برای تالاب عینک از معاون وزیر راه و شهرسازی قول مساعدت گرفته‌ایم
برای تالاب عینک از معاون وزیر راه و شهرسازی قول مساعدت گرفته‌ایم

به گزارش خزرفوری طرح میثاق حتما در چندماه گذشته به دفعات زیادی عنوان بالا را از مسئولین شهری و استانی شنیده باشید و هدف چنین طرحی برای شما جای سوال باشد که آیا شهرداری رشت توانایی ساخت پل‌های روگذر را به صورت همزمان دارد یا خیر! برای پیگیری جزئیات طرح میثاق به سراغ جناب سماکچی […]

به گزارش خزرفوری

طرح میثاق

حتما در چندماه گذشته به دفعات زیادی عنوان بالا را از مسئولین شهری و استانی شنیده باشید و هدف چنین طرحی برای شما جای سوال باشد که آیا شهرداری رشت توانایی ساخت پل‌های روگذر را به صورت همزمان دارد یا خیر!

برای پیگیری جزئیات طرح میثاق به سراغ جناب سماکچی ، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل رفتم تا ابهاماتی که در خصوص این طرح داشتم برطرف کنم.

در ابتدا به سراغ سوال اصلی رفتم، سوالی که بین مردم شایع است و بیشترین ایراد به این بخش وارد می‌شود!

از ایشان پرسیدم در سال جاری چه تعداد قرارداد بسته شده است و تا چه اندازه از منابع شهرداری برای تأمین این پروژه اطمینان دارند که سماکچی با اطمینان خاطر نشان کرد:

بسم الله الرحمن ،برای امسال فعلا چهار قرارداد به ارزش ۸۹۰میلیارد بسته شده است یکی از آنها ژ۵ و چند تقاطع غیرهمسطح و بازگشایی خیابان را در دستور کار داریم، تا این لحظه ۳۰درصد بودجه شهرداری محقق شده است آن هم به این دلیل است که معمولا بودجه در ماه‌های آخر سال تامین می‌شود زیرا ساختمان‌سازان پرداختی‌های خود را در ماه‌های پایانی انجام می‌دهند و این بخشی از بودجه است و بخش دیگر از طریق تهاتر ملک‌های شهرداری و یک سری هم بصورت اوراق به پیمانکارهای طرف حساب انجام می‌شود، در ضمن یک سری از درآمدهای حاصله از تبصره ۶ بند «ت» نزدیک به ۱۰۰۰میلیارد است و تا یک ماه آینده از آنجا وصولاتی خواهیم داشت.

به جناب شوقی هم گفتیم تا از کارمندان محترم شهرداری بخواهند برای وصول طلب‌های شهرداری از ارگان‌های دولتی اقدام‌ کنند. البته بخشی از بودجه را هم در نظر داریم از دو بانک‌ شهر و ملی به ترتیب ۱۵۰ و ۴۰۰ میلیارد وام دریافت شود.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل با اشاره به حجم بالای ترافیک و انتقاد از عدم تخصیص بودجه ملی به رشت خاطر نشان کرد:عملکرد این پل‌ها را باید در کنار هم ارزیابی کنیم البته تمام قراردادها بصورت کامل بسته نشده‌اند اما نکته‌ی مهم این است که این پل‌ها در ده سال آینده نمی‌توانند به ما کمکی کنند و ما باید به سمت احداث رینگ‌هایی بیرون از شهر رشت برویم یعنی رینگ‌هایی که حداقل ۵ کیلومتر بیرون باشند، مثل رینگ ۹۰متری و ۱۳۶ متری، البته این دو برنامه برای ۱۵ سال گذشته بوده و اگر آن را اجرا کنیم در وسط شهر قرار می‌گیرد و دیگر رینگ نیست و باید گفت خیابان!

دلیل آن عدم جذب و اجرای پروژه‌های ملی است، پروژه های ملی در شهرهای اصفهان، شیراز، اردبیل و… اجرا می‌شود اما در شهر رشت با این حجم از تراکم بالای جمعیت و ترافیک، شاهد اجرای پروژه‌های ملی نیستیم و باید دیدگاهی ده ساله برای اجرای چنین برنامه‌هایی داشته باشیم.

