سی‌وسومین اهدای عضو امسال در گیلان به ۲ بیمار جان بخشید
سی‌وسومین اهدای عضو امسال در گیلان به ۲ بیمار جان بخشید

مسئول واحد فراهم‌آوری اعضاء پیوندی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی گیلان از اهدای اعضای سی‌وسومین بیمار مرگ مغزی امسال در این استان خبر داد.

به گزارش خزرفوری به گزارش خزرفوری به گزارش خزرفوری به گزارش خزرفوری

خزرفوری به نقل از ایرنا : دکتر سیامک ریماز روز یکشنبه در گفت و گویی اظهار کرد: در این مورد اعضای بیمار مرگ مغزی به نام بهزاد شکری ۳۲ ساله اهل لوندویل شهرستان آستارا اهدا شد.

وی بیان کرد: با اهتمام متولیان فراهم‌آوری اعضای پیوندی در مرکز آموزشی ، درمانی رازی رشت و با رضایت خانواده ایثارگر مرحوم بهزاد شکری، اعضای بدن این جوان به بیماران نیازمند اهدا شد.

مسئول واحد فراهم‌آوری اعضاء پیوندی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان با بیان اینکه این بیمار به دلیل تصادف با موتورسیکلت دچار مرگ مغزی شده بود، افزود: ۲ کلیه این بیمار از گیلان به شیراز منتقل و به ۲ بیمار پیوند شد.

بیماران مرگ مغزی در گیلان امسال به ۵۹ نفر زندگی بخشیدند

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۲۷ پیوند کلیه و ۱۳ پیوند کبد در بیمارستان رازی”رشت” انجام شد، اضافه کرد: هفت کلیه و ۶ کبد از گیلان برای پیوند به شیراز و چهار کلیه، یک کبد و یک قلب نیز از این استان برای پیوند به تهران منتقل شده‌است.

مسئول واحد فراهم‌آوری اعضاء پیوندی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان اهدای عضو اقدامی خداپسندانه برای نجات جان بیماران نیازمند به پیوند عنوان کرد و ادامه داد: فرهنگ اهدای عضو و اقدام برای نجات جان بیماران عمل انساندوستانه است که باید در راستای ترویج آن گام برداریم.

تایید مرگ مغزی توسط چهار متخصص شامل بیهوشی، متخصص مغز و اعصاب، جراح مغز و اعصاب، داخلی و در نهایت متخصص پزشکی قانونی انجام می‌شود و در کنار این مراحل در صورت رضایت خانواده، اهدای عضو صورت می گیرد.

اعلام رضایت برای پیوند اعضا از سال ۱۳۸۷ در گیلان انجام می‌شود، باربد چمن‌زیبای، کودک چهار ساله اولین اهدا کننده عضو در گیلان است که با رضایت خانواده کلیه اش به مردی ۴۲ ساله پیوند زده شد.

هر فرد مرگ مغزی در صورتی که خانواده اش خیلی زود برای اهدا عضو رضایت دهند، می‌تواند جان حداقل هشت نفر را از مرگ حتمی نجات داده و با اهدای نسوج ۵۳ نفر را معلولیت نجات دهد بر اساس آمارها هر ۱۰ دقیقه یک نفر به فهرست انتظار برای پیوند عضو اضافه می‌شود، هر ۲ ساعت یک نفر به خاطر نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می دهد.

ارگان های کلیه‌ها، قلب، کبد، پانکراس، روده، ریه، استخوان، مغز استخوان و برخی بافت‌های بدن از جمله پوست و قرنیه چشم، تاندون، غضروف و دریچه قلب از پیوندهای متداول است.

قانون پیوند اعضاء فروردین ماه ۱۳۷۹ در مجلس شورای اسلامی به‌ تصویب رسید؛ براساس این قانون، اعضای بیماران فوت ‌شده یا بیمارانی که مرگ‌ مغزی آنان آشکار و مسلم شده را می ‌توان به ‌شرط وصیت بیمار یا موافقت ولی‌دم برای پیوند ‌به بیمارانی که ادامه حیاتشان به پیوند عضو بستگی دارد، استفاده کرد.