند به کارخود بپردازند. راهکاری که هزینه زیادی برای دولت نخواهد داشت اما می‌تواند محرک خوبی برای تشویق زنان شاغل به امر فرزند آوری باشد.

ایده‌های زیادی برای طرح‌ها و بسته‌های تشویقی وجود دارد که بدون پرداخت ریالی سبب خواهد شد که گام‌های موثری در مقوله رشد جمعیت در کشور و به ویژه در استان شد.