سماکچی با اشاره به انتقادات وارده بر تقاطع آیت الله رودباری و لزوم اعتماد به مهندسین و کارشناسان گفت:این طرح توسط یک نفر ارائه نشده است و مهندسین راه و شهرسازی و پلیس راهور در این مسئله به ما مشاوره داده‌اند و بنظرم باید به نظر کارشناسی آن‌ها اعتماد کنیم!

نظرات دوستان محترم است و بنده هم چنین عقیده‌ای داشتم ولی توضیحاتی که مشاورین به ما دادند در خصوص خروجی‌ای که به طرف لاکان می‌رود و تعریض خیابان و راه فراری که برای ماشین‌ها ایجاد می‌کند و همچنین دوربرگردان‌هایی در دست احداث قرار دارند و بنظر می‌رسد مشکلی ایجاد نکند.

بنظر شما اگر بیشتر بر احداث خیابان تمرکز شود نتیجه‌ی بهتری در کاهش ترافیک را شاهد نخواهیم بود؟

رینگ ۹۰متری کاری نیست که یک روزه به انجام برسد و اگر الان شروع کنیم ۶ یا ۷ سال بعد به سرانجام می‌رسد و تنها راهی است که بتوانیم از ترافیک خارج بشیم و حتی این پل‌ها به تنهایی کارساز نیست و ما حتما در نظر داریم ،خیابان احداث کنیم و خیابان‌های سرگل به سعدی و آیت الله احسان‌بخش و در سال آینده ان‌شاءالله فاز سوم معلم به میدان توحید را باید بازگشایی کنیم و اگر بازگشایی نکنیم حتی ۱۰۰ پل روگذر هم جوابگو نیست و حتما باید به سمت بازگشایی برویم و در بلندمدت در موازات بازگشایی باید رینگ‌هایی را با بودجه دولتی احداث کنیم و در توان هیچ شهرداری نیست که بخواهد رینگ‌های ۹۰متری و ۱۳۶متری را بدون کمک دولت اجرا کند!

با سرمایه گذار صحبت کرده‌ایم و در کمیسیون مشترک به این نتیجه رسیدیم تا یک متمم به قرارداد گذشته اضافه کنیم و تا پروژه رینگ ۹۰متری شروع شود،البته باید توجیهاتش را تغییر بدهیم زیرا یک مقدار فاصله‌اش تغییر پیدا کرده و معاونت شهرسازی در نظر دارد تا یک پروپوزال جدیدی را در اختیارشان قرار دهد.

در خصوص سوال دیگر شما باید بگویم تنها ارگانی که الان تقریبا هم‌ گام با ماست و کمک می‌کند استانداری است و اگر کمک نمایندگان و تلاش استاندار و رایزنی‌های شهردار نباشد اجرایی شدن پروژه‌ها سخت است و تمام ارگان‌ها و ادارات دولتی باید کمک کنند، اینکه آبفا و اداره‌ی برق جلوی پروژه‌های ما را بگیرند شهر را گرفتار می‌کنند مثل ژ۵، که حالتی کمربندی دارد و با ورود دادستان این طرح بعد از ده سال به نتیجه رسید زیرا آب منطقه‌ای اجازه‌ی کار را به ما نمی‌داد!

امکان تاخیر در اجرای پروژه‌ها وجود دارد؟ بطوریکه چندین ماه خارج از برنامه مشخص شده به سرانجام برسند؟

زیبایی کار و لذت کار برای من و برای تمام شهروندان اجرای به موقع پروژه‌هاست و به تمام پیمانکاران هم گفته‌ایم و موعدی که اعلام کردیم برای بدترین حالت ممکن است!

تقاطع رودباری ۱۶ شمش برای پایه قرارداده می‌شود و زمان آن را بین ۲۰ تا ۲۵ روز اعلام کرده‌اند زیرا ادعا کرده‌اند دستگاه‌های جدیدی در اختیار دارند که خرابی ندارند و قول دادند تا آن را به سرانجام برسانند.

به یاد دارم شما از روند اجرای مناقصات و مزایدات انتقاد داشتید، میشه توضیح بدین الان در چه وضعیتی قرار دارند؟

هنوز هم انتقاد دارم، در وضعیت کنونی سعی کرده‌ایم به شهردار اعتماد کنیم چون با این روند احساس می‌کنم بر مبنای شایسته سالاری انتخاب می‌شوند و من هم تاکید داشته‌ام، کار را نباید بخاطر تامین نشدن منابع تعطیل کنند!

