مرگ دسته جمعی باکلان‌ها در سواحل لنگرود
مرگ دسته جمعی باکلان‌ها در سواحل لنگرود

رئیس اداره حفاظت محیط زیست لنگرود از مرگ بیش از صد باکلان در سواحل چاف این شهرستان خبر داد.

به گزارش خزرفوری به گزارش خزرفوری به گزارش خزرفوری به گزارش خزرفوری

خزرفوری : حسین جهش با اشاره به مرگ ۱۳۸ باکلان در سواحل چاف شهرستان لنگرود گفت: براساس شواهد و مدارک اولیه گرفتار شدن در تور صیادان و خفگی علت مرگ این باکلانهاست.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست لنگرود افزود: هر ساله با آغاز فصل صید در دریای خزر و وجود دام‌های صیادان، شاهد خفه شدن جمعی آن‌ها در تور‌های ماهیگیری هستیم.
حسین جهش با اشاره به تکرار این موضوع در سال‌های گذشته در گیلان و استان‌های همجوار، افزود: با توجه به جمعیت بالای این گونه از پرندگان در استان‌های شمالی هر ساله شاهد مرگ و میر تعدادی از باکلان‌های گرفتار در تور‌های صیادی هستیم.
وی افزود: در همین خصوص پرونده قضایی علیه پره صیادی تشکیل و در اختیار مقام قضایی قرار گرفته است.
باکلان یک واژۀ روسی است و نام‌های دیگر این پرنده قره‌قار، قره‌غاز، دارغاز، آب‌قُنبِل (و در افغانستان: آزمند) است. باکلان‌ها در سرردۀ خانوادهٔ باکلانان (Phalacrocoracidae) جای می‌گیرند.
باکلان‌ها نوک انحنادار یا داسی‌شکل دارند که نوک آن‌ها به سمت پایین خمیده شده است. در بین انگشتان پا‌های آن‌ها پرده‌ی کامل به هم پیوسته وجود دارد که از مشخصات پرندگان دریایی است.
این پرندگان به دلیل نیاز به شنا، بال‌های نسبتا کوتاهی دارند، به همین دلیل، آن‌ها بیش از هر پرنده دیگری در پرواز انرژی مصرف می‌کنند.
همه‌ی گونه‌های این پرندگان ماهی‌خوار هستند و با غواصی از سطح آب ماهی می‌گیرند.
برخی از گونه‌های این پرندگان تا عمق ۴۵ متری شیرجه می‌زنند.
علاوه بر ماهی، این پرندگان از خرچنگ‌ها، دوزیستان و نرم تنان نیز تغذیه می‌کنند.