ذخیره آب ۲ سد بیجار و سفیدرود گیلان به طور متوسط ۴۸ درصد کاهش یافت
ذخیره آب ۲ سد بیجار و سفیدرود گیلان به طور متوسط ۴۸ درصد کاهش یافت

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه ای گیلان اعلام کرد: ذخیره ۲ سد بیجار و سفید رود در استان به طور متوسط حدود ۴۸ درصد کاهش یافت چنانکه سد بیجار ۶۰ درصد و سفید رود ۳۶ درصد میزان ذخیره آبی آن‌ها نسبت به سال قبل در همین زمان کاهش نشان می دهد.

به گزارش خزرفوری به گزارش خزرفوری به گزارش خزرفوری

خزرفوری به نقل از ایرنا نوشت : مرتضی میرزایی روز شنبه  در گفت و گویی با بیان اینکه درحال حاضر ۴۰ میلیون متر مکعب آب در پشت سد شهر بیجار ذخیره شده است، گفت: این میزان نسبت به یکصد میلیون متر مکعب ذخیره سال گذشته در همین زمان بیش از  ۶۰ درصد کاهش دارد.

وی عنوان کرد: هم اینک دبی ورودی آب به سد شهر بیجار به طور متوسط حدود نیم‌متر مکعب بر ثانیه است اما طی سال گذشته در همین زمان بیش از سه متر مکعب بر ثانیه آب وارد مخزن سد شهر بیجار می شد.

سد مخزنی شهر بیجار (آیت الله بهجت) در ۳۵ کیلومتری شهر رشت واقع شده و از نوع سنگریزه ای با رویه بتنی CFRD بوده و ارتفاع آن از پی ۹۰.۵ متر، طول تاج ۴۳۷ متر و عرض تاج ۱۱ متر می باشد حجم کل مخزن ۱۰۵ میلیون مترمکعب و حجم آب قابل تنظیم سالانه ۱۶۵ میلیون مترمکعب است.
این سد، بر روی رودخانه زیلکی که آب بسیار مناسبی دارد، قرار گرفته است .

سد مخزنی شهر بیجار(آیت الله بهجت) نخستین سد پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که در استان گیلان به بهره برداری رسیده و برای تامین آب شرب ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ظرفیت دارد.

ذخیره آب سد سفید رود ۳۶ درصد کاهش یافت

مدیر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه ای گیلان همچنین از کاهش ۳۶ درصدی ذخیره سد سفید رود خبر داد و گفت: در حال حاضر ذخیره آب این سد ۱۲۰ میلیون متر مکعب است که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۱۸۸ میلیون متر مکعب بوده است.

وی ورودی آب به سد سفید رود را در حال حاضر ۱۲ متر بر ثانیه عنوان و بیان کرد: ورودی آب در سال گذشته در همین زمان ۲۰ متر مکعب بر ثانیه بود.

سد سفیدرود بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان هم در حال حاضر آب کشاورزی مورد نیاز ۱۷۲ هزار هکتار از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای استان از سد سفیدرود تامین می‌کند.
این سد بر روی رودخانه سفیدرود و در پایین دست محل تلاقی ۲ رودخانه قزل اوزن و شاهرود در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر رشت و در مجاورت شهر منجیل احداث شده است.