ان‌شاءالله دستگاهای نظارتی کنترل بیشتری بر روی این موضوع داشته باشند.

آخرین سوال از طرح میثاق را پرسیدم و بنظرم پاسخ‌ها تا حدی قانع کننده بود پس به سراغ تالاب عینک رفتم، تالابی که از دوران سرپرستی یزدانی بر شهرداری رشت بحث تملک آن مطرح بوده و تا کنون چالش‌هایی را به همراه داشته است.

جناب سماکچی؛ لطفا بگویید آیا سرمایه‌گذاری در خصوص تالاب عینک اعلام آمادگی کرده است یا هنوز به چنین مرحله‌ای نرسیده است؟

آیا این امکان وجود دارد کارگزارانی از کشورهای خارجی برای توسعه تالاب عینک انتخاب شوند؟

یکی از بزرگترین ظرفیت‌های رشت تالاب عینک است و به جرئت می‌توان گفت در کشور کم نظیر است. از معاون وزیر راه و شهرسازی درمورد تالاب قول مساعدت گرفته‌ایم و مقرر شد تا بودجه ملی در اختیار ما قرار دهند و همچنین لایروبی را در دستور کار قرار دادیم و امیدواریم تا با توسعه زمین‌های اطراف تالاب، وضعیتی مورد قبول شهروندان به‌وجود بیاید و همچنین برای طرح‌های اطراف تالاب درخواست بودجه ملی کردیم و بیشتر تمرکزمان بر این موضوع است و این تالاب شاید برای کل استان حیاتی باشد!

در حال حاضر اداره برق و آب منطقه‌ای در حال همکاری و تعامل هستند و در صورت قطع همکاری امکان پیشرفت پروژه وجود ندارد.

سماکچی با انتقاد از عملکرد سازمان آبفا و عدم تامین بودجه این سازمان و مشکلات به‌وجود آمده برای شهر و استان گیلان اذعان داشت:

آه اگر آه من و ناله اگر ناله توست البته اگر آنچه به جایی نرسد فریاد است!

مشکلاتی با آبفا داریم و متاسفانه آنان از کمبود بودجه رنج می‌برند!

شهرداری رشت نمی‌تواند وظایف آبفا را به عهده گیرد و اگر قرار بر این بود باید آبفا را زیر مجموعه شهرداری قرار می‌دادند!

۷۰درصد مشکلات شهر مثل فاضلاب بهداشتی و … همه قابل حل شدن است اما بودجه‌ای در کار نیست و به بودجه ملی احتیاج داریم!

همه می‌دانند با ورود فاضلاب به تالاب، یکی از بهترین پهنه‌های زیستی دنیا در حال از بین رفتن است.موضع شما در خصوص تملک زمین‌های اطراف تالاب چیست؟

تملک اگر به قیمت باشد ما به دنبال آن هستیم!

اما باید به سمت جذب سرمایه‌گذار برویم و این موضوع با ورود سرمایه‌گذار به انجام می‌رسد و باید بعد از ۲ سال تکلیف سرمایه‌گذار مشخص بشود و در این خصوص به ما کمک کند.

پهنایی که در عینک داریم ۴برابر چیتگر است و ما می‌تونیم از این ظرفیت استفاده کنیم و فضایی مثل چیتگر یا بهتر از آن را به‌وجود آوریم، سرمایه‌گذاران باید ورود کنند و مالِ مالکان را به قیمت بخرند تا هم آن‌ها زندگی راحت‌تری داشته باشند و هم این پهنه‌ی شهر زیباتر بشود تمام این‌ها در چهار بسته پیشنهادی برای سرمایه‌گذاران تهیه شده و مطالعاتش انجام شده و یکی دو مورد را تا به حال انجام داده‌اند اما از نظر من باید به متراژهای بزرگ‌تر فکر کنیم و از راه و شهرسازی مجوز بگیریم برای ساخت طبقه‌های بلندمرتبه و خیابان‌های ۴۵متری در منطقه!

