برداشت برگ‌های زمردین چای در لنگرود
برداشت برگ‌های زمردین چای در لنگرود

برداشت برگ سبز چای از باغ‌های چای لنگرود با حضور استاندار گیلان آغاز شد.

به گزارش خزرفوری

دکتر اسدالله عباسی در آیین آغاز برداشت برگ سبز چای در شهرستان لنگرود، گفت: گیلان به دلیل شرایط زیست محیطی مناسب یکی از قطب‌های تولید چای در کشور است و هر سال بخش عمده‌ی چای تولیدی کشور در این استان و به ویژه در شهرستان‌های لاهیجان و لنگرود تولید می‌شود.

وی با اشاره به تلاش برای حل مشکلات چایکاران ، افزود : یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت، حمایت از شالیکاران و چایکاران استان‌های شمالی است و سرمایه‌گذاری در صنعت چای یکی از راه‌های رشد اقتصادی و مهار تورم در کشور است پس باید میان تولید کننده چای، کارخانجات و سرمایه‌گذار ارتباط مناسبی برقرار شود.

استاندار گیلان با تاکید بر لزوم توزیع به موقع کود شیمیایی بین چایکاران، افزود: یکی از دغدغه چایکاران در چند ماه گذشته توزیع به موقع کود‌های شیمیایی بود که دستور لازم برای حل این مشکل صادر شد.

دکتر اسدالله عباسی با اشاره به نقش شرایط اقلیمی و جغرافیایی در میزان توزیع کود شیمیایی به چایکاران، افزود: کارشناسان سازمان چای بر اساس نوع خاک و شرایط اقلیمی و جغرافیایی، کود شیمیایی مورد نیاز را در اختیار چایکاران قرار می‌دهند.

برداشت برگ‌های زمردین چای در لنگرودوی با بیان اینکه واردات چای در کشور باید بر اساس نیاز مصرفی داخل باشد ، اضافه کرد : سیاست دولت حمایت از چایکاران و کارخانه داران در فصل برداشت و سرمایه گذاران در حوزه فرآوری چای برای ایجاد اشتغال با کمک فناوری‌های دانش بنیان است که موجب مهار تورم و رشد تولید می‌شود.

استاندار گیلان با اشاره به افزایش میانگین ۵۷ درصدی بهای خرید تضمینی برگ سبز چای ، گفت: امسال قیمت برگ سبز چای درجه یک هر کیلوگرم ۱۴ هزار تومان است که در مقایسه با سال گذشته، ۵۲ درصد و درجه دو هر کیلوگرم ۶۲ درصد و به صورت میانگین ۵۷ درصد افزایش دارد که در چند سال گذشته کم سابقه است.

دکتر اسدالله عباسی با اشاره به پیش بینی تولید ۳۰ هزار تن برگ سبز چای در گیلان ، افزود: تلاش می‌کنیم میزان چای خشک تولید شده در استان از ۲۷ هزار تن سال گذشته به ۳۰ هزار تن برسد.

وی با تاکید بر همت مسئولان به نوسازی و بهینه سازی کارخانجات و باغ‌های چای، اضافه کرد: آبیاری باغ‌های چای، ماشینی کردن تولید و برداشت چای و همچنین نوسازی کارخانجات تولید چای را در کشور افزایش می‌دهد.

استاندار گیلان با اشاره به اهمیت مصرف چای تولید داخل در کشور ، گفت : باید با افزایش تعرفه واردات چای ، مصرف چای ایرانی در داخل را افزایش دهیم.

استاندار گیلان به همراه رئیس سازمان چای کشور و جمعی از مسولان استانی و شهرستانی از باغ‌های چای لنگرود بازدید و ضمن گفتگو با چایکاران و کارخانه داران، روند خرید برگ سبز چای و نحوه قیمت گذاری توافقی بین کارخانه دار و کشاورز بالاتر از قیمت مصوب را بررسی کرد.