پرونده ثبت جهانی میدان شهرداری و بافت تاریخی رشت در حال آماده‌سازی است
پرونده ثبت جهانی میدان شهرداری و بافت تاریخی رشت در حال آماده‌سازی است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: پرونده ثبت جهانی میدان شهرداری و بافت تاریخی رشت بعنوان مرکز تاریخی و فرهنگی این شهر در حال آماده‌سازی است تا در آینده به یونسکو ارائه شود.

به گزارش خزرفوری

ولی جهانی روز چهارشنبه در نشست رسانه ای بمنظور پاسداشت هفته موزه و میراث فرهنگی افزود: ثبت جهانی ۲ پرونده منظر فرهنگی – تاریخی ماسوله و تی تی کاروانسرا نیز شهریور امسال در اجلاس یونسکو که در ریاض برگزار می شود، اعلام خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از آماده‌سازی بزرگترین موزه مطالعات باستانشناسی شمال کشور در شهرستان رودبار خبر داد و گفت: این موزه که بناست آثاری از دوره پارینه سنگی تا عصر حاضر را به نمایش بگذارد ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی با بیان اینکه ۵ بنای تاریخی استان در هفته میراث فرهنگی در قالب اقامتگاه بومگردی به چرخه اقتصادی باز می‌گردد، تصریح کرد :۲۰۰ برنامه بمناسبت این هفته در شهرستان های استان در نظر گرفته شده که در قالب جشنواره، نمایشگاه، معرفی مفاخر و مرمت ارائه می شود.
جهانی ادامه داد: اگر چه اعتبارات اندک است اما با همه این احوال ۵۲ بنای تاریخی در استان برای تغییر کاربری به موزه در نظر گرفته شده و برنامه ریزی ها در حال انجام است.

وی با بیان اینکه شبی باموزه‌ها برای معرفی مفاخر شهرستان های استان در این هفته برنامه‌ریزی شده است، اظهار کرد: همچنین بناست در این هفته دبیرخانه نمایشگاه لمس تاریخ در ارتباط با معرفی آثار تاریخی با نوشتار بریل تشکیل شود.
۵ هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی در گیلان شناسایی شده که یک هزار و ۲۳۵ اثر از گیلان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و ۲۳ موزه در استان فعال است که ۱۳ موزه تخصصی در ۲سال اخیر ایجاد شده است.