با توجه به توضیحات جناب سماکچی به این نتیجه رسیدم که تالاب عینک و جذب سرمایه‌گذار و مالکیت تالاب موضوعاتی است که گمان نمی‌کنم در سال‌های اخیر به نتیجه‌ای محسوس برسد و باید سال‌ها در انتظار ساماندهی آن بمانیم و زیاد به آینده‌ی آن خوشبین نیستم!

بهتر از است به سراغ یکی از ابر چالش‌های استان یعنی دفنگاه زباله سراوان برویم، اخیرا فیلمی از ممانعت مردم از ورود زباله‌های لولمان به داخل سایت منتشر شد و از جناب سماکچی خواستم تا به اختصار در این خصوص توضیحاتی را ارائه دهند:

اول باید بدانیم سراوان مقصد زباله‌های ریجکتی است و در ضمن نمی‌توان منکر مظلومیت آن منطقه شد طبیعت زیبایی داشته‌ایم که در طی سالیان گذشته بر زیر زباله و شیرابه رفته است و سال‌ها سرمایه‌گذاری و هزینه‌کرد به اندازه‌ی هفت هشت ماه گذشته نتیجه نداشته!

زیرا با ورود استاندار و دریافت بودجه دولتی برای ساخت دیواره و سامان دادن به معضلات، دفنگاه سراوان از آن وضعیت اسفناک گذشته بهتر شده است!

همانطور که می‌دانید تصفیه خانه شیرابه سراوان به صورت آزمایشی ساخته شده و ۳.۵لیتر از شیرابه سراوان را تصفیه می‌کند درصورتیکه میانگین شیرابه سراوان ۵.۵لیتر بر ثانیه است. بفرمایید چه زمانی برای ساخت تصفیه خانه‌ای متناسب با شرایط دفنگاه سراوان اقدام می‌شود؟

تصفیه خانه را در دست بررسی قرار دادیم و قرار است تازباله‌سوزلاکان به شکل مدرن احداث شود و همچنین با بهبود وضعیت کارخانه کود آلی و خریداری ماشین‌های جدید وهمچنین در تفکیک زباله‌ای که از طریق پیماندکار جدید بدست آورده‌ایم پیشرفت چشم‌گیری داشته‌ایم.

مشکل ما در خصوص سراوان، علاوه بر انباشت زباله، انباشت مشکلات بود و در تمامی این موارد مثل کارخانه کود آلی و شیرابه و زباله‌سوز بودجه‌ای دریافت کرده بودند اما کاری از پیش نرفته بود. در ضمن برای تصفیه‌خانه به دنبال پیمانکار جدید هستیم.

به عنوان سوال آخر؛ اگر بخواهید به شهرداری و کمیسیون عمران در خصوص اجرای پروژه‌های عمرانی در سال جاری از ۲۰ نمره‌ای بدهید چه نمره‌ای را انتخاب می‌کنید؟

پروژه‌های ما هنوز شروع نشده‌ است اما درمورد آسفالت تلاش‌های فراوانی شده و نمره‌ی بدی نمی‌توان داد زیرا با مشکلات بسیاری در شهر روبه‌رو هستیم و اگر منصفانه نگاه کنیم تلاشمان مورد قبول بوده‌ است.

سماکچی با اشاره به نقاط محروم شهر رشت و عدم رسیدگی به برخی از خیابان‌ها اضافه کرد:

سعی می‌کنیم به تمام نقاط شهر رسیدگی کنیم اما اولویت ما مناطق کم برخوردار است و بنده در کمیسیون عمران سعی کردم ۷۰درصد اولویت را برای مناطق کم برخوردار قرار دهم که واقعا دستشان نرسیده و ما سعی کرده‌ایم اوضاع را به شکلی پیش ببریم که فقط بر طبق دستورات اعضای شورای شهر نباشد و به درخواست مردم از نقاط کم برخوردار هم رسیدگی شود.

متاسفانه بعضی از خیابان‌ها بین پنج تا ده سال در نوبت آسفالت بوده‌اند و آن‌ها را به سرانجام رساندیم و برنامه‌ی بعدی ما برای کوی حسینی است، در نظر داریم معابری را که پر تردد هستند، زودتر رفع و رجوع کنیم.

ممنون از شما،امیدوارم در انجام پروژه‌های عمرانی شهر و خدمت‌رسانی به مردم رشت موفق باشید.

عرفان سیرنگ

۱۴۰۲/۰۸/۰۷