اما و اگرهایی که دور میدان تاریخی انزلی می چرخد
اما و اگرهایی که دور میدان تاریخی انزلی می چرخد

میدان بندر انزلی که قدمتی به اندازه تاریخ این شهر زیبای ساحلی دارد، این روزها در پیج و تاب اما و اگرهایی که حول آن می چرخد، خسته و تکیده شده است.

به گزارش خزرفوری به گزارش خزرفوری به گزارش خزرفوری

خزرفوری به نقل از ایسنا : از گذشته های دور میدان اصلی هر شهر به عنوان شناسنامه آن وادی محسوب می شد، ساختمان های مهم حول آن شکل می گرفت و محل انجام مراودات اجتماعی بود؛ در واقع میدان شهری به عنوان یکی از عرصه‌های اصلی زندگی اجتماعی و امکان بروز فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی، مذهبی، فرهنگی و سیاسی بوده و هست.

با نگاهی مختصر به میادین شهری در ادوار مختلف می‌توان دریافت که این فضای شهری با ارزش‌ها و معیارهایی همچون احساس امنیت و آسودگی خاطر و تعادل و نظم و احساس محصور بودن و نشانه یادمان و بسیاری عوامل دیگر هویت ساکنان را تعالی بخشیده و قریب به اتفاق همه میادین در گذشته از جمله مکان‌های محبوب ساکنان شهر بوده است.

میدان انزلی نیز از این قائده مستثنی نبوده و با عمارت هایی چون ساختمان دادگستری قدیمی، بانک ملی(قندچیان)، هتل گل سنگ، مناره، ساختمان شهرداری، کلیسای حضرت مریم و مدرسه مهدخت و آن سو تر پل تاریخی انزلی در قدیم یکی از زیباترین میدان های ایران بود و اکنون نیز بافت تاریخی با ارزش این شهر محسوب می شود.

امروزه این میدان که بخشی از هویت تاریخی شهر را تشکیل می دهد با ساختمان های فرسوده و بدنما و خطرساز، داربستی که سال هاست برپا شده و در هوای حاصلخیز انزلی کم مانده که ریشه بدواند، کیوسک های متعدد، بنرهای بزرگ تبلیغاتی، مغازه هایی که سنخیتی با بافت تاریخی این مکان ندارد، ماشین‌هایی که از حضور مسافران درون شهری در میدان برای کسب خود بهره برده و ترافیک سنگین ایجاد کرده‌اند و… چهره ای زشت و تاریخی خسته از بی مهری مسئولان و دست اندرکاران شهری را در مورد این فضای تاریخی روایت می کند.

باید با حفظ حرایم میراثی مشکلات مردم حل شود

رسیدگی به وضعیت این میدان آنقدر در پیچ و تاب اما و اگرها دور خود چرخیده بود که معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بخشی از سفر روز گذشته خود به شهرستان بندر انزلی را به این موضوع اختصاص داد و پای صحبت دست اندرکاران نشست.

جواد واحدی درخصوص حریم شهری و تعیین تکلیف میدان امام خمینی(ره) بندر انزلی، اظهار کرد: حرایمی که تعریف شده بحث قانون است و ما نمی توانیم از کنار قانون راحت بگذریم و آن را نادیده بگیریم ولی آن چیزی که مطرح است حل مشکلات مردم و شهروندان است.

واحدی افزود: شهرداری با تعامل میراث فرهنگی می تواند مشکلات را به خوبی احصا کرده و با سرعت اقدامات لازم را انجام دهد زیرا دوره مسئولیت کوتاه است و همه ما موظف هستیم تا انتظارات مردم را برآورده کنیم.

وی با اشاره به اینکه طبق اعلام میراث فرهنگی مشاوری برای این منظور مشخص شده گفت: شهرداری می‌تواند با انعقاد قرارداد سرعت این کار را بیشتر کند و هر کجا که نیاز به تصمیم گیری و بررسی اشکالات است با تعامل میراث فرهنگی این مسیر را تسریع کند.

