ملاک بود و‌ نبود آب هیرمند، بازدید فنی و عینی است و‌ نه صدور بیانیه سیاسی
ملاک بود و‌ نبود آب هیرمند، بازدید فنی و عینی است و‌ نه صدور بیانیه سیاسی

وزیر امور خارجه با بیان اینکه در ماه‌های اخیر مکررا از ملامتقی خواستم طبق عهدنامه هیرمند،به تعهداتشان عمل کرده و امکان بازدید هیأت‌های فنی و سنجش میزان آب را فراهم کنند، که نکردند، گفت: ملاک بود و‌ نبود آب، بازدید فنی و عینی است و‌ نه صدور بیانیه سیاسی.

به گزارش خزرفوری

در پی طرح اظهاراتی از سوی مقامات هیأت حاکمه سرپرستی موقت افغانستان درباره حق‌آبه هیرمند و صدور بیانیه‌ای در این خصوص، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه شب ۲۸ اردیبهشت ماه در توئیتی در واکنش به این اظهارات نوشت: در ماه‌های اخیر مکررا از ملامتقی سرپرست وزارت خارجه افغانستان خواستم طبق عهدنامه هیرمند،به تعهدات خودشان عمل کنند و امکان بازدید هیأت‌های فنی و سنجش میزان آب را فراهم کنند، که نکردند.

امیرعبداللهیان که پنجشنبه شب بدین منظور سفری به چابهار داشت و در نشستی درباره حق‌آبه هیرمند شرکت کرد، در این توئیت افزود: سیستان از خشکسالی رنج می برد. ملاک بود و‌ نبود آب، بازدید فنی و عینی است و‌ نه صدور بیانیه سیاسی.

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ۲۷ اردییبهشت ماه در گفت‌وگوی تلفنی با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان تامین حق‌آبه ایران از هیرمند به صورت عملی را مطالبه جدی جمهوری اسلامی ایران خواند.

وزیر خارجه همچنین در چابهار در اظهاراتی گفت: مسئله آب رودخانه هیرمند از چهار ماه قبل به این وزارتخانه و وزارت نیرو محول شده و تاکنون در این زمینه اقدامات و کارهای خوبی انجام شده است.

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور هم روز پنجشنبه در سفر به سیستان و بلوچستان درباره حق‌آبه هیرمند گفت: به حاکمان افغانستان اخطار می‌کنم، حق‌آبه مردم سیستان و بلوچستان را به فوریت بدهند.اگر کارشناسان ما کمبود آب را تایید کنند، حرفی نداریم وگرنه اجازه نخواهیم داد حق مردم ما تضییع شود و این مسئله چیزی نیست که مشمول مرور زمان شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین در دیدار امیرخان متقی در سمرقند و در حاشیه سومین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در فروردین ماه سالجاری بار دیگر به موضوع حق‌آبه ایران از هیرمند اشاره کرد و اقدامات به عمل آمده از سوی افغانستان درباره حق‌آبه هیرمند را لازم اما غیرکافی خواند و تصریح کرد: ملاک اصلی برای ایران، دریافت عینی و ملموس حق‌آبه است.