۱۴۲ کلاس درس جدید امسال در استان گیلان به بهره‌برداری می‌رسد
۱۴۲ کلاس درس جدید امسال در استان گیلان به بهره‌برداری می‌رسد

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز استان گیلان گفت: ۳۵ فضای آموزشی شامل ۱۴۲ کلاس درس با زیربنای بیش از ۱۵ هزار مترمربع امسال در استان گیلان به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش خزرفوری

به گزارش خزرفوری و به نقل از تسنیم : علی دقیق شامگاه یکشنبه در جمع خبرنگاران درباره تعداد مدارس در دست توسعه و نوسازی گیلان اظهار داشت: ۱۰۷ پروژه ساخت فضای آموزشی شامل ۵۲۰ کلاس درس با زیربنای بیش از ۹ هزار و ۲۰۰ مترمربع در سراسر استان در حال انجام است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان گیلان با بیان اینکه در مهرماه امسال ۱۵ فضای آموزشی شامل ۶۸ کلاس درس و در دهه فجر ۲۰ فضای آموزشی شامل ۷۴ کلاس به بهره‌برداری می‌رسد گفت: ۳۵ فضای آموزشی شامل ۱۴۲ کلاس درس با زیربنای بیش از ۱۵ هزار مترمربع امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

دقیق با اشاره به میزان سرانه فضای آموزشی به ازای هر دانش‌آموز در استان گیلان تصریح کرد: سرانه فضای آموزشی در استان گیلان ۵٫۳۱ مترمربع به ازای هر دانش‌آموز است که شاخص آن در کشور به طور نسبی ۵٫۲ مترمربع است و گیلان در ابن حوزه نسبت به میانگین کشوری در جایگاه بالاتری قرار دارد.

وی با اشاره به نسبی بودن رقم سرانه فضای آموزشی ابراز داشت: با توجه به اینکه بیشترین تراکم دانش‌آموزان استان گیلان را در ناحیه یک و دو شهر رشت و شهرستان تالش شاهد هستیم از این رو بیشترین فراوانی احداث مدارس جدید در ناحیه یک و دو رشت و شهرستان تالش است.

دقیق درباره مکان‌یابی مکان‌های آموزشی افزود: یکی از موضوعاتی که در چند سال اخیر به شکل ویژه در دستور کار سازمان نوسازی مدارس قرار گرفته مکان‌یابی مکان‌های آموزشی با محوریت عدالت در ساخت فضاهای آموزشی و ساخت مناطق آموزشی در مناطق کم‌برخوردار و با تراکم دانش‌آموزی بالا است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گیلان در مورد اجرای طرح آجر به آجر و پویش صحن حرم، مدرسه‌ام با هدف جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای ساخت مدارس در گیلان گفت: خیرین مدرسه‌ساز گیلان از ۲۴ سال گذشته تاکنون در ساخت ۳۵۰ فضای آموزشی شامل بیش از هزار و ۵۰۰ کلاس درس مشارکت داشتند.

وی با بیان اینکه طرح آجر به آجر برای استفاده از رقم‌های خرد جهت مشارکت در ساخت فضای آموزشی سال ۹۹ به ادارات کل استان‌ها ابلاغ شد عنوان کرد: هدف این طرح تحولی، ترویج فرهنگ خیر مدرسه‌سازی است و ۴ پویش مربوط به طرح آجر به آجر از سال ۹۹ تاکنون در گیلان اجرا شده است.

دقیق با بیان اینکه گیلان از حیث تعداد و مبلغ مشارکت استان دوم و از حیث درصد تحقق مبلغ پیش‌بینی شده استان نخست بود اذعان داشت: در این ۴ پویش نیم میلیارد تومان از مشارکت ۱۰۰ هزار نفر به دست آمد و پنجمین پویش تحت عنوان صحن حرم، مدرسه‌ام از دهه کرامت آغاز شده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گیلان با بیان اینکه هدف این پویش ساخت ۸ مدرسه استثنایی در سطح کشور است افزود: کودکان گیلانی می‌توانند نقاشی صحن حرم امام رضا(ع) را کشیده و در سامانه شاد بارگذاری کنند که به قید قرعه ۸ نفر برنده سفر به مشهد مقدس و خادمی افتخاری حرم امام رضا(ع) خواهند بود.

