از اعلام خواهرخواندگی دو شهر رشت و قم تا معرفی ۳ منطقه برای ایجاد «گذر غذا» در رشت
از اعلام خواهرخواندگی دو شهر رشت و قم تا معرفی ۳ منطقه برای ایجاد «گذر غذا» در رشت

تاج شهرستانی در پنجاه و چهارمین جلسه کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر رشت تاکید کرد: مراسم روز رشت در پیاده راه با اجرای برنامه های فرهنگی و آیینی انجام شود.

به گزارش خزرفوری به گزارش خزرفوری به گزارش خزرفوری به گزارش خزرفوری

خزرفوری : تاج شهرستانی در پنجاه و چهارمین جلسه کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر رشت تاکید کرد: مراسم روز رشت در پیاده راه با اجرای برنامه‌های فرهنگی و آیینی انجام شود.

وی اظهار داشت: تقارن سالروز شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی که روز سیزدهم دی ماه است، منافاتی با اجرای مراسم روز رشت (۱۲دی ماه) ندارد.

وی توضیح داد: در مراسم روز رشت به سلیقه‌های متفاوت همه اقشار و همشهریان توجه شود و سازمان فرهنگی هنری در اجرای مراسم مخصوص روز رشت در این ایام تنوع سلایق و فرهنگ دوستی گیلانیان را در نظر داشته باشد.

تاج شهرستانی در این جلسه ضمن تسلیت سالروز شهادت حضرت فاطمه (س) بنت مکرم پیامبر اسلام و گرامیداشت ایام فاطمیه، به سالروز زلزله بم اشاره داشت و گفت: روز ایمنی و کاهش بلایای طبیعی نیز در این ایام واقع شده و به منزله هشداری است که اقدامات پیشگیرانه بحرانهای احتمالی را به ما گوشزد میکند.

تاج شهرستانی در این جلسه اظهار داشت: حضور تیم دکتر غفوری، مدیریت برنامه و بودجه شرکت بازآفرینی شهری ایران در رشت و سفیر شهر بم را که بتازگی با سفر به گیلان و حضور در مسجد صاحب الزمان سیاه اسطلخ رشت با اهالی منطقه دیدار داشت را گرامی می‌داریم.

وی توضیح داد: در خصوص بافتهای فرسوده شهر رشت باید بهوش باشیم و لزوم نوسازی محلات و ایجاد تسهیلات شهروندی برای تجهیز ساختمانها اقدام مهمی است که باید با عنایت مسئولان استانی به آن پرداخت.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر رشت همچنین با اشاره به سالروز ولادت حضرت مسیح و ایام سال نو میلادی، این مناسبت را به همشهریان مسیحی تبریک گفت و برای آنان سالی درخشان آرزو نمود.

در ادامه این جلسه یاسر محجوب، مدیر سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری مباحثی در خصوص نحوه برگزاری روز رشت و اقداماتی که برای این روز در نظر گرفته شده را اعلام کرد که شامل اختتامیه فیلم کوتاه صدثانیه‌ای و معرفی و اهدای جوایز برگزیدگان، مراسم آش پزان در شهر، ایجاد محافل انس با قرآن و چند آیتم متنوع دیگر از آن جمله بود.

تاج شهرستانی توصیه کرد برای روز رشت در پیاده‌راه، با شرکت ادیبان و هنرمندان مراسم شعر خوانی و سنتهای آیینی برگزار گردد.
سید شمس شفیعی، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی در این جلسه با توضیح اینکه ۱۲ دیماه به دلیل انتخاب شهر رشت بعنوان مرکز استان گیلان روز رشت نامیده شده است، گفت: سازمان فرهنگی تمام طیفهای جامعه را در مناسبتهای این چنینی در نظر بگیرد و جذابیت مناسبتی ایجاد نماید.
وی گفت: در موضوع اجلاس گردشگری مقاومتی در بیستم دیماه نیز با توجه به اینکه شخصیتهای برجسته و عالیرتبه در گیلان حضور خواهند یافت، باید سطح اجرای مراسم قابل قبول و در شان ایشان برگزار گردد و هم تلاش شود تا بازخورد و آورده‌ای برای شهر در این راستا محقق گردد.

