افزایش جریمه تخلفات خطرناک به بالای ۲ میلیون تومان | کاهش تلفات جاده‌ای نیازمند امکانات اولیه است
افزایش جریمه تخلفات خطرناک به بالای ۲ میلیون تومان | کاهش تلفات جاده‌ای نیازمند امکانات اولیه است

جانشین پلیس راهور از افزایش جریمه تخلفات خطرناک خبر داد و گفت: تا زمانی که امکانات اولیه نداشته باشیم نمی‌توانیم انتظار اتفاق خاصی را داشته باشیم.

به گزارش خزرفوری به گزارش خزرفوری به گزارش خزرفوری به گزارش خزرفوری به گزارش خزرفوری به گزارش خزرفوری

خزرفوری : دومین سمپوزیوم ملی قرارگاه مدیریت و کاهش تلفات حوادث جاده‌ای، پویش نوروز ۱۴۰۲ بدون سوانح ترافیکی صلح امروز در معاونت توانبخشی جمعیت هلال‌احمر برگزار شد.

سردار سید تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور ناجا در این برنامه با بیان اینکه هلال احمر در کنار ما و در همه بزنگاه‌های حساس حاضر است؛ گفت: در سوانح رانندگی با یک موضوع سهل و ممتنع مواجه ایم.

وی ادامه داد: سهل از این بابت که فرمول‌ها کاملاً مشخص است. کشورهای غربی با همین فرمول‌های ساده و مشخص به دنبال تحقق تلفات صفر هستند. اما ممتنع و سخت از این بابت که اجرای این فرمول‌ها سخت است و نیازمند امکانات لازم و حداقلی داریم.

حسینی با بیان اینکه کاهش تلفات جاده‌ای نیازمند امکانات اولیه است؛ گفت: تا زمانی که امکانات اولیه نداشته باشیم نمی‌توانیم انتظار اتفاق خاصی را داشته باشیم.

وی افزود: از سال ۸۱ تا ۹۵ با کاهش تلفات جاده‌ای مواجه بودیم اما از سال ۹۵ مجدداً تلفات جاده افزایش پیدا کرده است. این نشان می‌دهد اصلاح وضع جاده‌ای، گرانی بنزین، گرانی جریمه‌های رانندگی بی‌اثر شده و یا حداقل کم اثر شده است.

حسینی با بیان اینکه افزایش کاربران و افزایش جاده‌ها هم موجب افزایش تلفات ایجاد شده خواهد شد گفت: در چنین شرایطی ما اقدام ویژه‌ای هم برای کاهش تلفات جاده‌ای نکرده ایم.

جانشین پلیس راهور گفت: ما نمی‌توانیم در خصوص دلایل سوانح ترافیکی به راحتی از عامل راه و عامل وسیله نقلیه بگذریم. راه باید بخشنده باشد عامل انسانی مرتکب اشتباهی شد تلفات را کاهش دهد و از بروز تلفات انسانی جلوگیری کند.

وی گفت: هم طراحی و استاندارد را باید به گونه‌ای باشد که وقوع تصادف را پیشگیری کند و هم راه باید به گونه‌ای باشد که اگر به هر دلیل تصادف ایجاد شد و به وقوع پیوست راه بتواند خسارت‌ها را به حداقل ممکن برساند.

حسینی خاطرنشان کرد: همچنین یک خودرو با داشتن سیستم ایمنی فعال می‌تواند تا ۸۰ درصد از بروز تصادف جلوگیری کند.

حسینی با اشاره به نبود یک سیستم قوی در مدیریت ترافیک گفت: همه ما به عنوان کاربران ترافیک درک کمی از سوانح ترافیکی داریم ما یک سیستم قوی و کارآمد نداریم که با سوانح و تخلفات به صورت کامل برخورد شود. یک مفهوم در علم حقوق داریم تحت عنوان بی‌کیفر مانی. افرادی که تخلفات انجام می‌دهند و کیفر آن را نمی‌بینند به آن تخلف عادت می‌کنند.

حسینی با بیان اینکه سال‌هاست از فرهنگ ترافیکی نام می‌بریم؛ گفت: فرهنگ ترافیکی یک جزیره مستقل نیست که در آن همه اقدامات را به صورت جداگانه انجام داد اساساً رفتارهای ترافیکی ما تابعی از رفتارهای اجتماعی ماست. تا رفتارهای اجتماعی خود را در بسیاری از مواقع نتوانیم اصلاح کنیم نمی‌توانیم امید داشته باشیم که رفتارهای ترافیکی ما اصلاح شود.

جانشین پلیس راهور ناجا با اشاره به تلاقی عید نوروز با ماه مبارک رمضان در نوروز پیش رو گفت: به نظر می‌رسد این تلاقی وضع جاده‌ها و رفتار رانندگان را تغییر دهد و افزایش تعداد سفرها را در حدفاصل افطار تا سحر خواهیم داشت و این کار ما را سخت خواهد کرد.