عملیات اجرایی راه آهن رشت – آستارا به‌زودی آغاز می‌شود
عملیات اجرایی راه آهن رشت – آستارا به‌زودی آغاز می‌شود

استاندار گیلان با اشاره به برگزاری نشست هایی با معاون اول و معاون اجرایی رئیس جمهور در نهاد رئیس جمهوری در ارتباط با پروژه های راه آهن رشت - کاسپین و رشت آستارا گفت: عملیات راه آهن رشت - آستارا با تامین منابع آن از طریق تهاتر نفت به‌زودی آغاز می‌شود.

به گزارش خزرفوری به گزارش خزرفوری

به گزارش خزرفوری و به نقل از خبرنگار ایرنا، اسدالله عباسی روز چهارشنبه در جریان بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی از عملیات پروژه راه آهن رشت – کاسپین با بیان اهمیت این مسیر ریلی عنوان کرد: خط آهن رشت – کاسپین (انزلی) نه تنها برای استان گیلان بلکه برای ایران بسیار حیاتی و استراتژیک است از این‌رو باید بر اساس تعهدات پیمانکار و نیز تعهد ما در ارتباط با تامین مصالح و اعتبار آن را به سرانجام برسانیم.

وی با اشاره به وقفه به وجود آمده برای پروژه راه آهن رشت – کاسپین در سال جاری افزود: در نشستی که اخیرا با معاون اول رئیس جمهور و بعد از آن در نشست با معاون اجرایی رئیس جمهور در نهاد رئیس جمهوری برگزار شد، تصمیمات خوبی هم برای راه آهن رشت – آستارا که منابع آن از طریق تهاتر نفت تامین شده و به زودی آغاز می شود و نیز برای تکمیل راه آهن رشت به کاسپین گرفته شده است.

عباسی با بیان اینکه در یک قطعه از پروژه ریلی رشت – کاسپین اقدامات زیرساختی و روساخت به انجام رسیده و بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: در ارتباط با بخش دیگر که قطعه هفت است و ادامه آن به آخرین قسمتی که به منطقه آزاد می رسد، ختم می شود، بر اساس هماهنگی‌های انجام شده طی امروز با معاون وزیر راه و شهرسازی نسبت به تامین مصالح و اعتبارات کافی بر اساس مصوبه نشست با معاون اجرایی رئیس جمهوری انجام شده و امید است تا قبل از پایان سال پیمانکار به تعهدات خود عمل کرده و به بهره برداری برسد.

وی تصریح کرد : اعتبارات لازم برای تکمیل پروژه ریلی رشت – کاسپین به میزان ۶۵۰ میلیارد تومان از محل مصوبات سفر رئیس جمهوری به استان تامین شده و ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار متمم نیز برای اتمام آن مصوب شده است و از این نظر مشکلی برای انجام آن نیست.

نماینده عالی دولت در استان گیلان بیان داشت: اجرا و تکمیل پروژه راه آهن رشت به آستارا را نیز در دستور کار داریم و در این ارتباط مشکلی به لحاظ اعتبارات وجود ندارد، سازمان برنامه و بودجه هم به تعهدات خود برای اختصاص اعتبار عمل خواهد کرد.  

راه آهن رشت – کاسپین – انزلی به عنوان بخشی از پروژه راه آهن قزوین – رشت است که عملیات اجرایی آن از محل اعتبارات عمرانی ملی شروع شده و با اتمام طرح، مرکز گیلان به منطقه آزاد کاسپین متصل می شود.

اجرای این پروژه علاوه بر اهمیت در حمل و نقل داخلی بار و مسافر استان گیلان، از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و نیز ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس، آب‌های آزاد بین‌المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران نیز بسیار مهم است.