– برگزاری اجلاس بین المللی گردشگری مقاومتی با حضور میهمانان ویژه خارجی و داخلی بیستم دی ماه در رشت

در جلسه پنجاه و چهارم کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر رشت کلیات برگزاری اجلاس شهرهای گردشگری مقاومتی کشور اعلام شد.

در این جلسه اعلام شد کلانشهر رشت، بواسطه سابقه تاریخی قیام میرزا کوچک خان جنگلی، بعنوان یکی از شش شهر مقاومتی و افتخار آفرین کشور معرفی شده است.
دکتر علیزاده، معاونت اجتماعی سازمان فرهنگی ورزشی در این خصوص اعلام کرد: ماه گذشته اولین اجرای کشوری این همایش در شهر قم که شهر خون و قیام نامیده میشود، برگزارشد و پنج شهر دیگر شامل بوشهر، اهواز، شیراز، کرمان و رشت هر یک به دلیل سابقه مقاومتی و یا شخصی صاحب نام در عرصه مبارزات، حائز عنوان شهر مقاومتی می‌باشند.

علیزاده توضیح داد: مقرر شد شهر رشت بعنوان دومین شهر میزبان در این چرخه گردشگری در روزهای نوزدهم و بیستم دی‌ماه میزبان شخصیت‌هایی برجسته از کشور و بعضا خارج از کشور باشد.
معاون اجتماعی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری گفت: تلاش میشود تا این همایش گردشگری آورده‌های سرمایه‌گذاری بخصوص در عرصه صنایع دستی برای شهر رشت داشته باشد.

وی توضیح داد: عمده صنایع دستی شهر رشت توسط بانوان سرپرست خانوار که تحت پوشش شهرداری به فعالیت مشغول هستند تهیه میشود و در صدد هستیم تا بدنبال برگزاری این اجلاس، فرایند معرفی این صنایع به بازارهای داخلی و خارجی چون یمن، عراق و افریقای جنوبی را فراهم آوریم.

وی در تشریح چگونگی اجرای این همایش گفت: شخصیت‌هایی عالی‌رتبه در میان میهمانان دعوت شده به همایش حضور خواهند داشت که از میان آن‌ها سفیران کشورهای عراق و یمن، شهردار تهران، رئیس پڗوهشکده گردشگری مجلس شورای اسلامی، رایزن فرهنگی ایران در افریقای جنوبی، رئیس مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور و معاون صنایع دستی وزیر گردشگری را میتوان نام برد.

وی محل اقامت میهمانان مخصوص همایش گردشگری مقاومت را مجتمع سپیدار رشت اعلام کرد و گفت: دیدار از منطقه «پیله داربن» که میرزا کوچک خان در آنجا نیروهای مهاجم روس را شکست داد، خانه میرزا و مزار میرزا مکانهایی هستند که میهمانان در روز نوزدهم از آن‌ها دیدار خواهند نمود و برای روز ۲۰ دی، همایش اصلی در تالار مجتمع سپیدار برگزار خواهد شد.
در این جلسه عنوان شد سازمان میراث فرهنگی گیلان بطور مشارکتی با شهرداری رشت میزبانی این همایش را برعهده خواهد داشت و هزینه برگزاری این مراسم در مجموع چیزی حدود ۶۰ میلیون تومان برآورد میشود؛ ضمن اینکه اعلام خواهر خواندگی دو شهر رشت و قم، بواسطه وجود بارگاه پاک خواهر امام در رشت از مراسم اجرایی در این روز خواهد بود.

همچنین در کمیسیون پنجاه و چهارم فرهنگی اجتماعی شورا، یک لایحه حمایت مالی و یک لایحه جابجایی ردیف در سازمان فرهنگی ورزشی نیز به تصویب اعضا رسید و مقرر شد برای تعیین مکان برای ایجاد «گذر غذا» در رشت، از میان سه منطقه «ورودی جاده تهران»، «ورودی مسکن مهر» و «جنب آکواریوم بوستان ملت» پس از بازدید و رایزنی توسط اعضا و مشاوران کمیسیون فرهنگی، مکان مناسب انتخاب و نسبت به اجرای آن اقدام شود.
تاج شهرستانی در این جلسه توصیه کرد برای مراسم اجلاس گردشگری روز بیستم دی ماه از استاندار گیلان و فرماندهی نیروی دریایی گیلان دعوت بعمل آید.