به گزارش خزرفوری آیا دلیلی برای احداث تقاطعات غیر همسطح در طرح میثاق شهرداری وجود دارد ؟ شاید امروز باید همگی از گروه های فنی و دانشگاهی با سلیقه های مختلف درخواست کنیم تا فارغ از هر نوع اختلاف سلیقه که به نوبه خود قابل احترام است، پای میدان بیایند و به وحدت و پیشرفت […]
- آیا دلیلی برای احداث تقاطعات غیر همسطح در طرح میثاق شهرداری وجود دارد ؟
شاید امروز باید همگی از گروه های فنی و دانشگاهی با سلیقه های مختلف درخواست کنیم تا فارغ از هر نوع اختلاف سلیقه که به نوبه خود قابل احترام است، پای میدان بیایند و به وحدت و پیشرفت کلان شهر رشت کمک کنند. کمی صبر، اخلاص، مناعت طبع و توجه به آینده را پیشه خود کنیم و در زمان کوتاه بدون اینکه از این دوران غیرقابل تکرار از دست برود، گامهای عملی را با دانش و تخصص کافی برداریم. زیرا ضمانت اجرای چنین طرحهایی بر جناب شهردار و تیم مدیریتی ایشان است. - آقای شهردار! تیم خود را تکمیل و حرکت جهادی خود را بهتر و هوشمندانه تر آغاز کنید. کلنگ زنی تقاطع غیر هم سطح میدان نیروی دریایی در سال ۹۸ انجام شده، اما دریغ از اجرای جدی و واقعی آن. تقاطع غیرهم سطح میدان ولی عصر (عج) با قرار چند میلیاردی، از سال ۹۹ با توجه به تاییدات شورای ترافیک استان و ادارات مختلف همچنان بعد از دوسال مسکوت و بر زمین مانده است. آیا مطالعات ترافیکی سه راه رودباری به بلوار شهید بهشتی انجام شده است ؟ زمانی تقاطع غیرهمسطح ساخته می شود که با حرکتهای تداخلی و برخوردهای ضربدری ترافیکی مواجه باشیم؟ آیا آن تقاطع را اینگونه دیدهاید؟ آیا حجم ترافیکی وضع موجود در چپ گرد سه راه باهنر -امام ، بر حسب وسیله نقلیه در ساعت اوج محاسبه شه که نیاز به تقاطع غیر هم سطح در آن نقطه الزامی باشد؟ نکند سرنوشت این تقاطع ها مانند میدان جانبازان شود که نه از لحاظ ترافیکی و نه از لحاظ فنی، در حد و اندازه ضعف ترین استانداردهای موجود نباشد؟!
- در طرح میثاق که توسط شهرداری ارائه شده، متاسفانه به مکانی هایی اشاره شده که اکثر آنها بر طرح جامع ترافیک شهر رشت (مصوب وزارت کشور) نیز منطبق نیست و این نیاز به مطالعات ترافیکی پیچیده و زمانبندی خاص خود می باشد. آیا فضای شهری موجود در صورتی که تحلیل هزینه به فایده (BENEFIT/COST) برای این تقاطع صورت گیرد ، مقایسه هزینه ساخت تقاطع غیرهمسطح به هزینه ایجاد چپ گرد همسطح هیچ توجیه اقتصادی وجود خواهد داشت.؟ وضعیت بافت شهری و معماری شهری در آننقطه چه خواهد شد؟ مخالفت طرح جامع حمل و نقل در اجرای تقاطع غیر هم سطح در آن نقطه چه می شود ؟ با توجه به احداث تقاطع غیر همسطح در میدان گاز آیا در سالهای اخیر با این شیوه ، تقاطع غیر همسطح، روانی ترافیک را بدنبال داشته است یا به روسهای دیگر ترافیکی نیاز خواهیم داشت ؟ امروزه علم حمل و نقل در شهرهای پیشرفته دنیا به این نتیجه رسیده است که احداث تقاطعات غیرهمسطح به معنی افزایش عرصه و در نتیجه افزایش تقاضای استفاده از خودروهای شخصی بوده و بر اساس تناقض بریس BRAESS PARADOX کاهش مطلوبیت سرویس دهی معابر را به دنبال خواهد داشت. در شرایط فعلی و آتی فضا را برای ایجاد راستگردها و چپ گردهای کانالیزه همسطح موجود کافی نیست ؟ چه کسانی بررسی های ترافیکی این طرحها را انجام دادهاند؟!
میدانید که امروزه در دنیا، از احداث تقاطعات غیر همسطح در بافت مرکزی شهر بشدت احتراز میشود، و تلاش می شود مشکلات ترافیکی با شیوه های دیگری رفع شوند اما دریغ که شهرداری و شورای شهر در چند سال اخیر در حوزه ترافیکی از کارشناسان ترافیکی علمی و تجربی خالی شده و فضا برای طرحهای غیرکارشناسی و خلق الساعه باز شده است. - با ایجاد این پل ها آنهم بطور نقطه ای و بدون مطالعه شبکه ترافیک در سطح گسترده نه تنها هیچ تغییری در شاخص های ترافیکی رخ نخواهد داد، بلکه با ایجاد آلودگی سمعی و بصری برای ساکنین همجوار، اندک آرامش روانی آنان نیز درهم خواهد ریخت! نتیجه نادیده گرفتن نظرات کارشناسان حوزه ترافیک و عدم حضور ایشان در جلسات مختلف بخصوص در کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا ، عدم تهیه پیوست های اجتماعی برای طرحها و دریافت نقطه نظرات مردم با ارائه پرسشنامه، موجب می شود این پروژه ها در آیندهای نه چندان دور، کم خاصیت، پر هزینه و دارای عدم توجیه فنی و ترافیکی و نمادی از بی تدبیری در اجرای پروژه های شهری باشند. آنچنان که در مورد پل جانبازان دیدیم و مهندسان رشت را در اجرای یک پل ناتوان جلوه داد و شهره خاص و عام کرد!
ما برای روزهایی مینویسیم نه این شهردار بر شهر حاکم است و نه این اعضای شورا!
مردم آرامش می خواهند و نه چشمانی که از درون خودروها اندرونی زندگی آنها را در شبانه روز رصد نماید و سر و صدایی که بر هم زننده آرامش است و هزینه هایی که می توان با آن، زخمهای عمیق حوزه ترافیک شهر را باموضوعات بهتر و فنی تر درمان نمود. آقایان! مردم به این کوهای سیمان و آهن که زیبایی کلانشهر گردشگری و فرهنگی رشت را نابود می کنند، علاقه ای ندارند.
مگر نه این است که مدعی هستیم که این تقاطعات برای تسهیل در عبور و مرور مردم احداث می شوند؟ پس چرا از اولویت ها شروع نمی کنیم؟ حوزه ترافیک یک امر شبکه محور با شیوه های پویا و به روز است. پس از دانش استفاده کنیم و با مردم مهربان تر و صادق تر باشیم. در روزهای آتی در این باب بیشتر خواهیم گفت.
مهندس حسن هادی زاده