گیلان؛ استان پرمصرف خون
گیلان؛ استان پرمصرف خون

خزرفوری:براساس آمارها و گزارشات رسمی گیلان با رتبه دوم یکی از استان های پرمصرف خون در کشور است که مسئولان گردشگرپذیر بودن و آمار بالای تصادفات، جراحی‌های قلب، بیماران هموفیلی، تالاسمی و فاویسمی را عوامل اصلی ان میدانند.

به گزارش خزرفوری

به گزارش خزرفوری:سالانه به طور میانگین بیش از ۲۰۰ هزار واحد خون و فرآورده‌های خونی در استان گیلان تولید می‌شود که برای مصدومان حوادث، جراحی‌ها، بیماران هموفیلی، فاویسم و افراد نیازمند مورد مصرف قرار می‌گیرند.

خون مایع ارزشمندی که با وجود پیشرفت‌های گسترده در دانش پزشکی هنوز جایگزین مناسبی برای آن پیدا نشده‌است، خون به عنوان یک دارو به شمار می‌رود که علاوه بر تزریق در خونریزی‌ها، جراحی‌ها و بیماری‌های مختلف، فرآورده‌های متعدد سلولی و پلاسمایی از آن تهیه می‌شود.

با اهدای یک واحد خون می‌توان جان سه نفر را نجات داد، از یک واحد خون، گلبول خون فشرده گرفته می‌شود که در جراحی‌ها کاربرد دارد، پس از آن پلاکت دریافت می‌شود که به مصرف بیماران سرطانی می‌رسد، پلاسمای خون نیز در بیماران کبدی و سوختگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

امروز نهم مرداد چهل و هشتمین سالگرد اهدای خون ایران است، این روز در تقویم جمهوری اسلامی ایران، روز اهدای خون نام گذاری شده‌است، این روز متعلق به انسان های بزرگی است که اگر احساس مسولیت‌پذیری آنان نباشد بسیاری از بیماران نیازمند به خون با مشکل مواجه می‌شوند.

اهداکنندگان خون با درک نیاز بیماران به مایع حیاتی خون، با اقدامی نیکوکارانه و خداپسندانه با حضور در پایگاه های انتقال خون با اهدای قطره‌های خونشان به کمک بیمارانی از جمله تالاسمی، هموفیلی، سرطانی‌ها، تصادفی‌ها و نوزادان نیازمند به تعویض خون می‌شتابند و زندگی را نثار آنان می‌کنند.

گیلان فراتر از شاخص های مصرف خون

مدیر پزشکی انتقال خون استان گیلان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اهمیت کار اهداکنندگان خون برای نجات بیماران نیازمند به خون اظهار داشت: مصرف خون در گیلان بیش از هر استن دیگری با جمعیت مشابه و حتی بیشتر است. 

دکتر گیتی ایزدی‌پور همچنین به سبقت گیلان از شاخص های مصرف خون اشاره کرد و این استان را دارای رتبه دوم در مصرف دانست و افزود: شاخص اهدای خون در گیلان ۳۱ در هزار نفر جمعیت، از متوسط کشوری ” ۲۷ در هزار نفر جمعیت” بالاتر است ضمن اینکه مصرف خون هم در این استان بالا می‌باشد.

وی با بیان اینکه بیماران تالاسمی در گیلان ۶.۷ درصد از تالاسمی‌های کشور را شامل می‌شوند، اظهار داشت: نیاز این بیماران به تزریق خون و گردشگر پذیربودن گیلان و وجود بیمارستان‌های پیشرفته را می‌توان از دلایل مصرف بالای خون در استان نام برد.

ذخیره خون در گیلان مطلوب است

مدیر پزشکی انتقال خون گیلان ذخیره خون در این استان را مطلوب دانست و افزود: با توجه به اینکه بسیاری از بیماری‌ها مانند تالاسمی، تعویض خون نوزادان و جراحی قلب باز به خون تازه زیر ۱۰ روز نیاز دارد، به اهدای خون مستمر اهداکنندگان نیازمندیم تا همیشه ذخیره مناسبی برای مصرف نیاز بیماران در مراکز درمانی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر ۵۹ درصد از اهداکنندگان خون در استان گیلان مستمر هستند، بیان داشت: هر اهداکننده مستمر می‌تواند سالی بیش از ۲ بار خون اهدا کند.

دکتر ایزدی‌پور با اشاره به استقبال باراولی‌ها در گیلان برای اهدای خون اظهار داشت: امسال به دلیل تبلیغات گسترده و فعالیت تیم‌های سیاری در اقصی نقاط استان اهداکنندگان بار اول وارد چرخه اهدا خون شدند که امیدواریم که جزء اهداکنندگان مستمر شوند.

طی سه ماه ابتدای سال جاری؛ ۲۲ هزار و ۹۲۱ واحد خون در استان اهدا شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲.۵۲ درصد افزایش یافت.

حداقل سن ۱۸ سال تمام و حداکثر ۶۵ سال “اهداکنندگان مستمر تا ٧٠ سال” ، حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم،  فواصل اهدا خون هر هشت هفته یکبار مشروط به آنکه تعداد دفعات آن در طول یکسال برای آقایان از چهار بار و برای خانم ها از سه بار تجاوز نکند، از شرایط اهدای خون است.