علم‌بندی لاهیجان ثبت ملی می‌شود
علم‌بندی لاهیجان ثبت ملی می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان از تشکیل پرونده جهت ثبت ملی آیین معنوی علم بندی لاهیجان خبر داد.

به گزارش خزرفوری

خزرفوری به نقل از ایسنا : ولی جهانی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مراسم علم‌بندی در لاهیجان ثبت ملی می‌شود، اظهار کرد: مراسم علم بندی لاهیجان همزمان با ماه‌محرم در هفت‌محله این شهر توسط هیئت‌های مذهبی و به‌ یاد علمدار دشت کربلا حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) برگزار می‌شود، شهرستان لاهیجان از آغاز محرم تا شب ششم این ماه آئین علم بندی را هر شب در یک محله برگزار می‌کند که معروف‌ترین آن آئین علم بندی شیخ زاهد(شیخانور) می‌باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان گفت: علم‌ها توسط جوانان محل به بیرون مسجد آورده شده و در حیاط مسجد با ذکر «یاحسین» و «یا ابوالفضل» عزاداران گردانده می‌شود و مشتاقان و نذرکنندگان از بقچه مخصوص علم، نوارهای باریک پارچه‌ایی سبز رنگ را گرفته و با گفتن نذر و خواسته خود آن را به علم گره زده و برخی نیز پارچه‌ها را تبرکی دانسته و نزد خود نگه می‌دارند.

وی با اشاره به اینکه این آیین سنتی از مراسمات کهن و قدیمی شهرستان لاهیجان می‌باشد و قابلیت ثبت ملی را داراست، تصریح کرد: بر این اساس و با توجه به اهمیت و پاسداشت فرهنگ عاشورایی و شور و شعور حسینی و با توجه به ارادات مردم گیلان به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) پرونده ثبت ملی این آیین اثر معنوی جهت بررسی و ثبت در فهرست ملی(آثار ناملموس معنوی) به دفتر ثبت آثار تاریخی – فرهنگی کشور ارسال می‌گردد.

جهانی بر اهمیت حفظ ارزش‌های معنوی، سنت‌ها و حفظ آیین‌های معنوی تاکید کرد و افزود: استان گیلان ذخایر فرهنگی بی نظیری دارد که حفاظت و صیانت از این گنجینه‌های فرهنگی بسیار پراهمیت است و این اداره‌کل با جدیت فراوان برای حفظ و پاسداری از میراث ناملموس استان، برنامه‌ریزی‌های لازم را در دستورکار قرار می‌دهد.

گفتنی است؛ آرامگاه شیخ زاهد گیلانی، یکی از زیباترین بناهای تاریخی در شمال ایران و استان گیلان است. در نزدیکی شهر لاهیجان در ۴۵ کیلومتری شرق مرکز استان گیلان به شماره ۸۲۴ در فهرست آثار ملی ایران، یکی از قدیمی‌ترین شهرهای شمالی ایران که قدمت آن به امپراتوری ساسانیان (۲۲۴-۶۵۱) برمی‌گردد، آرامگاهی با بنای تاریخی و دیدنی در دامنه کوه‌ها و در میان مزارع چای سرسبز، در روستای شیخانه بَر در دو کیلومتری شهر لاهیجان واقع شده است. قدمت مقبره شیخ زاهدگیلانی مربوط به اوایل سلسله صفوی است و از مکان‌های دیدنی لاهیجان به شمار می‌رود. شهر لاهیجان دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی از جمله مساجدتاریخی و چندین امامزاده، موزه، خانه‌های تاریخی و شاخص‌ترین آنها موزه چای ملی ایران می‌باشد.