تب شالیزار ، شایع‌ترین بیماری مشترک انسان و حیوان در جهان
تب شالیزار ، شایع‌ترین بیماری مشترک انسان و حیوان در جهان

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان: خراش در بدن و ارتباط با خاک و آب آلوده مهم‌ترین عامل انتقال بیماری باکتریایی تب شالیزار است.

به گزارش خزرفوری

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان امروز گفت : بیماری تب شالیزار با نام علمی “لپتوسپیروز” یک بیماری باکتریایی است و در فصول کشاورزی و آغاز نشاء برنج در استان‌های شمالی ، به دلیل آلودگی آب‌ها به فضولات جانورانی مانند موش ، خرگوش ، سگ و خوک شروع می‌شود.

دکتر عقیل قلی پور با بیان اینکه شایع‌ترین عوامل شیوع این بیماری تماس زخم‌های باز با آب و خاک آلوده در زمان فعالیت در شالیزار‌ها است ، افزود: شالیکاران زخم‌های باز خود را مداوا کنند و مراقب انتقال بیماری از این طریق باشند.

وی با بیان اینکه این باکتری از طریق ادرار حیوانات و جوندگان وارد آب می‌شود و می‌تواند چندین ماه در آب زنده بماند، اضافه کرد : علائم این بیماری مشابه بیماری آنفلوآنزا است که مبتلایان به آن در ۹۰ درصد موارد پس از یک هفته بهبود خواهند یافت، اما ده درصد بقیه دچارعفونت شدید و نارسایی کلیوی می‌شوند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان از شالیکارانی که علایمی مانند تب و لرز ، درد شدید عضلانی ، سردرد مداوم ، تهوع ، استفراغ ، اسهال و حتی نارسایی کلیه دارند خواست سریع‌تر به مراکز درمانی مراجعه کنند.