تغییر سبک زندگی از جمله علل کاهش نرخ رشد جمعیت است
تغییر سبک زندگی از جمله علل کاهش نرخ رشد جمعیت است

امام جمعه رشت با اشاره به اینکه گیلان مسن‌ترین استان کشور است، گفت: تغییر سبک زندگی و مدرنیته شدن جامعه یکی از َآفات بزرگی است که منجر به کاهش جمعیت و افت جدی نرخ رشد شده است که باید برای تغییر آن اقدامات موثری شود.

به گزارش خزرفوری

آیت‌الله رسول فلاحتی روز چهارشنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی گیلان عنوان کرد: در خصوص افزایش جمعیت و باروری باید برنامه‌ و راهکارهای اجرایی و موثر ارائه شود تا خانواده‌ها برای فرزندآوری رغبت داشته باشند.

وی افزود: البته در تحلیل علل کاهش زاد و ولد بیشترین علت وضعیت اقتصادی عنوان می‌شود اما تغییر سبک زندگی را می تواند عامل محوری منجر به این وضعیت دانست، از این‌رو همه مسئولان ذیربط باید در این خصوص وارد میدان شده و با راهکارهای مناسب تلاش کنند خانواده‌ها برای فرزندآوری مشتاق شوند.

نماینده ولی فقیه در گیلان ادامه داد: همچنین برای تغییر سبک زندگی غلطی که از سوی دشمنان ترویج شده و می شود نیز باید برنامه‌های مدونی داشته باشیم تا همچنان مردم ما سبک زندگی ایرانی – اسلامی را الگوی خود قرار دهند.

وی در ادامه به امر حجاب اشاره و بیان کرد: ستاد راهبردی عفاف و حجاب گیلان باید بیانات و تاکیدات رهبر معظم انقلاب در زمینه حجاب را عملیاتی کنند و تاکنون نیز در این راستا اقدامات و برنامه‌های خوبی اجرایی شده است.

امام جمعه رشت اضافه کرد: دشمنان قصد داشتند با پدیده بی‌حجابی مردم را وارد عرصه برخورد و تنش اجتماعی کنند و هم اینک نیز ناکام ماندن این توطئه شان به شدت ناراحت هستند زیرا مردم آگاه ما با اقتدا به رهبر فرزانه انقلاب، وارد بازیها و توطئه های شوم دشمنان نشده و هوشیارانه عمل می کنند.

آیت‌الله فلاحتی در ادامه گفت: این نقشه شوم دشمن نیز به طور کامل خنثی می‌شود چون مردم ما انقلابی هستند چنانکه در راهپیمایی‌های ۱۳ آبان و ۲۲ بهمن باشکوه‌تر از سال‌های گذشته حضور یافتند و این امر نشان می‌دهد جبهه انقلاب در حال رشد و رویش‌هاست.

وی اظهار کرد: دشمن قصد داشت جامعه ما را ملتهب کند اما ملت ما از کشف حجاب و از بی‌حجابان حمایت نمی کنند و خوشبختانه همه مسئولان برای خنثی کردن این نقشه دشمن با اقتدا به مقام معظم رهبری وارد میدان شده‌اند و از استاندار نیز انتظار است که طی نامه‌ای به ادارات، بانکها، سازمانها، نهادها و سایر اماکن ارسال کنند تا مدیران و روسای آنان با امر بی‌حجابی برخورد کرده و به بی‌حجابان سرویس‌دهی نکنند.

هویت بخشی به دختر مسلمان شعار دهه کرامت است

سرپرست ستاد کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد گیلان هم در ادامه ابن جلسه با اشاره به دهه کرامت اظهار کرد: شعار محوری این دهه حول محور دخترو هویت بخشی به دختران مسلمان است.

حجت الاسلام رضا حاجتی افزود: یکی از اتفاقاتی که باید در این بخش مورد توجه جدی قرارگیرد، هویت بخشی است و دستگاه‌های عضو ستاد دهه کرامت در گیلان نیز باید به نیروهای مردمی به خصوص به مساجد توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وی ادامه داد: متاسفانه امروز مساجد ما از مرکز تشکل بودن فاصله گرفتند اما باید تلاش کنیم تا هویت اصلی مساجد به آنان برگرداننده شود و امیدواریم که به مساجد بیش از پیش بها داده شود چون به فرموده امام راحل(ره) مسجد سنگر است وباید حفظ شود.

سرپرست ستاد کانونهای فرهنگی، هنری مساجد گیلان به برنامه‌های مهم دهه کرامت در استان نیز اشاره و بیان کرد: طی این دهه ۳۰ برنامه انجام می‌شود که از جمله آنها برپایی جشن های مختلف، جشنواره مردمی در پیاده‌راه فرهنگی رشت، برپایی جشن در بقاع متبرکه و مساجد است.

برپایی چهار محفل قرآنی مختص بانوان در گیلان

رئیس جمعیت قرآنیان گیلان نیز در جلسه شورای فرهنگ عمومی گیلان نیز اظهار کرد: در این استان ۱۸۰ شهید قرآنی شناسایی شده اند که بخشی یا کل قران را حفظ بودند و در تلاوت قرآن کریم فعالیت داشتند.

امیرحجت مرادی خاطرنشان کرد: سال گذشته نخستین دوره مسابقات تیمی قرآنی را در گیلان برگزار کردیم و امسال نیز دومین دوره این مسابقات را برگزار خواهیم کرد و امید است مسئولان حمایت ویژه‌ای برای برگزاری باشکوهتر این مسابقه داشته باشند.

وی به مهمترین برنامه‌های دهه کرامت نیز اشاره و بیان کرد: طی دهه کرامت در گیلان ۱۰ محفل قرآنی در شهرهای مختلف این استان برپا می‌شود که چهار محفل قرآنی مختص بانوان خواهد بود.

در جلسه شورای فرهنگ عمومی گیلان، اسدالله عباسی استاندار این استان، فرماندهان نظامی و انتظامی گیلان و برخی از مدیران دستگاه‌های اجرایی نیز حضور داشتند.