معاون وزیر میراث فرهنگی با اشاره به تاکید رئیس جمهور همچنین وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی درخصوص رفع مشکلات و مسائل مربوط به حرایم که مشکلات و موانعی را برای مردم ایجاد کرده است، گفت: می خواهیم میراث فرهنگی و جاذبه‌های میراثی را حفظ کنیم و وظیفه ما صیانت از این جاذبه ها ست ولی بعضی از این حرایم برای مردم مزاحمت ایجاد می‌کند که با حفظ این سیاست‌ها باید این مشکلات را بازنگری کنیم و در عرصه ها پیشنهاد جدید داده و مشکلات مردم را حل کنیم.

لزوم حفظ ترکیب و اصالت معماری میدان بندر انزلی

احمد دنیامالی، نماینده مردم شهرستان بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره، اظهار کرد: گاهی اوقات از سوی مسئولان شهری نظراتی درخصوص میدان انزلی داده می‌شود که تکالیف قانونی دولت را افزایش می دهد.

وی با بیان اینکه در حریم میدان انزلی برای برخی از شهروندان حقوق مکتسبه وجود دارد که به هر علتی در حریم دریا و یا حریم میراث فرهنگی قرار گرفته است، افزود: در احیا و بازسازی میدان باید از مالک رضایت بگیریم که این رضایت یا از طریق پرداخت مادی است یا از طریق ارائه مجوز های ساخت و ساز.

دنیامالی با انتقاد از این نظر که مناره انزلی باید از همه طرف دیده شود و لذا مانع از بلند مرتبه سازی در حوالی میدان انزلی است، تصریح کرد: این مناره ارتفاع بلندی ندارد ولی به اصالت مناره اعتقاد داریم زیرا یکی از جلوه های تاریخی شهر ماست و به عنوان فانوس دریایی قابل توجه است ولی نباید امروزه بقیه امور را به خاطر این مسئله راکد نگه داریم.

نماینده انزلی در مجلس تاکید کرد: شمال میدان خالی است، در بدنه شرقی میدان ساختمان دو بانک قرار گرفته که کامپوزیت کاری شده و از لحاظ بافت تاریخی مجموعه میدان نمای خوبی ندارد.

وی با طرح ایراد از طراحی فنی میدان که شیب به داخل دارد و لزوم رفع این مسئله، گفت: چیزی که باید مهم باشد حفظ ترکیب و اصالت معماری میدان بندر انزلی است؛ هر چند امروز این میدان دستخوش تغییراتی شده است.

دنیامالی با بیان اینکه برای ورود به این میدان باید از روی پل انزلی رد شویم و این پل نیز اصالت تاریخی دارد، تصریح کرد: علاوه بر رفع مشکلات حاشیه این پل که به صورت دهلیز درآمده، از توجه به سابقه و اصالت تاریخی این پل همچنین کارکرد ترافیکی آن نیز نباید غفلت شود.

میدان انزلی؛ یک میدان فرهنگی – گردشگری

همچنین شعبان جعفری، رئیس شورای شهر بندرانزلی با تاکید بر اینکه دنبال منافع شهر هستیم، ضمن اینکه منافع و قوانین میراث فرهنگی برایمان مهم است، اظهارکرد: انزلی جایگاه بسیار مهم گردشگری دارد.

وی با بیان اینکه کمتر شهری را داریم که کشتی داخل شهر بیاید، افزود: همین یک مورد را می‌توان برای جذب گردشگر مورد نظر قرار داد؛ هر چند شهرستان بندر انزلی جاذبه های گردشگری بسیار زیادی را دارد و ذات این شهر گردشگری است.

رئیس شورای شهر بندرانزلی تصریح کرد: شهرداری همواره میراث فرهنگی را یار و یاور خود می داند و می خواهیم در کنار یکدیگر به رونق گردشگری کمک کنیم.

جعفری با تاکید بر اینکه می خواهیم میدان انزلی یک میدان فرهنگی و در خور شان شهروندان انزلیچی باشد، گفت: طبق تاکید رئیس جمهور نباید قانون را بشکنیم بلکه باید قوانین را به سمت مردم خم کنیم لذا همان قدر که شهرداری در این زمینه تلاش دارد، انتظار داریم میراث فرهنگی نیز یک مقدار قوانین خود را تعدیل کند.

انتهای پیام