نرخ بیکاری در گیلان زیر ۸ درصد است | وضعیت اشتغال بهبود پیدا کرده است
نرخ بیکاری در گیلان زیر ۸ درصد است | وضعیت اشتغال بهبود پیدا کرده است

آقاجانی آمار بیکاری در استان گیلان را زیر هشت درصد ذکر کرد و گفت: وضعیت بیکاری در گیلان با حدود یک درصد کاهش، کمی بهبود پیدا کرده و گیلان از این حیث به نسبت سایر استانهای کشور وضعیت بهتری دارد.

به گزارش خزرفوری به گزارش خزرفوری به گزارش خزرفوری

خزرفوری به نقل از شبستان، سیاوش آقاجانی شامگاه (جمعه، ۲۰ آبان) در برنامه در مسیر پیشرفت با موضوع اشتغال پایدار و چالش‌های پیش روی آن در استان گیلان اظهار داشت: مکفی بودن درآمدن برای چرخاندن چرخه اقتصادی خانواده تعریف ما از اشتغال افراد است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان عنوان کرد: طبق قانون کار، ۴۴ ساعت کار در هفته یعنی ۱۳۲ ساعت در ماه به عنوان یک شغل تمام وقت محسوب می‌شود.

آقاجانی آمار بیکاری در استان گیلان را زیر هشت درصد ذکر کرد و یادآور شد: وضعیت بیکاری در استان گیلان با حدود یک درصد کاهش، کمی بهبود پیدا کرده و گیلان از این حیث به نسبت سایر استانهای کشور وضعیت بهتری دارد.

وی ایجاد اشتغال برای ۳۰ هزار و ۹۰۴ نفر را تکلیف استان گیلان در سال ۱۴۰۱ اعلام کرد و بیان داشت: در حال حاضر ۶۸ درصد از این میزان اشتغال در استان گیلان تحقق پیدا کرده و تاکنون برای بیش از ۲۱ هزار نفر شغل ایجاد شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان با تاکید بر اینکه گیلان به لحاظ میزان تحقق تعهد اشتغال در جایگاه یازدهم قرار دارد اذعان کرد: صنعت، معدن و تجارت، انواع صنف‌ها، کشاورزی و گردشگری از جمله حوزه‌هایی هستند که این میزان اشتغال در آنجا ایجاد شده است.

آقاجانی با تاکید بر اینکه سامانه رصد اشتغال مدل زیست بوم اشتغال کشور را مشخص می‌کند ادامه داد: در این سامانه هر حوزه فعالیت و اشتغال ایجاد شده حتی تسهیلات و صدور مجوزات در آن توسط تمام دستگاه‌ها به دقت ثبت می‌شود.

وی اظهار داشت: نگاه ما این است که از تمام ابزارهای موجود برای حمایت و بهبود اشتغال استفاده کنیم که پرداخت سرمایه ثابت و یا سرمایه در گردش از جمله این حمایت‌ها محسوب می‌شود، همچنین تامین اعتبار، صدور مجوزها و تسهیل در آن و آموزش از دیگر حمایت‌هایی است که بخش کارآفرینی به آن نیاز دارد و دولت هم گام‌های خوبی در حیطه آن برداشته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان ابراز داشت: با شبکه‌سازی و ایجاد شرکت‌های تعاونی بین مشاغل خرد خانگی که اتفاقا اداره کل تعاون هم روی آن تاکید بسیار زیادی داریم ساختارهای بزرگتری در کشور ایجاد می‌شود که نهایتا به اشتغال پایدار ختم خواهد شد.

آقاجانی با بیان اینکه طبق تکلیف ۳۰ درصد منابع باید صرف تسهیلات سرمایه در گردش و مابقی باید صرف تسهیلات سرمایه ثابت شود گفت: نظارت لازم روی این امر صورت می‌گیرد و اگر عملیاتی نشود آمار و تبعات آن در بخش میزان اشتغال ایجاد شده دستگاه مربوطه قابل مشاهده خواهد بود.

وی وجود سه شرکت دانش‌بنیانی ذیل مجموعه اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: اداره کل تعاون استان گیلان برای دانش‌بنیان کردن شرکتهای خود تفاهم‌نامه‌هایی را منعقد کرده تا آموزشهای لازم به آن‌ها ارائه شود.