به گزارش خزرفوری تا چه اندازه به استفاده از حمل و نقل عمومی اهمیت میدهید؟ یک شهروند بین تاکسی و سواری شخصی کدامیک را انتخاب میکند؟در کدامیک امنیت بیشتری دارید و اگر مشکلی برایتان بهوجود آمد میتوانید راحتتر پیگیری کرده و به نتیجه برسید؟! حمل و نقل عمومی به معنای یک سیستم حمل و نقل […]
تا چه اندازه به استفاده از حمل و نقل عمومی اهمیت میدهید؟
یک شهروند بین تاکسی و سواری شخصی کدامیک را انتخاب میکند؟
در کدامیک امنیت بیشتری دارید و اگر مشکلی برایتان بهوجود آمد میتوانید راحتتر پیگیری کرده و به نتیجه برسید؟!
حمل و نقل عمومی به معنای یک سیستم حمل و نقل جمعی مسافر است که در دسترس عموم مردم است و معمولاً با برنامه و مسیرهای ثابت و همچنین کرایه ثابت برای هر سفر کار میکند.
برخی از نمونههای حمل و نقل عمومی عبارتند از اتوبوسهای شهری، ترالیبوس، تراموا (یا قطار سبک)، مترو و کشتی و تاکسی به عنوان یکی از وسایل حمل و نقل عمومی نقش مهمی در صنعت ترابری دارد و پرداختن به کیفیت و کمیت آن بسیار حائز اهمیت است.
متاسفانه فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی در بین مردم کشور ما نهادینه نشده است و مردم ترجیح میدهند مسافتهای کوتاه را ماشین شخصی خود طی کنند که همین موضوع باعث ایجاد ترافیک زائد میشود.
با نگاه سطحی به ناوگان تاکسیرانی شهر میتوان فهمید که فرسوده شده است و سازمان تاکسیرانی به کمک شهرداری برای کاهش سطح آلایندگی تاکسی باید به فکر نوسازی ناوگان فرسودهی شهر البته با کمک بخش خصوصی باشد.
متاسفانه به دلیل ضعف در کمیت و کیفیت اتوبوسها و ونهای سطح شهر بار حمل و نقل عمومی برعهده تاکسیها قرار گرفته است و باید بیش از پیش به این موضوع دقت کنیم.
هدف اصلی از تاکسی برای سفرهای درون شهری است و به سفرهای بین شهری کمتر اختصاص دارد و توصیه میشود در این سفرها از اتوبوس یا مینی بوس استفاده کنید. زیرا تاکسی مکمل حمل و نقل عمومی و بین شهری است.
اما در خصوص کیفیت و طراحی تاکسی هم باید فکری شود تا متناسب با اهداف آن ساخته شود البته نه تنها تاکسی بلکه اتوبوس و مینی بوس و سرویس مدارس باید از استانداردهای خاص خودشان بهرهمند شوند زیرا در طول روز مسافتهای بیشتری را نسبت به خودروی شخصی طی میکنند و همچنین به علت عدم ثبات در صنعت خودروسازی و گرانی قطعات یدکی و در مجموع اصطکاک تاکسی، با نرخ کرایه تعیین شده از سوی شهرداری همخوانی ندارد و بهتر است رییس کمیسیون حمل و نقل برای این وضعیت چارهای بیاندیشد.
اما شاید جای تعجب باشد و کمتر کسی به وظیفهی فرهنگی یک رانندهی تاکسی بپردازد!
باید بدانیم که برخورد حسنه رانندگان با مسافرین می تواند تداعی کننده فرهنگ اهالی آن شهر در ذهن مسافر باشد.
رانندگان تاکسی باید نرخ کرایهای که توسط شهرداری مصوب میشود را از مسافر اخذ کنند ،اما اگر رانندهی تاکسی کرایهای بیشتر از نرخ تعیین شده از مسافر اخذ کند باید چه کرد؟
سازمان تاکسیرانی میتواند پاسخگوی شما در خصوص تخلفات رانندگان باشد که این یک مزیت نسبت به سواری شخصی بهحساب میآید.
اما در این بین بهترین تاکسی کدام است؟
خودرو های ون نسبت به سایر تاکسی ها دارای مزایایی میباشند چون؛ کاهش مصرف سوخت به ازا مسافر – کیلومتر جابجا شده،کاهش تعداد ناوگان مورد نیاز در مقابل استفاده از تاکسی خطی سواری به علت افزایش ظرفیت و همچنین بهبود جریان ترافیک در اثر کاهش تعداد تاکسیها، کاهش نسبی میزان کرایه، سهولت در استفاده و ایجاد رفاه و راحتی بیشتر مسافران در مقایسه با تاکسیهای خطی سواری و مینی بوس.
در پایان باید بدانیم، نظم شهر و استانمان وابسته به تصمیمهایی است که ما شهروندان میگیریم و هر تصمیم باید برایمان اهمیت داشته باشد.
عرفان سیرنگ
۱۴۰۲/۰۶/۰۳