رتبه هشتم گیلان در ارایه خدمات دولت الکترونیک
رتبه هشتم گیلان در ارایه خدمات دولت الکترونیک

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان گفت: حذف کاغذ بازی و جلوگیری از هدر رفت زمان یک مزیت بسیار خوب این دولت است.

خزرفوری : مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان با اشاره به اینکه دولت الکترونیک یک دولت دیجیتال دارای سازمان مجازی و بدون دیوار و ساختمان است که خدمات دولتی را به صورت برخط ارائه می‌کند گفت: این روز‌ها شهروندان در دولت الکترونیک رضایت خاطر دارند چرا که حذف کاغذ بازی و جلوگیری از هدر رفت زمان یک مزیت بسیار خوب این دولت است.

فرزاد توکلی با بیان اینکه از هزار و ۶۰۰ خدمت شناسنامه دار حدود ۶۰۰ خدمت به صورت الکترونیکی و نیمه الکترونیکی در گیلان فعال است افزود: حدود ۳۹۰ خدمت در دفاتر پیشخوان ارائه می‌شود که صدور مجوز دفاتر پیشخوان شهری و روستایی، در دستگا‌های اجرایی خدمات رسان آب و برق و گاز، خدمات مرتبط با امور مشترکان مانند اخذ انشعابات از جمله این خدمات شناسنامه دار هستند.

وی با بیان اینکه آنچه که ادارات استان را در موضوع دولت الکترونیک متمایز می‌کند، کسب امتیاز دستگاه‌ها در جشنواره شهید رجایی است گفت: در ارزیابی سال گذشته بر اساس شاخص بررسی وضعیت پورتال اطلاع رسانی دستگاه ادارات پست، استاندارد، برق منطقه‌ای، بیمه سلامت، آب و فاضلاب و بنیاد شهید به ترتیب بالای ۸۰ درصد امتیاز کسب و خدمات دهی کرده اند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان همچنین خاطر نشان می‌کند: برای رسیدن به اهداف دولت الکترونیک باید وزارت متبوع مبتنی بر اسناد بالا دستی همانند شورای عالی فضای مجازی، شورای اجرایی فناوری اطلاعات و قانون بودجه ۱۴۰۱ نسبت به ایجاد و راه اندازی پنجره واحد خدمات دولت هوشمند به آدرس mygov.ir اقدام کند.

به گفته‌ی وی در این پنجره هر فرد یک بار احراز هویت شده و سپس قادر به استفاده از خدمات همه سرویس موجود دستگاه‌های اجرایی که در آن بارگذاری شده می‌شود و در حال حاضر ۱۰ درصد خدمات دستگاه‌ها مانند استعلام وضعیت کووید، استعلام وضعیت سلامت شهروندان، استعلام وضعیت واحد صنفی، آخرین درخواست واریز مستمری، کمیسیون پزشکی، استعلام سند حج تمتع، استعلام سوابق ورزشی افراد، استعلام آخرین وضعیت شکوائیه مودیان مالیاتی، استعلام استاندارد کالا و استعلام پرونده‌های علائم تجاری و. بر روی پنجره واحد بارگذاری شده و طبق قانون تا پایان شهریور باید ۳۰ درصد خدمات همه دستگاه‌های بر روی آن بارگذاری شود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان با اشاره به اینکه طبق آخرین ارزیابی که اسفند ۱۴۰۰ منتشر شد جایگاه گیلان در حوزه فناوری براساس ۳ شاخص اصلی بررسی شد افزود: گیلان از نظر شاخص سطح دسترسی فاوا (فاوا مخفف فن آوری اطلاعات و ارتباطات)، میزان مهارت فاوا رتبه هشتم دارد.

فرزاد توکلی با اشاره به اینکه گیلان از لحاظ شاخص میزان استفاده فاوا رتبه نهم را دارد می‌گوید: از مجموع این شاخص‌ها شاخص توسعه فاوا (IDI) حاصل می‌شود که رتبه استان در کشور بر اساس این شاخص هشتم است.