هشتمین جشنواره رشته و خشکار در طاهرگوراب صومعه سرا
هشتمین جشنواره رشته و خشکار در طاهرگوراب صومعه سرا

در آستانه ماه مبارک رمضان هشتمین جشنواره رشته خشکار در طاهرگوراب صومعه سرا برگزار شد.

به گزارش خزرفوری به گزارش خزرفوری به گزارش خزرفوری به گزارش خزرفوری به گزارش خزرفوری به گزارش خزرفوری به گزارش خزرفوری

خزرفوری به نقل از صداو سیما : رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صومعه سرا با اشاره به اینکه این شیرینی سنتی گیلان بیش از ۳۰۰ سال در طاهرگوراب پخت می‌شود گفت: طاهرگورابی‌ها با برپایی جشنواره رشته خشکار به استقبال ماه مبارک رمضان می‌روند.
علیرضا مهرگان با اشاره به اینکه رشته خشکار تنها شیرینی سنتی خام است افزود: این شیرینی سنتی از آرد برنج، آب، شکر، مغزگردو، هل تهیه و پس از سرخ کردن در روغن با شهد آب وشکر و گلاب مصرف می‌شود.
وی هدف از برگزاری این جشنواره را زنده نگه داشتن آداب و سنن اصیل گیلانی عنوان کرد و گفت: علاوه بر ۵۰ غرفه رشته وخشکار، انواع شیریی محلی‌های گیلان انواع نان برنجی و انواع نان‌های محلی و صنایع دستی بر پا بود.
دبیر این جشنواره با بیان اینکه این شیرینی سنتی علاوه بر شهر‌های تهران، کرج، قزوین درست می‌شود در کشور‌های آلمان و انگلیس هم این شیرینی را در قنادی‌ها پخت می‌کنند.
علی مهرگان با اشاره به اینکه رشته و خشکاردر فهرست آثار ناملومس کشور به ثبت رسید گفت:رشته خشکار نمادی از ذوق و سلیقه زنان ومردان گیلانیان است و امروزه نزد گردشگران و مسافرانی که به گیلان سفر می‌کنند از طرفداران خاصی برخوردار است.
در گیلان بیش ۱۷۰ نوع غذا و شیرینی محلی و سنتی در فهرست آثار ملموس کشور به ثبت رسیده است.