وی درباره احداث مدارس استثنایی در گیلان گفت: در ۴ سال گذشته ۵ فضای آموزشی در رشت، ۲ پروژه در رودسر، یک مدرسه استثنایی در کومله لنگرود و یک کارگاه به آموزش و پرورش تحویل دادیم و طی ۴ سال گذشته یک میلیارد تومان برای تعمیر این مدارس و یک میلیارد تومان نیز برای تجهیز آن هزینه شد.

دقیق با اشاره به اینکه صنعتی‌سازی و هوشمندسازی مدارس مدیریت سبز یکی از مأموریت‌های سازمان نوسازی مدارس در چند سال اخیر بوده تصریح کرد: ۷۸ فضای آموزشی در ۳ سال گذشته با سازه‌های نوین احداث شد و ساخت ۱۵ فضای آموزشی شامل ۵۵ کلاس درس با این روش در حال انجام است. 

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گیلان با بیان اینکه مدیریت سبز در احداث مدارس به معنی استفاده از انرژی‌های پاک است گفت: در حوزه هوشمندسازی مدارس با توجه به همه‌گیری کرونا و نیاز به هوشمندسازی مدارس سال گذشته دولت اعتبار ویژه‌ای را جهت هوشمندسازی مدارس اختصاص داد.

وی در مورد جشنواره مدارس آینده با اشاره به اینکه رویکرد این جشنواره استفاده از فناوری‌های نوین است که از اول مهرماه آغاز می‌شود گفت: همه دانشجویان و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند با شرکت در این جشنواره فناوری‌های نوینی که در حوزه مدارس آینده مدنظر دارند را ثبت کنند تا مهرماه رونمایی شود.

دقیق درباره تجهیز هنرستان‌ها و مدارس فنی حرفه‌ای در استان گیلان ابراز داشت: نگاه ویژه دولت و سازمان نوسازی مدارس ارتقای جایگاه هنرستان‌ها سبب شد تا سال ۹۷ درصدی از اعتبارات طرح استاندارسازی گرمایشی مدارس برای تجهیزات هنرستان‌ها استفاده شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان گیلان اظهار داشت: طی ۳ سال گذشته ۱۶۰ میلیارد تومان تجهیزات هنرستانی خریداری و در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفته است همچنین با همکاری مجمع خیرین دو کارگاه هنرستانی در شهرستان کم‌برخوردار شفت در حال احداث است.

وی درباره استاندارسازی گرمایشی و سرمایشی در مدارس گیلان افزود: در سال ۹۸ اعتبارات سازمان نوسازی مدارس برای استاندارسازی گرمایشی و سرمایشی مدارس از ۲۰ درصد به ۵۰ درصد ارتقاء یافت و سال ۹۹ کلیه بخاری‌های نفتی مدارس گیلان در مناطقی که از علمک گاز برخوردار بودند جمع‌آوری شد.

دقیق گفت: بخاری‌های نفتی از مناطقی که فاقد علمک گاز اما از نعمت برق برخوردار بودند سال گذشته جمع‌آوری شد و ابتدای امسال تمامی بخاری‌های گازی غیرایمن از مدارس جمع‌آوری شد و اکنون هیچ مدرسه‌ای در گیلان بخاری نفتی و گازی غیرایمن ندارد تنها ۱۵ روستا در گیلان که از نعمت برق برخوردار نیستند با بخاری‌های هیزمی گرم می‌شوند.

وی با بیان اینکه با فراهم شدن زیرساخت برق این ۱۵ مدرسه نیز از وسایل گرمایشی ایمن برخوردار می‌شوند افزود: تمام فضای اداری مدارس زیرساخت کولر و اسپیلت را دارند، در کلاس‌ها و سایر فضاها پنکه‌های دیواری و سقفی نصب شده  و در مدارس قدیمی هم از اعتبارات استانی برای تهیه کولر و پنکه اقدام می‌کنیم.